Karburator brand
Idag da jeg kørte hjem fra arbejde, ville buggyen pludselig ikke trække,selvom at jeg gav gas. Da jeg koplede ud fortsatte motoren med at gå ca 3000 omd,og da jeg kikkede i bakspejlet, var der en kraftig røgudvikling fra venstre side af motoren.
Men da jeg næsten var hjemme besluttede jeg at fortsætte,og efter ca 30 sek ,forsvandt røgen , og motoren gik rent igen.
Da jeg kom hjem og lige skulle se hvad der kunne være galt, fik jeg en gevaldig forskrækkelse- Mit luftfilter på venstre karburator er udbrændt, og der er lidt sodmærker omkring det.
Er der nogen der kan forklare mig hvad der kan være sket, da jeg helst ikke vil prøve det igen.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
hvis du har bøjet en ventil vil der når der kommer kompression blive presset luft og benzin baglæns gennem dine karburatorer. Når så dine tændrør gnistrer vil benzinen antænde og eksplodere den forkerte vej... hvis du forstår...
Så har de antændt under dit luftfilter og der er gået ild i det...
Det kan være en mulighed...
Men hvordan fanden kan du køre videre med en motor der brænder 8O
Der er ingen bøjede ventiler.
Jeg viste da ikke at det brændte- troede at der var sprunget en breater box slange ind mod udstødningen.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Jeg tager squ hatte af, det er aqu da fint at du bare køre vidre med røg ud af maskinen, det tror jeg ikke der er mange der tør :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Det kunne jo være den eneste måde at slukke ilden på :lol:
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Altså: Hvis jeg havde vist at det var ild,og ikke røg fra olie, havde jeg måske stoppet. Men så er jeg også bange for at flammerne var gået op under glasfiberen, og så kunne det være gået helt galt.
Jeg tror at fordi jeg fortsatte, så fik jeg "pustet " ilden ud, uden anden skade end luftfilteret.
Og motoren opførte sig også helt normalt bagefter- Det var kun min hjerterytme som var ændret.
Er det en mulighed, at branden skyldes at mine karburatore er fejl justeret- Motoren kan kun gå rent over 3000 omd ?? I tomgang knalder den og går indimellem på 3 cylinder (det skal rettes i pinsen, så står der motorjustering på pogrammet)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Få nu den motor testet i et rullefelt og se hvad der foregår :wink:
Syns det er billigt sluppet med den smule der er sket
John
har du haft topstykket af , for at se efter om ventilen var bøjet ??? der kan også bare være brændt hul i den , står din tænding meget forkert kan den også "tænde baglængs"
Du var sgu da heldig at bilen ikke udbrændte , motorbrand er vist ret alm i en aircooled efterhånden , hvis tingene ikke fungere som de skal
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nej, jeg har ikke haft skilt noget ad endnu.
Men hvis en ventil er bøjet/brændt, kan det så ikke mærkes? Motoren køre fint ved høje omd. Og jeg ved at den ikke ar justeret ordentligt på blandeskruerne-syncroniseringen er heller ikke optimal.
Kan man mærke eller høre hvis der sket noget med en ventil?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
med en billig kompressionstester fra feks biltema, kan du hurtigt se om du mangler tryk på en cylinder, hvilket kan skyltes en bukket ventil og vil give "backfire"
Takker, Det må afprøves.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
min cabrio med 914 motor gik også af hel.....e til i tomgang, men fint ved 4-7K omdr. der var der masser af trækkræfter i den, men efter at have prøvet alle heksekunster med justering, samt danset lidt for den og bedt et par bønner, skilte jeg motoren af for at konstaterer at den havde bøjet en udstødningsventil .....måske det er det samme med din.. min skød også ud gennem karburatoren i den gale side
Ja du har muligvis ret, det bliver tjekket på mandag.Skulle jo gerne være klar til sydhavstræf.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
hej niels erik. hvis du gerne vil have en kompresionstest på din motor , kan du låne en måler af mig. jeg hæller også til en brandt vintil ( det behøver ikke være meget) og forkert justering af tænding/benzinblanding. jeg er hjemme lørdag indtil 12 mvh rene
-------------------------------------------
Tømrer&snedker
Rene Klattrup
20877359
Takker for tilbuddet. Men jeg transporter den ned på mit arbejde mandag formiddag, der piller jeg motoren af- Jeg skal nemlig have skiftet følgene:Oliekøler-oliepumpe og remhjul, derefter tester jeg kompresion og skifter evt. topstykkerne(hvis der er en dårlig ventil eller lign.)Tilsidst skal karburatoerne justeres inden jeg monter motoren igen.
Så er det meste af mandagen nok gået.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Du skal lave en kompressionsprøve mens motoren er i bilen...
Hvorfor det? Det er da memmere når den sidder i min prøvestand!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
8) Yes yes, når du har en prøvestand så er det fint!
Det er jo ikke alle der har det..