Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Automatic transmission

Tags:
No tags yet.

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lige erhvervet mig en VW 113 type 1 fra 68 med et "Rolls-Royce" kit. Den trænger til den helt store tur, men det får den også inden den kommer på landevejen igen. :)

Mit problem er så som følger : Pga. et smadret knæ (venstre) har jeg et akut behov for aut.trans. og ifølge sælger er min VW-Rolls oprindelig en "amerikaner", der var født med aut.trans, dette er så senere blevet afmonteret, sammen med maskinen og en manuel trans. samt en 1600 maskine lagt i. Min erfaring med renovering "begrænser" sig til gamle V8 (Mustang, Camaro, Matador, Buick) og jeg har derfor ikke den store viden om "fælder" i ombygning af VW. :oops:

Nogen der kan give mig tip om hvad det er jeg skal kikke efter, hvordan jeg ved det passer sammen, hvad der evt. skal ændres på karossen/bundrammen for at det kan være der/sidde fast. :?:

Jeg læste herinde, at en aut.trans. koster ca. 500, men læste også der var forskel på gearinger i den forskellige transmissioner og mangler derfor en "ekspert" der lige ved hvad der skal bruges og hvordan man gør. :?

Nogen der kan hjælpe. ????

MVH VW-Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du har et lille problem. De aut.trans som originalt er til en boble, er ikke fuldautomatisk. Det er kun halvaut eller saxomat som de også hedder. Dvs at du skal stadigvæk skifte gear.

Hvis du vil skifte helt over til en fuldaut så skal du have en type 3. De fåes netop fuldaut. Men men men, det er en større operation (efter hvad jeg selv har fået at vide) at sætte sådan en i en boble.

I øvrigt, tillykke med din nye bil. Og velkommen hertil.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jooo, men diciplinen var vel bare at slippe for at motionere venstre ben, og her er sådan en saxo-fætter vel ok?

Der er skrevet lidt om det i tidens løb, prøv at søge det her på siden..

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja, selvom den kun er halvautomatisk er der stadig ingen kobling.. Så den er god nok hvis man har et handicap, eller bare ikke gider bruge kobling! 8)

I princippet skal du bruge motor og gearkasse fra en Automatic, eller i hvertfald de "gearstumper" der sidder på motoren. Det er en oliepumpe, nogle ventiler og rør. Så har den nogle olie og lufttanke siddende under skærmene som også skal bruges.. Så skal du selvfølgelig også have gearstang, skiftearme og pedaleri..

Men ellers skulle der ikke være noget til hinder for at montere det i en hvilken som helst T1 med IRS-bagtøj.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:f923b2b7f8="Mbechmann"]...Det er kun halvaut eller saxomat som de også hedder. Dvs at du skal stadigvæk skifte gear.[/quote:f923b2b7f8]

Hele fidusen ligger i at jeg ikke for godt kan lege pedalfræser, så bare jeg slipper for den 3. pedal i bunden, er jeg godt tilfreds. (tror jeg)

[quote:f923b2b7f8="Mbechmann"]...Men men men, det er en større operation (efter hvad jeg selv har fået at vide) at sætte sådan en i en boble..[/quote:f923b2b7f8]

Større operation.. ???? Jamen det er lige mig. Hvis nogen siger det er besværligt eller det ikke kan lade sig gøre, så laver vi det og får det til at virke. :D
(kan du specifere hvori det større består, er det pladsmangel eller lign. ???)

[quote:f923b2b7f8="Mbechmann"]I øvrigt, tillykke med din nye bil. Og velkommen hertil.[/quote:f923b2b7f8]

Jamen mange tak for det. 8)

MVH VW-Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:c1e9fe72bf="vwanders"]Ja, selvom den kun er halvautomatisk er der stadig ingen kobling.. Så den er god nok hvis man har et handicap, eller bare ikke gider bruge kobling! 8) [/quote:c1e9fe72bf]

Det er mit primære formål med ombygningen :D

[quote:c1e9fe72bf="vwanders"]I princippet skal du bruge motor og gearkasse fra en Automatic, eller i hvertfald de "gearstumper" der sidder på motoren. Det er en oliepumpe, nogle ventiler og rør. Så har den nogle olie og lufttanke siddende under skærmene som også skal bruges.. Så skal du selvfølgelig også have gearstang, skiftearme og pedaleri..[/quote:c1e9fe72bf]

Og her snakker du om en type 3 fuldaut.trans. eller... ????

[quote:c1e9fe72bf="vwanders"]Men ellers skulle der ikke være noget til hinder for at montere det i en hvilken som helst T1 med IRS-bagtøj.[/quote:c1e9fe72bf]

-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du kan prøve at kigge lidt her til at starte med:

http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2077

http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9373


:D
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Jeg taler om halvaut. gear, som din bil jo eftersigende er født med..
IRS står for Independent Rear Suspension, og er en af to typer bagtøj VW har brugt. De første var pendulaksler, altså en langsgående svingarm ankret i en tværliggende torsionsfjeder og med stive akselrør fra gearkassen ud til hjulene. IRS er kendt som "fir-leddet" bagtøj, og er en skråsvingarm ankret dels i torsionsfjederen og dels i en bøsning inde mod vognmidten. Den har "alm" aksler med knokkelled inde og ude.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Efter at have brugt det meste af dagen i mudder til hovedhøjde (eller var det 30 sec på ryggen i en let fugtig græsplæne???), kan jeg så konstatere at det er en IRS bagtøj der er på den.

Nu mangler jeg så bare en type3 1600 og en fuldaut.trans. + det løse. :D

Jeg prøver at gå på jagt i et dertil indrettet forum, I får mange tak for hjælpen foreløbig. Jeg kommer tilbage når jeg render i nye problemer. :)

MVH VW-Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er ikke lige til at finde en type 3 aut. gearkasse, for slet ikke at snakke om converter, ankerplade for converter, kickdownkontakt fra motoren osv osv..

Jeg solgte en for nogen tid siden til "SHP" herinde, men jeg tror ikke han vil af med den igen.. 8)

Men hvis du VIL have fuldautomatik så er det vejen frem.
Ellers er der en anden mulighed i en gearkasse fra en type 2 (bus). Den er dog noget større og tungere, men den kan tåle et ordentligt lag prygl hvis du en dag vil køre med stor maskine..

Uanset hvilken du vælger, skal du igang med vinkelsliberen for at få plads til dem, så det er vel hip som hap hvis man allerede er igang.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg må tilstå at min "magelighed" siger at jeg skal snuppe en fuldaut. når jeg alligevel skal i gang, der er det jeg er vandt til og ud fra de mange indlæg jeg efterhånden har læst, er det den der fungere.

Det vil nok aldrig komme til at køre ræs, for det første skal jeg bruge vognen som "blikfang/reklamevogn" (og der er det ikke særlig smart at ligge og brænde dæk i den), for det andet har jeg ikke solgt min Buick (hmm. V8, baghjulstræk, 1,5 tons bil, og 100 km/t på ca 8 sec) :twisted:

Jeg har aldrig beklaget mig over at skulle bruge en vinkelsliber eller en svejser, det jeg sådan set er mest spændt på er, hvor store ombygninger det kræver, for at få den lagt i, men så længe jeg ikke skal skære alt for meget i det bærende, kan jeg godt selv klare det (og kan jeg ikke, så har jeg et familiemedlem, der er bulebanker(pladesmed), som skylder mig en tjeneste). :lol:

Denne gang vil jeg så prøve at huske at tage billeder hele vejen igennem, så jeg kan udgive mine erfaringer i digitalt form, hvis andre skulle få lyst til at lave det sammen (plejer at gemme det ca midtvejs, med det resultat at der mangler dokumentation fra det punkt hvor den står i stumper, til den er klar til lak)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hmm, af en eller anden årsag kan jeg ikke logge ind. ???

Nå, men det var mig der skrev overstående indlæg. !!

MVH VW-Royce

Reply

You must log in to post.