Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hvordan bliver en vw motor tæt?

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Min motor drypper olie fra stødstangs rørerne! Der er monteret nye pakninger flere gange, og nogle gange holder det tæt i en periode, men så begynder der at sive olie igen, hvordan gør i andre?
Jeg køre med nogle teleskop alu stødstangs rør, som skulle holde konstant pres på pakningerne, men det hjælper ikke.
Efter at have skiftet svinghjul, begynte min motor også at smide olie fra pakdåsen, men først efter en uges kørsel, hvorfor?
Det er til at få en dårlig over , at "lortet" drypper olie hele tiden.
Kom med nogle gode bud på hvordan , den motor kan blive tæt!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Brug org. stødstangsrør------aldrig problemer , men lim pakninger fast på rørene med lidt permatex flydende pakning OG husk at trække dem til den rigtige org.længde.
Svinghjul : den nye pakdåse du monterede ,gav du svinghjulet en lille dråbe olie, kun så at kanten på pakdåsen ikke bliver brændt ved første opstart.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er lidt af et problem at få ordentlige pakninger til stødstangsrørene. Nogle blir hårde, andre er for bløde. De bedste er dem fra en CT motor (top enden) De er i halvhård silicone. Og dem er der normalt aldrig problemer med.
Det kan osse skyldes at du rent faktisk har for høj topstk temperatur. Det kan osse skyldes at du måske efterhånden har lidt slidte ventilstyr, så der er lidt for meget overtryk deroppe.
At den begynder at lække olie ved skift af svinghjul kan ligge i to ting 1. Næsten helt sikkert, har det svinghjul du nu har sat på, en anderledes kontaktflade end det andet. Derfor skifter man altid pakdåse ved sådanne skift. Og så vidt muligt originaltypen. Ikke de der silicone nogen. De er ikke meget værd.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg samlede en 1914 for snart 2år siden og den er da tæt for olie endnu. Men jeg brugte org. stødstangrør, de kan jo trækkes en lille smule, så de sider i spænd. prøv og skift til org.

Når jeg samler nye pakdåser fylder jeg alttid pakdåsen op med fedt, og smør en lille smule på hvor svinghjulet køre, så den ikke er helt tør når man starter op.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Da var i hurtiger end mig :D
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det er ikke fordi du køre med en forkert olie også måske?

/Niels
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg takker for de mange svar, jeg må vel hellere starte med at afprøve nogle af dem. Jeg mener ikke at det skyldes slidte ventil styr, topstykkerne er kun et år gamle, motorolien er selena halv syntetisk olie, som bruges på det fiat værksted , hvor jeg arbejder, til alle fiat og alfa biler. Så kan det vel også bruges til min 1914 motor?
Men det var måske bedre hvis jeg brugte det billige mineralolie fra brugsen? Jeg skifter aligevel altid olie hver 3 måned (3000-4000 km)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg tror det er fordi din olie er for tynd, mig bekendt er det en alm. mineralsk olie der er bedst til en vw ( faktisk den billigste type)

men det er der nok delte meninger om

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En CT motor ?
Er det en bus, t4 eller........?

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:93d22fb420="Niels_Kristiansen"]jeg tror det er fordi din olie er for tynd, mig bekendt er det en alm. mineralsk olie der er bedst til en vw ( faktisk den billigste type)

men det er der nok delte meninger om

/Niels[/quote:93d22fb420]
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er en 1914cc t1 motor -blokken er 1600 -044toppe-lettet svinghjul-40mm weber osv.
Kan den halvsyntetiske olie ødelægge pakdåser?
Er den for tynd til vw pakninger?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad med udluftning af blok, hvad har du gjort her ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der sidder en slange på studsen ved olie påfyldningen, den går bare ned under motoren.
Ellers ingenting. Er det ikke ok?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Umiddelbart vil jeg mene nej... mange utætheder opstår jo som følge af overtryk i blokken/krumtaphuset. Dette bliver jo så blot værre og værre jo større motorerne er og jo flere omdrejninger de snurrer (meget firkantet forklaret). Samtidig har nogle motorer tendens til Blow-By (gassen farer forbi stempelringe ved eksplosion og danner derved højere tryk i blokken)...... Men at forsøge at afhjælpe blowby ved at udlufte blokken yderligere er lidt som at pisse i bukserne.

Man kan gøre mange ting der afhjælper overtryk:

- Montere en åndestuds istedet for den std. mekanisk benzinpumpe, og montere en elektronisk benzinpumpe.
- Lav alternativ udluftning andre steder på blokken (med god fantasi og sund fornuft kan man hurtigt finde et par andre steder hvor der kan skrues en åndestuds i).
-
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu stak du altså hånden i en hvepse rede: Jeg har altså elektrisk benzin pumpe.
Hvordan laver du ånde studser i det dæksel som sidder istedet for pumpen? Og hvordan i alu ventildæksler, jeg ønsker jo ikke at olien sprøjter ud under kørsel , er der en simpel olie lås eller hvad?
Fotos-tegninger -beskrivelse.Tak, for det lyder som noget jeg kan/vil lave,især hvis du mener at det er en god ide-når jeg nu har lidt flere omd. end standard.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg havde engang de vildeste oliespilds-problemer indtil jeg kiggede i en instruktionsbog hvor der stod at man skulle bruge 15/40 eller 10/40.

Så hældte jeg det på og så holdt det op.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) For det første. Syntetisk eller delsyntetisk olie er FORBUDT!

Hvad viskositeten skal være gider jeg ikke at starte en diskussion om. Det har været oppe flere gange..

For det andet. De åndestudser som Rasser omtaler skal selvfølgelig ikke bare være åbne huller. De skal samles i en åndeboks, med en svamp i bunden, et lille filter i toppen og et afløb tilbage til blokken.

Og så lige en sidebemærkning.. Jeg synes aldrig en vw-motor er tæt.. Skal den være det?? :o
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) leo-pol Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:67148b4d37="niels-erik"]
Det er til at få en dårlig over , at "lortet" drypper olie hele tiden.
Kom med nogle gode bud på hvordan , den motor kan blive tæt!!
Hilsen Niels Erik[/quote:67148b4d37]



prøv en T4........ :wink: :D :D :D
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:ac43ddb11b="leo-pol"][quote:ac43ddb11b="niels-erik"]
Det er til at få en dårlig over , at "lortet" drypper olie hele tiden.
Kom med nogle gode bud på hvordan , den motor kan blive tæt!!
Hilsen Niels Erik[/quote:ac43ddb11b]



prøv en T4........ :wink: :D :D :D[/quote:ac43ddb11b]Tror du jeg har penge som skidt!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=28272&highlight=olietype&sid=2437b4761e7f4ef9de95171cf63d0bd1#28272


mineralsk olie, så er dine problemer ovre
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:bdd480d659="Gustav_t"]Jeg havde engang de vildeste oliespilds-problemer indtil jeg kiggede i en instruktionsbog hvor der stod at man skulle bruge 15/40 eller 10/40.

Så hældte jeg det på og så holdt det op.

G.[/quote:bdd480d659]En 15/40 kan da kun bruges om vinteren da den ellers er for tynd man skal lige tænke på at det er er LUFTK
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:4bb2a39525="vwanders"]8)
Hvad viskositeten skal være gider jeg ikke at starte en diskussion om. Det har været oppe flere gange..
:o[/quote:4bb2a39525]
Der er jo ikke meget at diskutere. Viskositeten i olien er groft sagt de partikler der smører motoren. Hvis man skifter olien ofte er det fuldstændig ligegyldigt om du køber olie til 400 kr/L eller bilkas til 10 Kr/L. det gælder blot om at skifte olien inden den bliver slidt - hvilket vil sige at viskositets-molekylerne bliver slidt op.

[quote:4bb2a39525="vwanders"]8)

Og så lige en sidebemærkning.. Jeg synes aldrig en vw-motor er tæt.. Skal den være det?? :o[/quote:4bb2a39525]

prøv at præcisere hvor din motor spilder olie, det vil da være lettere at hjælpe dig med dit olie spild.
Mine motorer spilder ikke olie
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nå ja.. jeg har lige en bemærkning til denne oliespildtråd.
Hver gang jeg har belastet motoren (med turbo tryk) har olien dryppet i stride strømme ud fra højre ventildæksel. Jeg har købt mig fattig i K&B´s 4 kr´s ventildækselpakninger uden nøtte. Forrige weekend var den gal igen men jeg fandt så en gammel pakning i en gammel motor. Pakningen ligner ikke noget jeg har set før, men siden har motoren sq holdt tæt. Muligvis er pakningen en 30 år gammel org. pakning den er i hvert fald dobbelt så tyk/stiv som dem man kan købe i dag.
(permalink) birke Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad mener du JBI ?
Viscositeten er vel hvor tyk/tynd-flydende olien er.
Eller er hvad ?

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) JBI Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:6934ea266d="birke"]Hvad mener du JBI ?
Viscositeten er vel hvor tyk/tynd-flydende olien er.
Eller er hvad ?

Mvh Birke[/quote:6934ea266d]

NIX. hvor tynd/tyk olien er har intet med dens viskositet at gøre!

edit: det har det dog ofte, men man kunne sagtens fremstille en olie med højeffektive viskositets molekyler der var tyk som sirup.

Det der smører mest i de billige olier fra f.eks bilka er de addiktiver der er tilsat olien. Ofte kan en billig olie tilsat diverse addiktiver virke meget bedre smørende end en tyndt flydende olie med naturlig høj viskositet.

Reply »

You must log in to post.