Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ARGHH! ? vedr. rund bolt ved motorudtagning

Tags:
No tags yet.

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hola..


Jeg er lige netop igang med at tage motoren ud af min T1 13oo'er da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen) skulle til at skrue den anden 17mm bolt af fandt jeg til min store gru at bolten der er monteret er fuldstændig RUND! ikke kvast rund, men har været rund fra starten af! Hvordan faen får jeg den af? Da det jo er svært at komme til med en stor rørtang!

HJ
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hey

Hvilken side for oven drejer det sig om??

Den ene der sidder ved starteren skal jo løsnes inde fra motorrummet


[quote:d07d7012e1="dRjENSEN"]Hola..

da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen)
[/quote:d07d7012e1]

Den her forstod jeg ikke lige???
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er den i den venstre side foroven.. Såvidt jeg ved skal begge to foroven da tages indefra motorrummet!? Det er en 1300 SP så der er ikke noget hundehus bag på..
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:a634b96f5a="Anders-M.I.B"]
[quote:a634b96f5a="dRjENSEN"]Hola..

da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen)
[/quote:a634b96f5a]

Den her forstod jeg ikke lige???[/quote:a634b96f5a]

Ja undskyld den røg vel bare ned bagved :oops:
(permalink) 54bugholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der sidder en bolt på bagsiden. Lige ved siden af dit koblingskabel.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Næææh der sidder sgu ikke nogen. Det er kun gevindet der stikke ud der.. Kan det tænkes at vedkommende der sidst havde den ude, simpelthen har lavet noget møg!?
(permalink) 54bugholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja sådan er det jo desværre ofte.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
UNDSKYLD.. jeg lå og glanede på studsen af indgangen til speederkablet! (fantastisk som en smule lys kan "oplyse" een)

Jo der sidder en bolt der, så den skruer jeg på! (synes bare det er mærkeligt at bruge en rund bolt på den modsatte side altså!)

Men det sidder måske fast!? det gevind som bolten går ind i?
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Når du står bag ved bilen og skal afmontere motoren, så i venstre side øverst sidder der en møtrik på bagsiden, altså foran motoren, der er spændt fast i en pindbolt som er skruet fast i motoren. I højre side skal der side en møtrik i motorrummet som sidder på en lang bolt der holder ved i det øverste hul i starteren

Lennart
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg har aldrig det en bolt med et helt rundt hoved..?
(jo forresten en bræddebolt...!)

originalt sidder der i venstre side øverst en alm 10mm bolt med alm hoved til 17mm nøgle eller en 10mm bolt med D-formet hoved.

du skal løsne møtrikken inde fra motorrummet, hvis du har fjernet de tre andre møtrikker plejer det ikke at være nødvendigt at holde igen på bolten, da motoren vipper lidt ned og dermed holder bolten imod gearkassen.

hvis den virkeligt ER rund, så vil jeg foreslå en svejsetang (fantastisk værktøj som alt for få har forstået den sande værdi af)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:7416517cbb="Haardberg"]Når du står bag ved bilen og skal afmontere motoren, så i venstre side øverst sidder der en møtrik på bagsiden, altså foran motoren, der er spændt fast i en pindbolt som er skruet fast i motoren. I højre side skal der side en møtrik i motorrummet som sidder på en lang bolt der holder ved i det øverste hul i starteren

Lennart[/quote:7416517cbb]

Ja det gør der nemlig!! (GRrr den Rick Higgins!) :wink:
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:6ddb865c80="dRjENSEN"]Jo der sidder en bolt der, så den skruer jeg på! (synes bare det er mærkeligt at bruge en rund bolt på den modsatte side altså!)

Men det sidder måske fast!? det gevind som bolten går ind i?[/quote:6ddb865c80]

Hvis det er den bolt som sidder øverst på starteren så er den faktisk flad ned mod starteren så den ikke drejer med rundt når du løsner møtrikken inde i motorrummet
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den bolt der sidder ved starteren er der en møtrik der skal løsnes inde fra motorrummet bagved blæsehuset.

Den "runde bolt" skulle gerne blive holdt af den skrå flad/kant som ligger til op af huset på starteren.

Anden side:

Der sidder en bolt fra gearkasse side, og en møtrik inde i motorrummet hvis der ikke er en møtrik inde i motorrummet er der gevind i motorblokken (den kan godt se rund ud, men den sidder altså fast på motorblokken, og man løsner bare bolten)
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:ab3918cd4d="vwmorten"]originalt sidder der i venstre side øverst en alm 10mm bolt med alm hoved til 17mm nøgle eller en 10mm bolt med D-formet hoved.

du skal løsne møtrikken inde fra motorrummet, hvis du har fjernet de tre andre møtrikker plejer det ikke at være nødvendigt at holde igen på bolten, da motoren vipper lidt ned og dermed holder bolten imod gearkassen.
[/quote:ab3918cd4d]

Ja altså det var også hvad jeg forventede! to 17mm der løsnes bag ved blæsehuset, og så to man tager af når man er under bilen..

Men her var der en 17mm i den højre side bag blæsehuset, og så den famøse runde bolt (eller faste gevind) i venstre, hvor jeg så bliver nødt til at tage den nedenfra..
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
For helvede.. der blev jeg helt svedt! (det er min jomfru motorudtagning)
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du er alene om dette job er det en god ide at have:

En god donkraft med højdeløft.
Et par meget stabile bukke, også når de udstrakt.
God arbejdshøjde, evt når du har fået motoren ned, så du kan rulle donkraften bagud med motoren på! med mindre du har aftageligt bagstykke, er det selvfølgelig ikke nødvendigt med så meget højde.

Tålmodighed og hold tungen lige i munden når motoren skal nedenud, der skal lirkes lidt :wink:

Hvis dine varmekasser sidder på, kan der kom et tidspunkt hvor de har med at gå på brandvæggen i den ene side ved cyl1...! så vidt jeg husker.
og dit remhjul vil muligvis også drille lidt med at gå på bagstykket :)
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker for de oplysninger.. jeps jeg er alene..

Nu skal jeg lige have den satans bolt skruet ud først (top, venstre side) den har også fået nogle tæsk engang!

Reply

You must log in to post.