Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  træk aksler - symptomer, udskiftn

Tags:
No tags yet.

(permalink) partyman Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Davs.

Jeg har have lidt bøvl med bilen... det syntes at komme og gå fra tid til anden.
Symptomerne er, at når bilen er i bevægelse, og man bremser høres og føles der hvad jeg vil kalde bump fra bagerste venstre hjul, og disse bump kommer synkront med akslerns (og dermed hjulets) omdrejning. Så køre man i høj fart og bremser, er der lille/ingen pause imellem bumpene, og når man så er ved at være fremme ved det røde lys, bliver intervallet mellem bumpene større og større indtil man selvf. holder stille.

Nu har jeg så haft den på bukke, for at skifte udstødning og tjekke diverse sager neden under, jeg har hevet lidt i akslerne uden rigtig at håbe på at det hjalp en pind, men nu syntes det igen at være reduceret meget igen, til en meget svag bumle-fornemmelse i bremse pedalen der lige så godt kunne være ujævnheder i vejen.

Spørgsmålet er om jeg kan konkludere at aklserne skal skiftes på så tyndt grundlag, og hvis ikke, kan man så "bare" skrue den ring af bolte, der sidder i hver ende af akslen, af og pille aksel og lejer ud for at efterse dem, ELLER skal hele bremsepivetøjet af før man kan få dem ud?

Og sidst: Burde jeg - ud fra symptomerne, kunne se fejlen på lejerne eller nogle af de andre dele? (min fader påstår det ikke behøver være synligt for at være for galt til at køre med dem....).

Anyway, enhver hjælp er påskønnet, da jeg er sikker på synsmanden ikke vil se igennem fingre med en død aksel :D

God vwind!
/Party
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er vel ikke akslen hvis du kun mærker det når du bremser.

Jeg skyder på ovale bremsetromler (i vhert fald i en af siderne).

Af med bremserne og nye på... og se så om ikke det hjalp.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) partyman Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Gæst: jeg er sq ikke helt sikker på at det er den defekt jeg mærker i pedalerne, men jeg er opmærksom på den sag når den ikke bumler derudaf... og jo, jeg har haft alt bremsegrej undersøgt og jeg fik en mand til at tjekke at tromlerne var ok, og det er de.

Så han kunne afslå fejl i bremsesystemet selvom det selvsagt også var min første tanke.

Jeg fik forklaringen af den gamle, at det kunne være en del af et leje, der var defekt i et punkt der når man bremser, får al bremsekræften til at bero på et punkt, og at det måske var den kugle eller whatever der var gal, og at den jo kunne ændre sig fra tid til anden...

Så jeg vil meget gerne tage et kik på alt det leje-grej, men har aldrig gjort det før så jeg aner ikke om det er svært, nemt og lige til eller noget man burde få et værksted til at gøre, da den gamle igen påstår at man ikke kan se alle fejl (og han taler åbenbart af erfaring fra en vw transporter).

/Party
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Har du spændt tromlerne ordentligt på?

Ordentligt = MINIMUM 350 Nm og gerne mere.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) partyman Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er jeg ret overbevist om... Jeg har dog haft den modsatte side af for nyelig da jeg skulle skifte en bremsecylinder-tingest... og jeg spændte den godt nok rigeligt, men jeg har ikke kørt en tur, og efterspændt den... så det kunne jo være jeg skulle ud og ha et par splitte så det kunne blive rettet.

Du har vel ikke en kasse stående dernede anders??

/Party
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis du ikke har splitter i navet,skruer det sig selv løs i netop venstre side,prøv at tjekke dette :wink:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Den skruer sig ikke løs fordi der ikke er spilt i.
300Nm og frem til nærmeste splithul. Hvis man overstiger 350Nm skal man prøve med en anden møtrik, men det er jo kun VW fabrikken der skrev det i sin tid. Hvad ved de om det ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) partyman Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hehe... jammen jeg netop splitter i, men en klog far rådgav om at når man har haft dem af, og de er skruet godt fast, så kører man et par km med dem, spænder dem en gang mere og så smider man splitter i.

Jeg spændte dem bare godt, og satte splitter uden en lille køretur.

Men jeg syntes det virker underligt hvis den smugle ud-skruet'hed skulle gi den slags vibrationer... jeg kørte for et års tid siden på ring 4 motorvejen uden skrue på og mistede det venstre baghjul i den sammenhæng, uden de vilde rystelser...

og den har kørt længe og fint efter den tur, så der kan heller ikke være opstået de store skader.

Men frank - du må kunne gi en newbie-vwfreak som mig et bud på om det er en "let sag" at tjekke for fejl på trækakslerne... ikk? :o)

/party

Reply

You must log in to post.