TURBO A/R 72.
Hej med jer folket der køre med tyrbo :-)
nu skal i høre 8)
jeg er i besidelse af en turbo,
so der var meningen der skulle bruges til min gamle Jagtvogn,
den er godt nok "lidt" stor (turboen) ...
men, jeg kan gennem flere forstå et dette er til MIN fordel :shock:
--- og spørger : hvad dette betyder ??
på Udstødningssiden : A/R 1.34
på Indsprøjtningssiden : B.C.C. A/R 72
turbo´en er af mærket GARRETT
[size=9:2b1493cb92]hvis det gør nogen hjælp, kan jeg tage et belled af den[/size:2b1493cb92] :oops:
[img:2b1493cb92]http://img.photobucket.com/albums/v632/tagsaenket/diverse/DSC01423.jpg[/img:2b1493cb92]
der er IKKE monteret ESC-port på den ...
eller, omdiagerings-port i udstødnings-snegelhuset.
så jeg ved ikke helt :roll:
Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt med problemet :-)
Mvh Tagsænket
er der virkelig INGEN der ved noget ???
----------------------------------------------------------------
[color=orange:d03cf73ebf] [size=18:d03cf73ebf] [b:d03cf73ebf]www.powerpage.dk[/b:d03cf73ebf] [/size:d03cf73ebf] [/color:d03cf73ebf]
----------------------------------------------------------------
der kan i alle sammen se,
hvad i i virkeligheden B
Jo det er et mål for størrelsen og hvor meget luft den flytter, Og den er AAAAAALT for stor til en VW... Også selvom du laver en 2,9 L type 4 er den for stor..
Den kommer vel fra en stor varevogn eller sådan noget lignende..
Prøv at læse lidt på
http://www.shoptalkforums.com i "forced induction forum", og se hvad andre kører med. De fleste er ikke engang halvt så store som den du har..
[quote:d97414a49b]der kan i alle sammen se,
hvad i i virkeligheden B
Nu spørger jeg snart for sidste gang.. Hvor længe skal gæster kunne lave indlæg som det passer dem... :?:
Det er sgu da en udemærket kommentar!
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Jaja muligvis, men det er nosseløst!
Hvis du absolut [i:c2b26c3515]vil[/i:c2b26c3515] bruge den, så foreslår jeg du køber en Volvo dumper.. Den ser ud til at passe nogenlunde i størrelsen..
Til VW motore skal du nok satse på en lidt mindre model..
A/R er et udtryk for volumet i turbinekammeret... og tro mig, "there IS a substitute for cubics", med det aktuelle A/R ratio puster en træt gammel boxer først møllen i omdrejninger lige før du når storebæltsbroen..
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
[quote:33ea4c359f="REN"]A/R er et udtryk for volumet i turbinekammeret...
R[/quote:33ea4c359f]
Nej A/R tallet er for holdet mellem Arealet på indgangshullet til turbinehuset og Radius af turbinehjullet...
Ja det passer vist bedst på en 15 liters diesel motor. Kan overhovedet ikke bruges på noget luftkølet VW.
Hvis du vil ud og lege med turbo så læs en masse og kig på de biler der et født med turbo. Saab og volvo findes der en masse af på skroten og der er lavet flere VW motorer med turbo mm fra disse biler. Hvis du vil lave en 1600 cc VW turbomotor så kig efter en turbo fra en 1600 cc motor og hvis du vil lave en 2000cc motor så kig efter en turbo fra en 2000cc motor osv. Så har du nogenlunde chance for at komme ud og køre med noget der virker ok. Dieselmotorer kører generelt med mindre turboer end benzinmotorer gør bland andet fordi de kører med mindre omdr og tit ikke nær så meget ladetryk. De fleste dieselbiler er bygget for at lave et godt bundtræk og det fåes ved at bruge en lille turbo der begynder at lade tidligt dvs lavere omdr.
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Hvis man finder en turbo fra en diesel man vil bruge på sin benziner er en tommelfingerregl at diselmotoren skal have dobbelt antal kubik af benzinmotoren.
Altså en turbo fra en 2L diesel vil passe rimeligt til en 1L benziner.
Det er vist en bred tommelfinger. Mig bekendt har man kunnet bruge en turbo fra en Golf diesel på en 1600 Golf benzin med godt resultat til husmandstuning.
Den er lidt lille men virker fint fra bunden. Kunne nok være god på en luftkølet 1600
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Måske. Det er bare hvad jeg har læst mig til. Ved ikke om det er turbine- eller kompressordelen der skulle sætte en begrænsning.
Men som sagt jeg har ikke selv rodet med det - bare læst.
hej med jer...
i har delvis ret...
men det jeg søgte var ikke rigtig alt det jeg i forvejen vidste...
der er meget at læse om turbo´er alle vejene ;-)
og jeg har læst en masse,
prøvet at køre med alt muligt også...
og det generelle problem er,
man mister sit tryk når man kommer over X-antal omdrejnenger med en for lille turbo...
derfor kombinere man en GIGANT med noget mindre :twisted:
så kære [color=brown:afd7486a78]ROLF[/color:afd7486a78] --- det er rigtig den er fra noget STORT monstrom af en diesel,
men så længe det kun er min kolde side af Turboén der skal bruges er det jo underordnet :-)
og spørger, om der er nogle der har prøvet at bygge noget i stil med --- se billed...
... for det var dette jeg regnede med... var GODT klar over min Udstødnings-side er "lidt" for stor **GGGG**
Mvh Tagsænket.
[img:afd7486a78]http://img.photobucket.com/albums/v632/tagsaenket/diverse/racecar-engine-with-turbo.jpg[/img:afd7486a78]
ja jeg kan næsten ikke vente på at høre mere om hvordan dit projekt kommer til og gå... men jeg tror nu en turbo fra en diesel golf ville være fin til en boble der skal køre på vejen en boble motor er jo ikke skabt til at køre med vildt høje omdrejninger...
Du vil altså bygge to turboer sammen, eller hva'?
Det er ikke noget jeg har hørt noget godt om nogen steder.. Problemet med en for stor turbo er jo at du får turbotøven herfra og til evigheden, hvor en lille spooler hurtigt op og laver tryk allerede fra lave omdrejninger.
Og da en vw-motor arbejder ved forholdsvist lave omdrejninger, så er det jo vejen frem.
Men lige en gang til.. den turbo du har er ikke bare "for stor".. Den er RIGTIG meget for stor til noget som helst andet en kæmpe dieselmaskiner, eller en 1200 hestes Funnycar..
[quote:2112229b92="tagsænket"]hej med jer...
i har delvis ret...
men det jeg søgte var ikke rigtig alt det jeg i forvejen vidste...
der er meget at læse om turbo´er alle vejene ;-)
og jeg har læst en masse,
prøvet at køre med alt muligt også...
og det generelle problem er,
man mister sit tryk når man kommer over X-antal omdrejnenger med en for lille turbo...
derfor kombinere man en GIGANT med noget mindre :twisted:
[/quote:2112229b92]
På DTV (det tekniske bibliotek på DTU) Er der en række udemærkede rapporter over Porches forsøg med Bi turbo teknik.. Nærliggende at adabtere metoden til en VW motor, da jeg ikke mener at der er energi nok i en lille udstødningsturbine til at drive en stor indsugningsturbine op i omdrejninger (under alle omstændigheder giver en stor roterende masse turbotøven)
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
[quote:0ff69a13e0="REN"]På DTV (det tekniske bibliotek på DTU) Er der en række udemærkede rapporter over Porches forsøg med Bi turbo teknik.. Nærliggende at adabtere metoden til en VW motor, da jeg ikke mener at der er energi nok i en lille udstødningsturbine til at drive en stor indsugningsturbine op i omdrejninger (under alle omstændigheder giver en stor roterende masse turbotøven)
R[/quote:0ff69a13e0]
Er det ikke på 6 - cylindrede motorer?
Generelt set viser det sig jo at en turbo mindst skal have pulser fra 3 cylindre, hvor at virke optimalt. Så det (så vidt jeg kan forstå på de MANGE amerikanere der har prøvet det) er ikke altid umagen værd at rode med biturbo på en vw-motor.
Det lader også til, i den "rigtige" bilindustri, at de eneste der har fået biturbo til at køre perfekt på 4 cylindre er Subaru..
Japanere har nogle talenter! :wink:
[quote:cc55c15664]Japanere har nogle talenter! :wink:[/quote:cc55c15664]
Amen to that!
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
[quote:d62cf2d1f1="vwanders"]Japanere har nogle talenter! :wink:[/quote:d62cf2d1f1]
Især kvinderne.... :roll: :roll:
Det eneste "japanske" der fortjener en turbo er Mazda's Wankel!!!!
(Ja,Ja, jeg ved godt at Wankel var tysker!!!)
-------------------------------------------

Så kan man sige at det i principet også skulle kunne lade sig gøre da Subaru osse kører med boxer.
MVH Ole
Det kan det også, men det lader ikke til at andre har kunnet få det til at virke!
Nu er der så heller ikke andre bilmærker med samme erfaring i 4 cylindrede boxere som Subaru.. Men alligevel, om det er en boxer eller noget andet burde ikke være det afgørende..
Back on topic, så har jeg da engang set en artikel i et gammelt vw-blad med en der havde to Fiat Uno turboer på en type 1 motor, og det fungerede da så vidt jeg husker!
se her ;-)
***GGGGGGG***
og ønsker [size=14:76f4b90729] [color=orange:76f4b90729]RIGTIG GOD[/color:76f4b90729] [/size:76f4b90729] weekend til alle
det kære hjælpsomme vw-nettere :-)
[size=9:76f4b90729]Mvh Tagsænket[/size:76f4b90729]
[img:76f4b90729]http://img.photobucket.com/albums/v632/tagsaenket/karman%20ghia/karmanghia--1.jpg[/img:76f4b90729]
Kan du ud fra et billede se det virker 8) .....
[quote:d902b40876="tagsænket"]og ønsker [size=14:d902b40876] [color=orange:d902b40876]RIGTIG GOD[/color:d902b40876] [/size:d902b40876] weekend til alle
det kære hjælpsomme vw-nettere[/quote:d902b40876]
Hmmm, jeg tror ikke det er hjælpsomhed der mangler, snarere forståelse for hvad det egentlig er du gerne vil...
Jeg tror du er alene her, der er vist ingen med den slags erfaring, som du har brug for i det her tilfælde.
Prøv selv, det lyder spændene, og alle pionerer gør jo noget som ingen har gjort før og som andre siger ikke kan lade sig gøre..
Ghiaen på billedet er en Race only Dragraceghia..og den kører ST
-------------------------------------------
