Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  69 til 82 cylinder.???

Tags:
No tags yet.

(permalink) christianhs Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej.... hvis man vælger at sku ha 82 cylinder i stedet for de korte 69... hva ska der købes ind til motoren så.?
er det ikk bare krumtap og længere stænger eller..???
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Man vælger dem til 82mm hvis man har planer om at bygge en motor med lang slaglængde ellers ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du har misforstået begreberne lidt, men jeg kan godt se hvad du mener..

Cylindrene måles i diameter, og det er motorens boring. Det du snakker om er slaglængden. Og jo du skal have en anden krumtap, og andre plejlstænger. Du skal også skifte cylindrene ud da de ikke er lange nok til den længere slaglængde. Så skal blokken, og evt. også knastakslen, bearbejdes indvendigt, for at krumtappen kan rotere frit..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis du mener at du vil øge slaglængden til 82, så involverer det en hel del..
Ikke for at tage modet fra dig, for det er jo en alletiders ide!!
Du kan ikke få strokerstempler med opflyttet stempelpind i mindre end 90,5mm boring, så det skal blokken og topstykkerne bearbejdes til.
Du skal minimum have:
Krumtap, cylindersæt, stødstænger og bearbejdning..minimum!!

Så kommer alt det med at når nu motoren er skilt ad, så skal du have nye lejer, knast, løftere, fullflow oliesystem med eksternt oliefilter, bedre topstykker, karburatorer, osvosv....

Eller misforstod jeg? spørgsmålet virker lidt tåget....
-------------------------------------------
(permalink) christianhs Member
Skrev for 19 years siden | | | |
min ide er at få bygget mig en 2,1 liters med tykkest væg som muligt og har så forstået at jeg ska op i en længere størrelse cyl. altså 90,5x82... er jeg helt galt på den eller...??? derfor er mit spørgsmål så hva det er jeg ska bruge ekstra til den "lille" motor.??? håber i forstår mig.!!
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tjaa, jeg forstår ikke helt hvad du mener...
Cylindrene er de samme på cylindersættene til 69X90,5 og 82x90,5.
Den eneste forskel er på stemplerne hvor krydspinden sidder højere på den til lang slaglængde(82x90,5) netop for at man kan bruge de samme cylindre og også for at motoren ikke bliver for bred.
Håber det hjælper, ellers spørg igen..
-------------------------------------------
(permalink) christianhs Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg vil gerne ha tykvæggede cyl. til motoren da de holder bedre til tun end dem der er lidt større i dia...de her slags 90,5x69(1776) eller 90,5x82(2109). som jeg har forstået er den(82) samme dia. men bare lidt længere i slaglængde...

vil gerne bygge en solid motor og mener så at jeg ska bruge de der 90,5x82....hvad ska jeg ellers ha handlet ind så.??
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du har misforstået det helt...

82 er slaglængden, og der er ikke noget der hedder "cylinderens slaglængde". Det er krumtappen der står for slaget, derfor skal du have en 82 mm krumtap.

90,5 er diameteren, kaldet boringen, på stemplerne og det skal blok og topstykker bearbejdes for.

I en standardmotor (1600) er slaget 69 mm og stemplerne 85,5 mm.

Når du skifter til 82 mm krumtap skal blokken også "frigøres" indvendigt for at krumtappen kan rotere frit med den længere slaglængde.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) 54bugholm Member
Skrev for 19 years siden | | | |
har lige snakket med en kammersjuk om det og nu er jeg helt med..... men hvor meget ska der egentlig købes ind til det nummer..??

christianhs
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Krumtap, plejlstænger og cylindersæt skal købes. Blok og topstykker skal bearbejdes. Afhængig af hvilke topstykker du har nu, så bør du evt købe nye også da en 2110'er skal have noget mere luft end en 1300.. Giver sig selv, jo..

Derudover kommer opgradering af karburator(er), kølesystem, oliesystem, ventilmekanisme, kobling osv.

Og til sidst alm. renoveringsdele som lejer, pakninger osv.

Og så læg et par tusind til side til alt det løse..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Ole Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu er jeg ikke så kendt i den verden, men burde man ikke også købe en ny blok nu man er i gang.
Mener den koster omkring 3500,-

MVH Ole
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jo, det kommer jo an på hvad han har i forvejen.. Men det er rigtigt, det er lige før det ikke kan betale sig at renovere de gamle mere.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) christianhs Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hey... nu har jeg regnet lidt på sagerne... jeg går nok ned til at bygge en 1776 så jeg ikk ska gøre plads til plejestængerne i blokken osv..det er sku ikk helt nemt når man kigger på csp i tyskland...!

(1776 cyl, 284- evt.294 knast, borret blok) hvilke toppe, ventiler, lyftere ovs.... hvordan finder jeg dem der passer til.ka man finde nogle diagrammer eller tabelform på nettet eller lign.???
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis det er frigøringen af blokken der er grunden til du ikke vil gå 82 mm så fortryder du i det lange løb.. Så besværligt er det heller ikke. Det er bare i gang med en Dremel og fjerne lidt der hvor den går på.. Det er klaret på en lørdag..

Men ellers så smutter en 76 mm krumtap i uden frigøring, og i VISSE tilfælde en 78 mm. Der skal måske fjernes en lillebitte smule til en 78'er.

Så får du med 90,5 mm cylindre henholdsvis 1956 ccm og 2007 ccm.

Topstykker både til 1776 og større vil jeg anbefale CB Performance 044 med 35,5 / 40 ventiler.

Klik HER.

Jeg har evt. en blok der er renoveret, frigjort til 82 mm krumtap, boret til 90,5 mm cylindre og full-flowed oliekøling. Den var lavet til en 2110'er så den passer jo perfekt til dig. Din for 1500 + fragt..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Her er alt fra topstykke til topstykke, i en super kvalitet.
Meget billigere end hvis du skal samlr stumperne enkeltvis...

SCAT motor hos Bug Service
(permalink) christianhs Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hey vwanders... har du billeder a din blok??
bare send den på PM..
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej jeg har ikke nogen billeder.. Den ligner enhver anden motorblok. Renset og pæn..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.