Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Minimal vendehøjde!?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg sidder og fedter med at udregne vendehøjde osv...
Jeg har læst mig til at lille vendehøjde er godt idet det giver god turbulens ved TDC.(vidst det amerikanerne kalder squich eller lign.).

Spørgsmålet er så bare hvad er lille vendehøjde? Eller med andre ord, hvor lille kan den blive uden risiko for at stempel og top smadrer sammen?

Motoren er en 94x76 oxy med web 86b, mahle stempler/cyl, 5,5" H-beams, 044 toppe.

Duus
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til siger de forskellige kloge amerikanere mellem 0.040" til 0.060" hvilket vel vil betyde 1-1.5mm som minimum (ca.).
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det der sker når man har "god squish" er det samme som når man smækker en tyk bog i, det siger "svopp", og luften presses ind under ventilerne/tændrøret.
På den måde bliver forbrændingsstarten mere koncentreret og det giver HK og mindre tændingsbanken samt mange andre gode ting, igen: "compression is your friend"...
Det kræver dog at man har supercheck på alle tolerancer, for hver 100del gælder og gør forskel.
Det kræver også gode grejer, f.ex plejlstangsbolte, krumtap, plejlstænger der ikke udvider sig når man snurrer 6000+
Det kræver dog allermest cojones(nosser).
Min kammerat kører race med en norton med titanium plejlstænger og 0.8 i squishafstand (ikke det samme som vendehøjde!!) og 8000rpm.
Han kan næsten ikke gå for bare cojones!!!
Go for it!!
-------------------------------------------
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det lyder vildt rune :o
En ting er at have styr på 100delene, en anden ting er hvad der sker når lortet er pisse varmt og snurrer 7k rpm...
Hvilken vendehøjde kører din kammarat da med? Det du kalder squishafstand går jeg udfra er frigang ml. stempeltop og topstykke - hvorfor er denne forskellig fra vendehøjden??

Nu vi er ved det med vil kompression, er der så nogle som kender til disse stempler(evt. nogle som har et billede af hvordan toppen af dem ser ud, eller kan forklare det):
http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=EPS0014&cartid=0414200587719214

Tjek i øvrigt ham her: http://www.theoldone.com/articles/The%5FSoft%5FHead%5F1999/
Jeg tror på at kompression er hans ven...

Duus
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Disse stempler er meget kontroversielle og der har været meget debat om dem, søg på "Super squish" på shoptalk eller cal-look forum og der er læsestof til en måned.
Når man køber dem skriver man under på ikke at tage billeder af oversiden og iøvrigt ikke vise den til andre, m.a.o. de er superhemmelige!!
Min kammerats vendehøjde er faktisk negativ, da hans stempler går op i topstykket.
Vendehøjden er tit mindre end squishafstanden, da mange topstykker har en reces i kanten hvor cylinderen lægger an mod.(ca 1mm)
Og ifølge min Pal skal squishafstanden under ca 1.5mm for at være effektiv!
Hvis man kan se sod på det flade af topstykket er der ikke nok squish!
-------------------------------------------
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Mange tak rune og rasser... efter lidt hurtig søgning på shoptalk lyder det til at de 1-1,5mm rasser omtaler er anerkendt/almindligt.


Jeg vil meget gerne have andre input, så kom frit frem alle sammen...

Duus

Reply

You must log in to post.