Arrrrrtomatic
Bil: Std. 1969 T1 1500 Automatic, H-blok, enkeltportet, 30pict-2 med det store luftfilter.
Bilen er sendt til omsyn pga. svinsk opførsel (for højt forureningsniveau) og så er det jeg tæker; hvis jeg vil sætte to dobbeltekarbs (eller sprøjt og pust) på min maskine, hvor kan jeg da hente undertrykket til styrring af min automatgearkasses kraftomformer?
Jeg kunne dog godt blive i tvivl om jeg overhovedet vil beholde automatgearet (det virker som om man smider masser af god energi over bords og jeg fryger for et gyseligt brændstofforbrug)?
Hvis jeg dropper automatgearet hvad for jeg så af problemer mht.:
Nye pedaler!
Ny gearvælger?
Ny gearvælgeraxel?
Routning af gearvælgeraxel?
Routning af koblingskabel? (her ville en hydraulisk måske være oplagt)!
Gearophæng?
Trækaxler?
Kobling?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Jeg mener ikke den har rør til koblingskablet før i 1975.
Du skal købe noget hydraulikrør og så sørge for at enden bagi passer til føringsrøret til koblingskablet.
Men holderen til kablet bør være forrest ved pedalerne.
Så skal du skære hul i tunnelen fra højre side og svejse røret fast der. Det samme skal du gøre lige bag håndbremsen og ude bagi ved klappen under bagsædet. Sådan som det sidder på en bil med manuel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:e38aa2c4c3="Farmer"]Gearstang og vælger mener jeg er ens.[/quote:e38aa2c4c3]
Der sidde en koblingskontakt i skaftet på automat-gearskiftet.
Her kunne man hurtigt komme af med den dårlige vane det er at køre med hånden hvilende/parat på gearskiftet :twisted:
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Koblingen skulle være en 200 mm men er der nogen der ved om der er den gamle eller den nyere type med føringsrør?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Mener at alle saxomatkoblinger er 180 mm. jeg har hvertfald aldrig set andre.
T.
Hvis du alligevel vil af med automatgearet, som efter sigende ikke kan holde til altfor mange ekstra hestekræfter, var det så ikke en bedre ide at skifte hele bilen ud?
- så vil jeg måske gerne købe den du har med automatgear, da jeg ikke må køre manuelt gear.
Har selvfølgelig overvejet flere senarier. Jeg har gjort op med mig selv at jeg er for barnlig af natur til automatgearet, men bilen er bare den smugle bedre end de danske der tilbydes i min prisklasse så jeg har f.eks overvejet noget med at afmontere alt hvad der gør en T1 til en T1 Automatic (incl. speedometer og sådan) og sælge det som et 'Automatic kit'. Men måske? På mandag er der gyldige prøveplader på og så er du og/eller en expert-ven velkommen til at komme og prøve en tur.
PM eller ring på 26369580
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Mht. kraftoverføring, kan saxomaten, med et par småændringer, klare op til ca. 70 hk.
T.
[quote:3f6ced7bfb="Farmer"]Mht. kraftoverføring, kan saxomaten, med et par småændringer, klare op til ca. 70 hk.[/quote:3f6ced7bfb]
Det vil jeg da gerne vide om, da jeg er igang (der er godt nok ikke sket noget hele vinteren, men...) med en buggy med automatgear.
Std. 1500 motoren klare sig sgu faktisk imponerede godt, fulgte ihvertfald godt med overalt hvor jeg valgte at placere mig trafikken.
Leonard ring - (andre kan godt spare sig)!
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
[quote:b4091af941="Leonard"][quote:b4091af941="Farmer"]Mht. kraftoverføring, kan saxomaten, med et par småændringer, klare op til ca. 70 hk.[/quote:b4091af941]
Det vil jeg da gerne vide om, da jeg er igang (der er godt nok ikke sket noget hele vinteren, men...) med en buggy med automatgear.[/quote:b4091af941]
Du skal bruge en såkaldt "HD" eller "Cushion grip" 180 mm lamel. Altså en med noget mere greb i end en std lamell. Så skal fjedrene i selve saxomaten udskiftes til en kraftigere model. (Det er noget der tar lidt tid ! Lad evt et koblingsfirma gøre det. Idet fingrene jo skal lines op igen bagefter) Men hvis man gør det selv er tålmodighed en dyd. - Fjedrene skal være 15-20% kraftigere end std. IKKE MERE ! for så kan vacumet ikke koble ud !
Men hvis man synes det er en for stor opgave at begynde at rode med det, kan saxomaten, med en HD lamel godt klare f.eks en 1680 cc. med omkr. 60 hk.
Lavede for år tilbage et par 1600 motorer med en meget mild knast, mere kompression og nulrede toppe. Vi forventede en 60-65 hk af dem, (men prøvede dem aldrig af) De fungerede rigtig godt sammen med saxomaten og føromtalte HD lamel. Og gik faktisk mere økonomisk end med 1300 motor.
Ian fra Wolfsburg lavede en kopi af min opsætning, men på 1800 cc. istedet. - Den gik ikke. Det var der vi fandt på det med at sætte kraftigere fjedre i saxomaten
T.
Jeg vil evt. gerne købe alle automatic dele hvis det kommer på tale og prisen er rigtig.
Martin
:D Synet (uden andre anmærkninger end mine egne :wink:).
Appropos automatgearet; kunne man ikke bruge den dobbelte oliepumpe til noget sjovt?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Jo !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:ca6f82a68b="Frank_Andersen"][quote:ca6f82a68b="jacob"]Appropos automatgearet; kunne man ikke bruge den dobbelte oliepumpe til noget sjovt?[/quote:ca6f82a68b]
Jo !
[/quote:ca6f82a68b]
Er gearoliepumpen kraftig nok til tørsumpsdrift (rigeligt kraftigere end motoroliepumpen)?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Nej, som tommelfinger-regel skal returpumpen være dobbelt så stor som trykpumpen. Men jeg har kørt med noget der var 1,5 gange og det virkede fint.
Hvis du skulle bruges den, kommer den oprindelige pumpe til at være returpumpe og automatdelen bliver til tryk. Du skal nok have en 26mm pumpe til tryk.
Koster en rigtig tørsumppumpe mere end 1500-2000 kr i dag ?
Men automaticpumpen er set brugt til køling og filtrering. Det kan den sagtens gøre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:99b5ea0f7c="Frank_Andersen"]Men automaticpumpen er set brugt til køling og filtrering. Det kan den sagtens gøre.[/quote:99b5ea0f7c]
Et sådant setup må da mægtig gerne beskrive :D
Torben: Mht. 88mm o.s.v. var jeg nok lidt tidligt ude (men det kribler altså i fingerne).
Hveranden dag er jeg i 88/74 humør og hveranden dag i anti-T1 (WBX/OXYBOX) humør :oops:
Mvh Jacob - Som ellers er blevet rigtig glad for sit automatgear her i bytrafikken.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Det endte med WBX og manuelt gear :D
Hvis nogen er interesseret i automatic-setup'et så må i kontakte mig via PM eller mail (hvis mail så start lige subject med 'VW' så den ikke forsvinder i mængden). Der går et par uger før det bliver taget ud af bilen, så der er en chance for at prøve det først.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060