Min kobling er begyndt at glide og jeg ved hvad problemet er da jeg satte motoren i skiftede jeg pakdåsen ved svinghjulet men hvad med den ved udgangsaklsen på gearkassen kan det være den der er utæt. ?
Ja det ved i selvfølgelig ikke men er der stor sandsynlighed for det.
Hvis det måske er den er der nogen der ca har målene på den jeg vil lige se om jeg har delene inden jeg skilder den ad.
Det skal lige siges at der drypper olie ud ved samlingen mellem gearkasse og motor derfor ved jeg grunden til at koblingen fedter.
Jeg har aldrig set eller hørt om en kobling der fedter pga. gearolie.. Så meget ommer der ikke ud, næsten uanset hvor slidt pakdåsen er..
Jeg tror mere på en af tre ting.
1. Din svinghjulspakdåse er fra brasilien.
2. Den er ikke blevet smurt inden svinghjulet kom på, så den er "brændt" ved opstart.
3. Den er ikke skubbet langt nok ind, så svinghjulet har slidt hul i den.
Men pakdåsen i gearkassen er markant mindre, omtrent sådan at man kan få en finger igennem den.. Der er ikke andre vw-pakdåser der ligner den, så hvis du har en meget lille liggende så er det nok den..
Hvis din kopling glider, så er det sansynligvis fordi at den er slidt op- eller fejljusteret. Du skal have ca 20mm frigang før der er modstand på pedalen,ellers fedter du på koblingen hele tiden,og så bliver den slidt op på meget kort tid.
Jeg tror heller ikke på at det kan skyldes olie.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det er da nemt at tjekke om det er olie. Bare i fjedre med den og godt med gas, slip så koblingen stille og lad den "brænde" evt olie af.
Hvis den tur ikke hjælper(midlertidigt) på grebet så er det ikke olie på koblingspladen der er skurken.
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
jeg prøver at rive motoren ud af den en af dagene så må vi se men jeg er ret sikker på at det er olie den anden motor der sad i gjorde det samme og der var koblingen fedtet helt ind i olie og nej det er ikke den samme kobling der sidder i nu
Kan du lugte om det er gearolie eller motorolie? Gearolie lugter slemt
har du husket at montere o-ringen inde i svinghjulet..?
(der sidder en o-ring der slutter tæt omkring krumtappen)
hvis den ikke sidder der, vælter der olie ud...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
F... Morten du har fat i noget der 8O , det var noget med at jeg tog svinghjulet fra den gamle H-motor og satte på AB-motoren og på H-motoren er der ikke nogen O-ring så vidt jeg husker. SHIT SHIT
Nu river jeg motoren ud og så må jeg lige se på det.
Nu har jeg flået motoren ud og der manglede ganske rigtigt en o-ring som morten skrev :oops: :oops: .
Men det var fordi at solen stod højt på himlen og vinden kom fra sydøst den dag da jeg skildte det ad og samlede det igen og og og....
Pas nu på. Du kan ikke bare bytte de to svinghjul. De skal begge være med O-ring, eller ihvertfald beregnet til O-ring.
Hvis du kan få H-svinghjulet rigtigt på plads, men det ikke har plads til o-ringen skal der bruges en pakning. Sikkert af metal.
Disse ting ændres i 66-68. Derefter er alle med O-ring. Din AB motor er jo fra august 1970 og frem. Din H-motor er nok fra 66-67
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
der var plads til en o-ring og jeg havde en liggende fra et pakningssæt den satte jeg i og den drypper ikke med olie mere så det....