Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Længden på stødstænger??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Undrer du dig slet ikke over at der er 5 mm. forskel på to sæt topper ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ahh...derfor..
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jo. Men det ændre jo ikke ved det faktum , at der er en forskel.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej men du er vel selv interesseret i at finde fejlen. Der bør jo ikke være så stor forskel på topstykker.
Det ville da være ærgeligt at få samlet en motor med 6:1 i kompression f.eks.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg kan ikke finde nogen fejl.(og nu har jeg kørt i en uge uden problemer)Motoren køre fint med de korte stødstænger, selvom jeg altså gerne vil have dem længere.
Og lad nu være med at kalde mig alt muligt fordi at jeg køre med de korte stænger, JEG HAR IKKE ANDRE MULIGHEDER FOR AT KOMME P
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:707404d928="niels-erik"]jeg gider ikke cykle 60 km om dagen.[/quote:707404d928]

Det er godt for dig! :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bruger lige dette gamle indlæg. Det er rigtigt det med at man kan få grå hår, når de stødstænger skal tilpasses.Jeg har brugt 2 aftner på at finde ud af hvad længden skal være på de stødstænger.Men det jeg synes kan drille lidt det er, at det er faktisk ikke helt nemt at se stødstangs retning når den kun stikker 20mm frem. og kigger man helt ind fra siden af kan man højst se 10mm af den. Gør i det bare efter øje mål, eller findes der en mere præcis må at være 100% sikker på at ventilstammen og justerskruen er paralelle på.

Frank_Andersen skrev:
Nu skal du ikke fortvivle. Rasser mener ikke du skal have justerskruerne til at passe helt ud for hinanden.
Det man skal er at ved halvt løft skal centerlinjerne på ventilstammen og justerskruen være paralelle. Set fra siden af. Vandret hvis du forstår.
De kan aldrig komme til at gå igennem hianden fordi vippearmene så skulle flyttes til siden.[/quote


-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Henrik.
Ta den med op til mig når du skal hente fælge. Så klarer vi det ved samme lejlighed
t
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du skal ikke se stødstangens retning, den kan du ikke ændre.
Du sætter justerskruerne så de har 1½-2 gevind ud gennem møtrikken. Så kan du enten lave et gæt og lægge f.eks. 1mm shim under vippetøjet.
Så indstiller du din justerbare stødstang og prøvesamler.
Så måler du fuldt løft. Bare på ventilfjederen og ned til et punkt på topstykket, med en skydelære. Man kan også bruge et micrometerur, men de har sjældent så lang vandring.
Ved halvt løft skal ventilstammens centerlinie og justerskruens centerlinie være paralelle. Ikke gå igennem hinanden, bare paralelle. Set fra siden fra enden af motoren om du vil.
Det indstiller du så ved at shimme under vippetøjet/ændre længden på stødstangen.
Det du ændrer på er jo vippearmens "starttidspunkt".
Og ja på øjemål.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) REN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
God diskussion egentligt.

Jeg har fundet et godt link til alt relevant info på ventil/vippearm geometri.

http://www.circletrack.com/techarticles/ctrp_0611_rocker_arm_valvetrain_geometry/roller_tip_rockers.html

Ang. afkortning af stødstænger for folk uden en drejebænk, hvad så med sådan en karl her, ikke at jeg har prøvet den men jeg har skåret rustfrie rør med sådan en uden problemer..

R
08e518f9-3baf-47e2-9eae-b34c0320154c.jpg

-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja Torben det kunne være jeg skulle det, men der går vel nogle uger endnu.

Men jeg har gjort forkert har jeg fundet ud af nu, efter jeg har læst det du skrev Frank. Så jeg prøver lige forfra. Og tak for billederne REN
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
For lige at være helt sikker på jeg har forstået det rigtigt, fandt jeg et billede på Samba. Går ud fra at dette er justeret rigtigt
samba_vippearm.jpg

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu ved jeg ikke lige hvad det der billede er fra, men det vippetøj vender omvendt i forhold til en type 1. Den røde linie ved jeg ikke hvad skal betyde? Når man indstiller geometri på en type 1 er det ventilstammen og justerskuen der skal være parallelle ved halvt løft.
(billedet giver ikke mening i denne forbindelse.)
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Vender omvendt. Det er fordi det er er Scat vippetøj 1.1,4 med panzor hætter og det er sådan et jeg skal ha justeret ind. Så derfor kan jeg ikke bruge det med ventilstammen og justerskuen. men ud for dette billde stod der. ( Right geometry )
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) warp Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Med udgangspunkt i billedet (og altså ikke et std. type1 vippetøj) så skal den røde linie stå vinkelret på ventilstammen ved halvt løft for at geometrien er korrekt.
Den røde linie er dog tegnet lidt skævt på billedet, den bør gå fra anlægsfladen mellem vippetøj og ventil og præcis gennem centrum på vippetøjsakslen. (tror bare tegningen er lavet lidt upræcis)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak warp.Så er jeg med på det. Ja den er tegnet lidt lavt i forhold til midten af akslen.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn

Reply

You must log in to post.