Længden på stødstænger??
Jeg ved godt at stødstængerne skal have den rette længde- således at når knasten har flyttet stødstangen det halve af den fulde vandring, så skal vippe armen sidde lodret (eller sådan noget lign.)
Men det gør mine ikke-og jeg havde ikke nogle som var længere da jeg samlede mine topstykker. Det betyder at stille skruerne er skruet helt ind i vippetøjet (Kontra møt. sidder dog stadig på) Dette er forkert , men jeg kunne ikke gøre det bedre , den dag.
Mit spørgsmål er så: Hvilken indflydelse har mit lille problem så på motoren? Og hvor vigtigt er det at købe længere stødstænger ? Kan det vente eller risiker jeg noget dyrt ved at vente?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Ved halvt ventil løft SKAL justerskruen flugte med ventilstammen, og for at gøre det helt perfekt skal der stadig være tilstrækkelig justering tilbage i skruen.
Det kan være nødvendigt at lægge shims under vippetøjet således at geometrien ændres. I det hele taget er det en ret indviklet proces der kan give mange grå hår i hovedet hvis det hele skal gå op i en højere enhed.
Du kan lave en justerbar stødstang af en gammel alu stødstang som du skærer et stykke ud af på midten og skærer gevind i begge stykker og samler igen med gevindstykke i og kontramøtrikker. På denne måde er det nemt og justere sig frem og tilbage, og når det hele spiller kan du skære dine stødstænger til.
Jeg vil helt klart mene at du skal få det lavet ordentligt NU, og hvis du samtidig også har db. fjedre i som trykker hårdere så SKAL du skifte nu inden det går galt... de alm. std. alu stødstænger kan ikke holde til det tryk der opstår.
Hvad type justerskruer anvender du - jeg kan klart anbefale swivel feet skruerne der har et kugle hoved som følger ventil/vippearm.
Du kan købe Chrome Moly stødstænger der kan skæres til i ønsket længde... pris ca 500kr
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Og sådan et sæt har jeg liggende på lager hvis det er.. Stik mig et kald på 60890001!
Og husk forresten også at din vippearmsaksel skal være typen med boltede ender og shims... ikke vw typen med fjedre.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Med hensyn til vippe tøjet, så er det den type du beskriver, og 1- 1,25.
Hvilken indflydelse har det på motoren,at længden er forkert?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Du får højst sansynligt ikke "udnyttet" dit løft på ventilen. det kan nemt blive reduceret med nogle 10endele ved det, samt at du får meget slid på de bevægelige dele, og til sidst sansynligvis osse mere larm fra de bevægelige dele
T
Nu skal du ikke fortvivle. Rasser mener ikke du skal have justerskruerne til at passe helt ud for hinanden.
Det man skal er at ved halvt løft skal centerlinjerne på ventilstammen og justerskruen være paralelle. Set fra siden af. Vandret hvis du forstår.
De kan aldrig komme til at gå igennem hianden fordi vippearmene så skulle flyttes til siden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg takker. Med hensyn til køb af stødstænger, tror jeg at jeg hellere vil regne/måle hvor lange de skal være, og så bestille nogle færtige. Hvis jeg selv skal afkorte dem, får jeg sansynligvis 8 forskellige længder, jeg vil ikke købe en kapsav for 8 stødstængers skyld.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:c7454efc61="niels-erik"]Jeg takker. Med hensyn til køb af stødstænger, tror jeg at jeg hellere vil regne/måle hvor lange de skal være, og så bestille nogle færtige. Hvis jeg selv skal afkorte dem, får jeg sansynligvis 8 forskellige længder, jeg vil ikke købe en kapsav for 8 stødstængers skyld.
Hilsen Niels Erik[/quote:c7454efc61]
Hmm hvor bestiller du lige dem henne? Stødstænger er noget man selv korter så de passer til lige præcis den motor de skal på.. Ikke noget der ligger som lagervare.. Hvis de skulle ligge som lagervare skulle der være en milliard forskellige længder til en milliard forskellige motorer..
Jeg får står ikke hvorfor stængerne skal være længere? Skal de ikke være kortere pga det højere løft på den skarpere knast? Kan nogen forklare for mig?
CSP sælger cromemoly. stødstænger i 10 forskellige længder, mon ikke jeg kan finde et sæt som passer på min motor?
De koster omkring 70 euro pr sæt.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Problemet er bare at du ikke kan købe dem i længder der passer på mål.
99,9% af de stødstænger der sælges har ikke den ene ende monteret og
stødstængerne er beregnet til at blive drejet på mål ikke savet.
Bemærk at nogle typer stødstænger ikke kan kortes til hvilket somhelst
mål, det har noget at gøre med den prespasning der er lavet i den ende
hvor kugleenden kke er monteret.
Lav en målestødstang af en gammel org stødstang og så er det ellers
med at få det hele til at gå op. Det tager tid..........
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
[quote:f12588e028="niels-erik"]CSP sælger cromemoly. stødstænger i 10 forskellige længder, mon ikke jeg kan finde et sæt som passer på min motor?
De koster omkring 70 euro pr sæt.
Hilsen Niels Erik[/quote:f12588e028]
*RETTET*
Nej det tror jeg ikke du kan..Måske næsten.. Men næsten er ikke godt nok hvis du skal have det til at virke uden unødigt slid og belastning.. Der er ikke ret mange motorer der kører med ens længde stødstænger da kombinationerne er uendelige når man taler eks komp, cylinder, løftere, vippetøj, ventillængde osv.. Alt spiller ind derfor laver man som Rasser siger et justerbar stødstang og får målt ud præcis hvor lange netop stængerne til din motor skal være.. Husk at du nok skal droppe ventilfjederen når du tester for det holder din justerbare stødstang nok ikke til..
/Kasper
Jeg bryder mig ikke meget om den nedladene tone KKWA. Vi kan ikke være eksperter i vw allesammen, og personligt viste jeg nada om emnet for 4 år siden. Men jeg arbejder på at blive klogere, Jeg kan ikke save/dreje , stødstænger af , så de bliver nøjaktig lige lange, Derfor bliver jeg nødt til at købe nogle som er "næsten" rigtige.
Medmindre at nogle herinde kan tilbyde et færtiglavet sæt , efter mine mål,og til en rimelig pris.
Jeg regner med at have et nøjagtig mål i starten af næste uge.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Nu var det hverken for at være ondskabsfuld eller nedladende jeg skrev indlægget.. Jeg har også rettet det.. ;)
Som Rasser også skriver er det en rigtig god ide med boltede vippearmsaksler (bolte i enderne istedet for clips).. Jeg er pt. ved at renovere en tunet motor som havde fjeder påvirkede aksler med clips i enderne.. Clipsen og vippearmen røg af under høje rpm og satte sig i klemme ved udst ventil hvilket resulterede i at udstventil møder stempel ,taber hovedet som satte sig i stemplet og smadrede både topstykke, stempel og cylinder.. En ca rep på små 4500kr afhængig af hvor meget der brækker sig (det kunne have været meget værre).. Boltede vippeaksler koster ca 400kr så det er jo under en 1/10 af hvad rep kostede.
Det er dine penge og din bil... Men hvorfor lære den på den hårde måde?
Køb nogle bøger som omhandler tuning af luftkølede boxere... Og har du dem allerede så læs løs.. ;);)
Held og lykke med motoren..
P.s. Hvis du skal have de stænger på mål så kan jeg korte dem for dig!
/Kasper
Til hvilken pris?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Find nu ud af hvilken længde du skal bruge for at det virker.. Og så giv mig et kald så kigger jeg på det.. Jeg sætter den bare i drejebænken og kapper dem af i længden..
Takker, jeg vender tilbage senere.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Nej Transporter68. De skal ikke nødvendigvis være længere. Det skal de som regel kun hvis man har øget slaglængden.
Men problemet er det samme uanset om de skal være lange eller korte. Bare de passer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:9d2dbfc7d3="Frank_Andersen"]Nej Transporter68. De skal ikke nødvendigvis være længere. Det skal de som regel kun hvis man har øget slaglængden.
Men problemet er det samme uanset om de skal være lange eller korte. Bare de passer.[/quote:9d2dbfc7d3]
Er det så pga hans vippetøj? Kan ikke se det for mig hvorfor de ska være kortere.
Niels-Erik jeg har rettet mine indlæg... Måske var de skrevet i en forkert tone.. Den æder jeg.. ;) :roll:
smukt
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
HEY, hvad gik jeg glip af?....Damn!.. :? :?
Aj, det er pis, i kan ta' det!!
Stødstænger/vippearmsgeometri er en BITCH hvis i spørger mig, ihvertfald første gang...
-------------------------------------------
Vi andre ved da ikke hvorfor de skal være kortere. Det kan der da være så mange grunde til:
Boring af topstykker for højere kompression
Højløft vippearme
Andre ventiljusterskruer
Ikke original knastaksel
Slaglængde som før nævnt
Flere ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Kortere!! Mine skal altså være længere(ca 5 mm)
Hvis de skulle være kortere , tror jeg nok at jeg havde prøvet at skære af dem jeg har.
Jeg købte en brugt 1914 motor, der passede mine standard 1600 stødstænger, så har jeg monteret mine 044 toppe , og nu er stængerne altså for korte.
KKWA: Tak-Og jeg har boltede vippearms aksler.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!