hvordan bliver en vw motor tæt?
Min mening om olie er at olie bliver ikke slidt, olien bliver beskidt det er derfor man skal skifte olien.
jeg kommer stadig på mit gamle værksted hvor der bliver lavet lastbiler, og en lastbil køre 100.000km idag imellem olieskiftene på en almindelig 15/40 olie. Men olien er ikke slidt men beskidt og filterne kan ikke rense mere derfor bliver den skiftet og et par nye filter kommer på.
Og det med de åndehuler, skal en vw motor ha flere åndehuler end en række motor. En af mine venner køre amerikaner bil han er ved at bygge en motor på 800+hk, ud fra hvad folk fortæller her inde, så skal jeg jo ha 3 gange mere udluftning på min 1914, end han har på hans bigblok. I mine øre lyder det helt forkert :roll:
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Nu er det jo 2 forskellige motortyper, så derfor er der forskellige opbygninger. En jysk arbejdshest bruger heller ikke samme sko som en kamel :-)
/Niels
[quote:b5e75454a6="Henrik_W"]Min mening om olie er at olie bliver ikke slidt, olien bliver beskidt det er derfor man skal skifte olien.:roll:[/quote:b5e75454a6]
Hvis din mening er at olie ikke bliver slidt - tager du desværre fejl. Olie bliver slidt som nævnt tidligere i dette indlæg. (ellers skal jeg have mine skolepenge tilbage igen)
[quote:68df0edc71="Niels_Kristiansen"]Nu er det jo 2 forskellige motortyper, så derfor er der forskellige opbygninger. En jysk arbejdshest bruger heller ikke samme sko som en kamel :-)
/Niels[/quote:68df0edc71]
for at sige det på alm. dansk mener du altså det samme som: en afrikansk pungrotte ligger bedre i maven end et kinesisk hængebugsvin - - eller hva´?
Den bliver da nok slidt på et tidspunkt, men det er så ikke inden for de første 100,000km. :wink:
ja det er to forskellige motor typer, men hvorfor skal en boxer ha så meget udluftning, jeg ville da mene at motoren er slidt hvis man næsten skal ha udluftning på størelse med et 1" rør hvis i forstår mig.
Vw club Fyn
For lige at finde tråden igen: Min motor er ikke slidt, alt hvad der bevæger sig er enten skiftet ud med nyt , eller renoveret inden for de sidste 3 år.
Såvidt jeg kan forstå handler det om at bruge en mineral olie og skifte den tit. Og så lave en mere efektiv udluftning af motoren og topdækslerne, så det vil jeg prøve , når jeg har skiftet pakdåsen ved svinghjulet.
Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Viskositet
Om viskositet:
"En væskes modstand mod at flyde. Kan måles efter flere metoder, og angives i dag ved centistoke (cSt) og centipoise (cP). For klassificering se SAE og ISO VG."
Ovenstående er sakset fra Q8´s hjemmeside.
Så selve ordet "viskositet" skal vel bruges om tynd/tyk-flydenhed.
Enig i at olier bliver slidt og at det bla. er derfor at der er additiver i.
Angående krumtapudluftning:
Motor konstruktionen betyder vel også noget, arbejder stemplerne
f.eks imod hinanden er der jo større kompressions effekt i krumtaphuset.
Mvh Birke
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
8) Ja så startede diskussionen om viskositet alligevel.. Fred med det.
Jeg kører med "Nordpol" 15w40 fra Metro til 42 kr/4 ltr.. Skift hver 5000 km, og har aldrig haft problemer med det.
Det der med udluftning af motoren, så er det jo ikke som sådan fordi der er overtryk derinde (selvfølgeligt er der lidt hvis man har lidt blowby ved stemplerne), men snarere pga de "pulser" der kommer når stemplerne kører frem og tilbage. De flytter faktisk bare luften, men det sker så hurtigt at luften har brug for et "reservoir", og dér bruger man så udluftningen. Grunden til at have en åndebox er til dels så at de olietåger der er i luften opsamles og løber tilbage i blokken, fremfor at fise ud i miljøet.
Jeg vil tro at grunden til at en vw-motor har brug for så meget udluftning, er at blokken er meget lille i forhold til andre motorer..? Det ved en ingeniør nok mere om..
OK tak Anders :wink:
Vw club Fyn
Thomas-Gearheads på Mettes login:
En lille erfaringsudveksling til Niels Erik og andre med samme problem.
Kig på dine stødstangsrør og på hvilken ende oliespildet kommer fra. Jeg havde på min gamle 1914 motor , det første år, konstant oliespild fra rørene op mod topstykkerne. Prøvede ALT inkl. nye rør, dog uden det store held (hellere knokle end tænke, right?). Som Anders siger, smider sådan en motor jo noget rundt med luft og olie, så jeg prøvede at montere mine toppe med pakmasse bag skiverne på topstykke møtrikkerne (bag vippetøjet).Det virkede og fjernede det oliespild der ellers så ud til at komme fra stødstangsrørene.
~Mette

Hvilken slags pakmasse? fiberskiver eller hvad?
Hilsen Niels Erik
Mht. 15/40 stod der ikke noget i den instruktionsbog om vinterkørsel, men hvad fanden det er jo også bare dem der har opfundet vw-motoren - hvad fanden ved de?
G.
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Thomas-Gearheads:
Flydende pakmasse, dog ikke Curasil da den hærder hårdt op og bliver skør som glas.
Brug den røde eller blå motorsilicone og vær omhyggelig med at affedte først.
~Mette

Tak . Det koster jo ikke noget at prøve det.
Hilsen Niels Erik
[quote:a80505943f="Mette"]Thomas-Gearheads på Mettes login:
En lille erfaringsudveksling til Niels Erik og andre med samme problem.
Kig på dine stødstangsrør og på hvilken ende oliespildet kommer fra. Jeg havde på min gamle 1914 motor , det første år, konstant oliespild fra rørene op mod topstykkerne. Prøvede ALT inkl. nye rør, dog uden det store held (hellere knokle end tænke, right?). Som Anders siger, smider sådan en motor jo noget rundt med luft og olie, så jeg prøvede at montere mine toppe med pakmasse bag skiverne på topstykke møtrikkerne (bag vippetøjet).Det virkede og fjernede det oliespild der ellers så ud til at komme fra stødstangsrørene.[/quote:a80505943f]
Præcis.... da jeg stod og skulle samle min motor sidste år stod jeg også og tænkte hvad fanden det da var for en underlig løsning vw havde lavet med kun at have skiver til at blokke for olien inde i toppene. Jeg gjorde så akkurat som du har gjort Thomas - nemlig klistre "hullet" hvor skiverne skulle ligge ind i flydende højtemperaturs silicone pakningsmasse... det holdt tæt.
Det er vel et af de oversete tricks der kan hjælpe til at holde motoren tæt.
Forøvrigt så bruger jeg også org. stødstangsrør som jeg lige trækker lidt længere så der er masser af pres på når toppene spændes på.
Og ja - som VWAnders skriver så skal den udluftning der bliver lavet samles i en såkaldt åndeboks og der skal være mulighed for at olien kan løbe retur til motoren.
Niels- Erik du kan købe en billig 0,3 L åndeboks hos KB service til ca 2-300 kr og samtidig kan du købe et dæksel med ½" åndeudtag der kan bruges istedet for det dæksel du pt. har der hvor benzinpumpen sad før.
Med i dette kit er der studser du kan montere i ventildækslerne.
mht. venildækslerne så husk at lav hullerne i forenden af dækslerne (mod front af bilen)... da der efter sigende skulle samles mere olie i den anden ende af dækslerne under kørsel.
Du kan også lave yderligere udluftning på blokken hvis du vil ha det, Jeg har f.eks. lige lavet en ekstra udluftningsstuds lige bag blæserhuset på blokken højre side (set bagfra).
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Huller i ventildæksler. De skal vel sidde på oversiden eller hvad??
Hilsen Niels Erik
Præcis.... jeg har placeret dem i øverste hjørne, om det så er korrekt eller ej aner jeg ikke.
Men det er da en nem løsning for dig eftersom du har motoren samlet og det hele. Så du kan jo nemt udskifte benzinpumpedækslet til et med udtag... og også nemt lave udluftning på dækslerne.
Det skulle gerne kunne hjælpe dig lidt på vej.
Og når du så har ventildækslerne af alligevel, så kan du jo en for en løsne møtrikkerne der holder toppen fast og så rense af så fedte af so Thomas skriver, og så klistre lidt pakningsmasse ind i hullet og sætte skive og møtrik fast igen. :-)
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Takker for svarene, det vil jeg prøve.
Hilsen Niels Erik