Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Enkelt karburator på 1914cc+fotos

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Da jeg her et sæt 1914 cylinder og toppe til overs kunne jeg forestille mig at lave min "vinter" motor om til 1914cc.
Den skal have choker(det er jo vinter) og være driftsikker .
Er det muligt at finde en god og "nem" enkelt karburator til dette brug ?Der er ingen planer om høj ydelse eller ræs, bare mere bundtræk.
Motoren skal stadig kunne bruges som syns motor, er det muligt?
Nogen der har erfaringer på dette punkt?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja en opdyset standard 34 PICT solex kører som en drøm på en 1914..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Sådan en har jeg!! Fedt.
Ved du hvilke dyser der skal i?
Hvor meget vil motoren yde med den karburator,bare et cirka tal.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ved ikke lige hvad dyser du skal bruge, men det kan rullefeltet fortælle dig..

Den yder nok ikke særlig mange flere heste end en 1600, men den får et moment som en bryggerhest!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) cors Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Skægt jeg spurgte dennis fra Bugservice om man kunne bruge en pict 34 kab,det kan man godt,men kun med standard knast.Hvis der er 284 knast i,kan den ikke holde tomgang.
-------------------------------------------
Tlf 50494883 Strandagervej@gmail.com VW Camper Highroof 87 turbo diesel
(permalink) Ole Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har hørt lidt rundt om kring at mange anbefaler at man laver en 1776.
de skulle være mere drift sikre.
Og så vidt jeg forstår, er det bla. fordi de kræver mindre køling samt der er mere gods i dem.

MVH Ole
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er muligt at en 1776, er mere driftsikker- Men det er nu 1914 cylinder kit med toppe + en boret blok, som jeg har i overskud. Og jeg vil ikke kaste flere kontanter efter motoren end strengt nødvendigt.
Jeg har både standard 1600 knast og 284 knast tilovers, så får den bare en standard knast ,1914 cc og solex 34 pict. Det trækker jo nok lidt bedre end den 1300 med 275.000 km på bagen, som jeg bruger som vinter motor nu!
Mener i at det kan give problemer ved syn? Blokken er en AB .
Eller bliver det ikke opdaget at det er en 1914cc, når der er standard karburator på?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Når dert er tid arbejder vi påed. Men en af mine franske bekendte, har arbejdet rigtig meget på det der med std karb på mange cc. pga nogen towlige regler dernede med at motor SKAL være std. (Hvertfald det de kan se.)
Han har opnået rigtig fine resultater med at øge venturistr. til 28-29 mm og så en 142-145 hoveddyse. Sammen med en Web 218/119 på 105 gr LC kan han trække 85-87 hk og seriøst moment ,med tomgang v. 900 omdr.
Meen , jeg ville nok liige vælge en knast et nummer længere nede for at forbedre tomgangsegenskaberne.
Hvis du vil bruge en std knast skal du iflg. ham vælge en 28 mm venturi. Og holde CR på ca std. Hvids du vælger feks en C25, Cb 2280, eller en Web 119 kan du med fordel øge CR til ca 8,4 - 1.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad er et seriøst moment, Torben? Hvad er vi oppe på?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har set papirer på en 1776 med netop en 218/119 knast på 105 LC. 34 mm Pict med 28mm venturi på en CB centersection. 1½" full merge header. 8,5-1 CR. Mere end 135 Nm til rådighed fra 2400 omdr og til 4300 omdr. Max 139 Nm v. 3700 omdr. 85 hk v. 4500 omdr.
1914éren gir, efter hans udsagn ikke ret meget mere, selv med 29 mm venturi, men trækker en anelse mere moment i bunden.
Han har osse prøvet med Pauter knaster. De trækker MERE effekt, men får vippeaggregatet til at snakke forfærdeligt meget med. Så dem ka vi ikke li´. Deres T4 knaster er derimod en helt anden sag.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg er ikke fuldbefaren vw tuner (endnu)! Hvad betyder:på 105 LC. Og: CB centersection . Og :8,5-1 CR.
Er der en dansk forklaring som jeg måske kan forstå.
Resten er feset ind, så den motor bliver bygget!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) jacob Member
Skrev for 19 years siden | | | |
105 grader Low Compression?
Midterdelen af indsugningsmanifolden?
Compression Ratio
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu fes den nederste ind.Kompresions forhold.
Kan jeg få en lidt mere detalieret forklaring på de 2 øverste.
Jeg ved godt hvad midter delen af indsugningsmanifolden er, men hvad er der med den?
Og Jeg aner ikke hvad der menes med 105 graders lav kompresion.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:8995f87cad="niels-erik"]Jeg er ikke fuldbefaren vw tuner (endnu)! Hvad betyder:på 105 LC. Og: CB centersection . Og :8,5-1 CR.
Er der en dansk forklaring som jeg måske kan forstå.
Resten er feset ind, så den motor bliver bygget!
Hilsen Niels Erik[/quote:8995f87cad]

105LC betyder at knasten har 105graders lobecenter.. Det mest brugte er 108lc..
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
CB Performance har produceret en indsugningsmanifold de siger giver mere effekt..

Det er det Farmer mener med centersektion.

Efter min mening giver det ikke nogen mening at "kæmpe for de sidste heste" men een karburator på en 1914cc, derimod bare om at få den til at køre sundt og godt, -vil man have flere heste skal der to karburatorer på som noget af det første.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Netop. Men der er flere, incls undertegnede der kan li´at bruge 105 gr. lobe center, især på motorer med enkeltkarb eller "kadroniserede" motorer, fordi det hjælper til med at holde lufthastigheden oppe i indsugningen, hence bedre egenskaber i de nedre omdr.
Cb centersection er en "midterdel" med væsentligt bedre flow end std. Og så virker forvarmningen jo nok osse bedrenår den er ny og ikke tilstoppet af 30 års sod. Den er klart anbefalelesværdig på flere cc. med std karb.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg fandt engang en lille forklaring om lidt ang. Lobecenter:

"Tighter lobe center (other factors held equal) gives:
more peak power
higher fuel consumption
rougher idle
more torque at low RPMS
peak power occurs at LOWER RPM
higher emissions
power RPM band gets narrower and moves DOWN
"
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det med tomgangen er hvertfald en sandhed med modifikationer. Brugt sammen med enkelt eller dobb. enkelt a´la Kads, giver det som regel BEDRE tomgang. Men det er osse rigtigt at der skal trimmes mere for at få emissionen ned. Men det er almindeligvis ikke noget problem når man bruger split dur. knaster. Forbruget er heller ikke højere, nærmere lavere.
Straight pattern knaster på lav LC giver ofte et halvhøjt forbrug, hvis det er en knast der feks oprindelig var designet til eks. 108 LC. "Gammeldavs" tyskerknaster er næsten alle på 102-104 LC, men de var designet sådan, og derfor havde de normalt hverken højere emission eller højere forbrug.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja så er motoren bygget!
Det blev en opboret ab blok, gammel men ok 1300 krumtap,standard 1600 knast,nye lejer overalt, og gammelt 1914 cylinderkit, med nye stempelringe.
Toppene er de toppe som jeg fik fat i i foråret, det er vist noget med 36-40mm ventiler, polerede skyllekanaler og komp. hævet til ca 10-1, det er måske lige overkill, men det var det jeg havde på lager. Karburatoren er en standard 34 solex fra en 1600 motor, vippetøj mv, er ligeledes fra 1600 motoren.
Motoren startede meget villigt, og går pænt i tomgang uden at jeg har pillet ved karburatoren.
Næste del bliver så at 1- finde ud af hvilken hoved dyse der sidder i nu, og 2 finde ud af hvor stor den så skal være, for at motoren kan arbejde uden problemer.
Motoren ligner en standard motor udefra- den lyder som standard, og bliver fremover brugt som syns/vintermotor i min buggy.
Da næsten alle stumperne var brugte dele som jeg havde liggene, har prisen for denne 1914 motor kun været et sæt hovedlejer, et sæt knast lejer og et paknings sæt.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) birke Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Er blokken line-boret ?
Eller mener du opboret til 1914 cylindre ?
Spørger fordi der er skrevet meget om hvorvidt
man kan få lavet line-boring "der holder".

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ved ikke hvad du mener med linie boring, men blokken er boret til 1914cc og den er også boret til 1mm overstørelse hovedlejer, det var alt sammen gjort da jeg fik den.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Han mener flugtboret.. (hedder linebore på engelsk/amerikansk)
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jammen, så er det den er , som skrevet 1 mm overstørelse hovedlejer.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
skal du ikke have en lille fiat uno turbo på den? :D Kunne da være lidt sjovt at prøve... Christian må da have lidt stumper liggende du kan lege med?
(permalink) birke Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Flugtboret , ja.....
Hvis det kan "holde til mosten" efter nogen tid/kilometer,
kunne det jo være interessant at vide hvem der har lavet det.
Så hold os endelig orienteret om dine erfaringer :wink:

Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.

Reply »

You must log in to post.