Kan ikke lade batterie op .....
Hej..
Er en forholdsvis ny ejer af en 1200 bobbel fra 73.
Har det problem at den ikke vil lade :roll:
Mens den kørte har jeg pillet minus (stel) af batteriet og målt på stel og plus på batteriet og der var godt 7,5 V. Så der må vel komme noget strøm til batteriet....
Kan det være rellet ????
Er ikke så vandt til at pille i bilen, men vil gerne lære.
Håber nogen kan hjælpe.
mvh
- Dirk
Når du kører med alle ledningerne på skal den lade med 13,5 volt på batteriet
ps tag aldrig ledninger af batteriet når motoren kører du kan brænde din generator sammen
MVH dennis
Er det er 6v eller 12v?
For hvis det er en 6v er 7,5v lige nok til at den lader.
Man behøver ikke at pille ledningen af for at måle spændingen, bare mål over batteriet.
MVH Ole
hvis man vil måle om den lader uden at måle spændingen på batteriet tænder du bare nærlyset på bilen og afmonterer et af kablerne (jeg plejer at tage plusen) og måler. Der skal være 13,5 volt som dennis skriver
Hvis ladelampen ikke lyser og du kan måle 7,5 volt på batteripolerne ved ca. 2000 omdr. Med lyset tændt.
Så bør det være dit batteri der er defekt. Hvis den altså er 6 volt
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej igen..
Okay, jeg vidste ikke at man ikke må pille polerne af batteriet mens det kører, troede bare at jeg ikke kunne være sikker på at måle om batteriet virkelig fik strøm. Da jeg måske ville måle batteriets spænding...
Og det er en 6V.
Jeg har lige sat nyt batterie i så det burde ikke være det der er defekt.
Kan det være rellet ?? Eller hele generatoren ???
- Dirk
Nu kører det vist i ring.
Start med at måle om der kommer strøm til batteriet, sådan som Haardberg og Frank beskriver. Kommer der strøm til batteriet, er det jo ikke relæet eller dynamoen, der er noget galt med.
Hvis der ikke kommer strøm til batteriet, kan vi tage den derfra.
Mens du er igang, så tjek lige:
At dine kabler fra batteriet er hele og uden ir og rust.
At dit stelkabel ikke er irret over (både det i kabinen og det under bilen).
At dine kabler til og fra relæ og dynamo er hele og uden underlige knæk og at alle kabelsko sidder som de skal på stikkene.
Der er sandsynligvis mange tidligere ejere, der har rodet med ledningsnettet og det kan til tider give nogle underlige fejl.
By the way: Det nye batteri, hvor har du købt det? (Hvis det er noget med 100,- kr. hos T-hansen så...) Har det de rigtige værdier til en bobbel? Er du sikker på at der er hældt syre på det? Har du prøvet at lade på det med en lader?
Okay.. mange tak for de gode forslag.
Vil checke det med det samme...
Batteriet er det rigtige, købt hos buggyservice og der er syre på :wink:
- Dirk
Fandt du fejlen, eller sidder du fast?
Er ikke sikker på jeg fandt fejlen :)
Dette kræver en forklaring.
Jeg fik checket alt som du skrev og det viste sig at kabelskoene ved rellet var meget iret, så dem skiftede jeg. Samtidig fik jeg ladet batteriet helt op.
Jeg kunne så måle 7,5 V over batteriet i tomgang, så det burde være okay.
Men da jeg var ude at køre i søndags skulle jeg starte og drejede nøglen, den kørte lige men kom ikke igang. Så jeg prøvede igen og så skete der ingen ting !!!!! De 2 lamper lyser når jeg drejer nøglen, men så sker der ikke mere ..
Jeg har luret lidt på det, men kan ikke gennemsku hvad der er galt ???
- Dirk
Forresten, så går de 2 lamper i speedometeret ikke ud når jeg drejer nøglen.
Ved ikke om det har noget at sige ??
- Dirk
Nu kan det godt være at det lyder åndsvagt, men hvis der er strøm på batteriet, dine lamper ikke går ud når du drejer og der ikke sker en fis; så lyder det da egentlig lidt mere som om at det er din starter der er defekt...?
/Ole
Nej ole det lyder ikke åndsvagt. Det tror jeg også..
Dette er sket efter det med at jeg ikke kunne lade batterierne op.
Så tror du har helt ret.
mvh
- Dirk
Hvis du vil være helt sikker på at du måler spænding så skal du bruge et godt gammeldags VISER instrument. Det der digitale skrammel dur ikke, der kan være krybestrøm.
Prøv at skifte dit laderelæ/ diodebro (generator), det kan godt være det der er def.
De to lamper i spedometeret, røde slukker først når generartoren/dynamoen køre hurtig nok til at den kan lade, Den grønne slukker når der er olietryk
hejsa
ja for det første skal vi have en ting på plads der er forskel på strøm og spænding - :D
gå alle dine ledninger efter også der hvor stel er skruet fast i bilen og på batteriet. Har engang haft det samme problem fordi jeg troede at jeg "bare" lige kunne ligge minuspolen på batteriet og så var det godt nok men nej den "klikkede" bare ellers skete der ikke en skid selv om de 2 lamper lyste. du sakl også tænke på at du sagtens kan måle fuld spænding på batteriet selv om du har en "dårlig"stelforbindelse det er først når der kommer et stort forbrug at fejlen viser sig.
det kan også være en løs/dårligforbindelse ved din starter.
har du spørgsmål er du velkommen til at ringe måske det er nemmere at forklare i telefonen ellers finder vi ud af noget
mvh Allan tlf. 21735907
hej igen
kom til at tænke på om du har prøvet om du kan starte den ved hjælp af startkabler og en anden bil?? selvfølgelig kun hvis det er en 12V bil du har??
mvh Allan