Omvendt tænding- er det muligt?
Efter at have samlet min motor, vil den ikke starte . Der er masser af benzin(kan lugtes) Nu er jeg kommet i tvivl om , at da jeg monterede den dims!! som trækker strømfordeleren, måske har vendt den 180 grader forkert. Når remhjulet står på mærket, vender rotoren den rigtige vej, men det kan jo være at ventilerne ikke er lukket på det tidspunkt.
Er det muligt at jeg har drejet den 180 grader forkert??
Jeg er ikke ved min motor igen før i morgen, så jeg ville bare høre om det kan være årsagen til at den ikke vil starte.
Det var foriøvrigt en lorte dag- da jeg lå på gulvet og samlede motor, væltede den og knuste remhjulet(aluhjul) så nu sidder der originalt stål remhjul på.
Alu hjulet var helt nyt-aldrig kørt en omgang.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
hvad mener du den som sidder under strømfordeleren og ikke selve strømfordeleren (for bunden af strømfordeleren er jo offcenter og kan derfor ikke monteres forkert, sådan umidelbart)
selve den der er under strømfordeleren ved jeg ikke hvordan skal side og jeg er da nysgerig for at vide hvordan det er meningen at man bestemmer det.
Ja , det er den dims som sidder i blokken under strømfordeleren-den har en kærv som fordeleren sidder i.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
ja det er muligt - og det kan sagtens køre - selvom det dog ikke er optimalt - jeg har det også på min gamle motor - som jeg dog ikke selv har samlet . og vil af hensyn til hans ry ikke nævne hans navn her, men den kørte fint med det...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Køre- hvordan. den tænder når ventilerne er åbne.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
hvis du har drejet "stiften" 180 grader forkert - skal fordeleren vel bare drejes med - det kræver godt nok at du køre uden vakumdåse - men derud over burde det ikke være noget problem
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er jo meget nemt at finde ud af hvornår den skal tænde på 1'eren. Du skruer tændrøret ud (på 1'eren) og stikker en finger i hullet.. Så drejer du maskinen, og på et tidspunkt kan du mærke den puster. Det er så kompressionstakten. Så drejer du den helt op på mærket. Der skal rotoren så stå ud for hakket i strømfordeleren og tænde på 1'eren.
Been there..done that :oops:
hvis du har monteret den forkert er det muligt at tage den op og vende den, der findes special værktøj. Men jeg brugte nu en blyant.
Det er trods alt nemmere at arbejde med fremover.
mener det står i Haynes bogen..
hej fra Ronnie
Hej Niels Erik
Den dims du omtaler som sidder i blokken skal stå
i 90 grader i forhold til samlingen af de to motorblok halvparter
og så skal cyl 1 være i top .
Og så mener jeg at kærven som jo ikk er i center skal stå med det smalle stykke frem ad.
M.v.h Kim F LF Vw Club
-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
Du kan godt køre med drevet, der vender forkert som Bornholmer er inde på, hvis det hele så sidder forkert, kabler, mv.
Stil motoren til tænding på 1. Det gør den når cyl.3 overlapper og mærket så passer på remskiven.
Altså: Af med venstre ventildæksel og drej til ventilerne på 3. er ved at åbne/lukke (Overlapper)
Cyl. 1 Skal på strømfordeleren så sidde i kl. 4-5 før 1970 og kl. 2 efter 1970.
Så kan du se hvor drevet skal stå ved at kigge underop på fordeleren.
Beregn at drevet drejer lidt når du sætter det ned.
Drevet kan ikke gå op/ned med shimsskiverne på og benzinpumpen skal op også.
Drevet sidder anderledes på en type 3
Drevet kan tages med en 6mm Bahco stjerneskruetrækker som man let banker fast i midten eller en flad låseringtang til udvendig ring
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu var jeg jo ikke sikker på at fejlen var der.
Og det viste sig at det var det ikke- tændingeb stod bare så forkert at den ikke kunne tænde-det kan den nu.
Men tak for svarene alligevel.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!