Dansk guide til justering af tænd
Findes det da jeg gerne vil lære at justere min tænding og ikke er så skarp til engelsk.
MvH bjørn
Hørt!!
Det kunne jeg også godt tænke mig.
Ellers kunne det være fedt hvis der var en som gad skrive en udførlig vejledning for dummies..
Ganske simpelt.
Du skal selvfølgelig have en tændingspistol, og helst også en kamvinkelmåler. De kan også fåes sammenbyggede, så det er lidt nemmere.
Det er også en fordel med en omdrejningstæller, så man er sikker på tomgangshastigheden.
Først skal du sørge for at motoren går korrekt i tomgang, 7-800 rpm.
Så skal du i en reparationsmanual finde ud af hvor tændingen og kamvinkel skal stå. Du skal også finde ud af om din motor skal indstilles med eller uden vacuumslangen til strømfordeleren tilsluttet. Det kommer alt sammen an på motortypen.
Først skal du sørge for at dine platiner i strømfordeleren er i orden, helst nye. De skal stå 0,40 mm.
Så sættes tændingspistolen til, med plus, minus, og klemmen på tændrørskabel nr 1. Det er det forreste i højre side til dem der er i tvivl.
Start motoren og lad den blive varm så den kører i normal varm tomgang.
Tændingspistolens lampe blinker så hver gang der kommer en spænding til cylinder 1, og man kan se hakket i remskiven når man lyser derpå. Nogle remskiver har 2 eller 3 hakker, og det står i reparationsmanualen hvilket et man skal gå ud fra.
Hvis vi går ud fra en motor med 1 hak og 7,5 graders indstilling, så skal hakket line præcist op med samlingen af blokhalvdelene.
Gør den ikke det, så løsner du strømfordelerens klemme og drejer den forsigtigt den ene eller anden vej til det passer.
Kamvinklen skal nu også passe, da den rykkes sammen med tændingstidspunktet. Kamvinklen er ikke noget der kan justeres. Hvis den er forkert skal platinerne skiftes. I visse tilfælde kan man dog blive snydt af en slidt strømfordeleraksel, som ændrer på indstillingen hvis knasterne der åbner platinerne er slidt ned eller hvis akslen kan rykke fra side til side i strømfordeleren.
Det er selvfølgelig en forudsætning at det er i orden inden man starter.
God fornøjelse.
Alt dette skal være iorden inden man kan justere sine db kabs ikke?
Er det samme framgangsmåde med 2 db webere og en 094 fordeler monteret på en 1600, for der står ikke noget om det i min Haynes???
B
Ja tændingen skal stå rigtigt inden du justerer karburatorer. Selvfølgelig skal de lige grovjusteres så den kan gå i rolig tomgang. Og tændingstidspunket skal være det samme uanset hvilken fordeler du kører med.
De 0,4mm er når platiner er helt åbne ikke?
Lyder det ikke meget rigtig med 7,5grader får top på en 1600?
Så må jeg hellere få fat i en tændingspistol.
B
man kan justere platin afstand på to måder enten bruger man et søgerblad eller også bruger man kamvinkelmåler
platin afstand er 0.40
kamvinkel mål er fra 38 til 42 grader kan man ikke få kamvinklen ind på disse mål er fiberklodsen på platinerne slidt op
hilsen svendsvin :idea:
Det var rart med en udførlig vejledning i justering af tænding.
Men er der ikke en som gider fortælle lidt mere om det camvinkel? Hvad er det osv?
Jakob
[quote:51efd1f375="vwanders"]... tændingstidspunket skal være det samme uanset hvilken fordeler du kører med.[/quote:51efd1f375]
WHAT??? Det kommer da en på hvilken fordeler du kører med... Nogle avancerer mere eller mindre end andre... En 009 skal fx ikke stå på 7.5 grader hvis den med fuld avance skal være på nogenogtredive grader... DVS. Hvis du stiller din 009 fordeler til 7.5 grader i tomgang står den for lavt når motoren får nogle omdrejninger!... Eller er jeg helt galt på den?
Jeg vil forsøge at stille min tænding på min T4 2,0 CUér. Men jeg kan ikke se noget hak i blæserhjulet. Hvad gør man så?
Det er en std.motor med pandekageblæs.
Til tændingen sidder der to små sorte bokse. Hvad gør de?
Mvh Jakob
Arh der må da være nogen som ved det.
Er der ikke nogen som ved om de to sorteboxe er et godt system eller noget skrammel?
Hvad skal man justere efter når der ikke er noget hak i en T4, med pandekageblæs?
Har justeret min 094 fordeler til 10grader før top i tomgang. Kan det så passe at den står 25/30 grader før top når motoren får lidt ondrejninger???
MvH bjørn
:D Okay var lige ved at tro at det var helt ad he..... til
Nu skriver du "lidt omdrejninger"..
Du skal lige se hvor den står når strømfordeleren ikke avancerer mere. Men det er nok der..
Hvordan ser jeg det??
Omkring 2500
Når du lyser med tændingspistolen, så flytter mærket sig når den får flere omdrejninger - og når den ikke flytter sig mere, selvom du giver mere gas, så har du max avancering.. Det passer meget godt med de ca 30 grader..
Okay tak skal du ha. Så lærte jeg osse noget i dag, tak for det vwnettet
Lige for at rette.
Kamvinklen skal være 44-52 grader. På en type1. Type4 er lidt mere følsomme og skal stå 46-52.
Begge kører bedst med 48 grader. Og selvfølgelig kan de justeres. Det Anders mener er at man som hovedregel ikke må indstille på brugte platiner.
Platinerne skal indstilles først og derefter selve tændingstidspunktet.
Indstilles med søgerblad eller øjemål på 0,40 mm og derefter start og mål med kamvinkelmåler. Indstil. evt. igen.
Til Blobs spørgmål om hvad kamvinklen er:
Det er den tid platinerne er lukkede målt i grader. Det kan også ses opgivet som "lukkevinkel" Den tid er mere interessant end åbningstiden, fordi det er den tid tændspolen får til at "sunde" sig og lade op til den næste kraftanstrengelse, altså tændingsgnisten.
Som nævnt tidligere: Brug altid originale VW eller Bosch platiner. Hvis ikke kvaliteten på de uoriginale er blevet bedre de sidste 15 år, holder de uoriginales fiberklods ikke mere end 1-2 uger. Jeg har ikke brugt uoriginale i mange år, så jeg kan ikke vide det. Men jeg tvivler.
Scat/Mallory fordelere skal køre med en helt anden kamvinkel, jeg kan ikke huske den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Platinerne skal indstilles først og derefter selve tændingstidspunktet.
Indstilles med søgerblad eller øjemål på 0,40 mm og derefter start om mål med kamvinkelmåler. Indstil. evt. igen.
De 0,40mm er når de er helt åbnet ikke???
JO ! Det ville være svært at vurdere hvornår de f.eks. var halvt åbne
Nej nu driller jeg.
Tændingstidspunktet indtræffe netop som platinerne åbner. Der springer en lille gnist, som slider på kontakter fordi der hver gang flyttes materiale fra den ene kontaktflade over på den anden. Med tiden bliver der et hul og en lille top i hver sin del. Dette er grunden til at man ikke må indstille brugte platiner. Toppen og hullet kan så komme til at stå "på kant" og det holder ikke.
Den samme gnist holder også platinerne rene for fedtstof og kan samtidig bruges til indstilling af tændingen i stedet for en prøvelampe.
Drej motoren i omdrejningsretningen og lyt når gnisten springer. Så er det DER. Ikke 5 mm. senere
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej det er er ? om øjemål
Da jeg var i lære kostede det sodavand hvis ikke kamvinklen passede efter montering på øjemål.
Så det fik man lært med 7.50kr i timen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.