ARGHH! ? vedr. rund bolt ved motorudtagning
Hola..
Jeg er lige netop igang med at tage motoren ud af min T1 13oo'er da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen) skulle til at skrue den anden 17mm bolt af fandt jeg til min store gru at bolten der er monteret er fuldstændig RUND! ikke kvast rund, men har været rund fra starten af! Hvordan faen får jeg den af? Da det jo er svært at komme til med en stor rørtang!
HJ
Hey
Hvilken side for oven drejer det sig om??
Den ene der sidder ved starteren skal jo løsnes inde fra motorrummet
[quote:d07d7012e1="dRjENSEN"]Hola..
da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen)
[/quote:d07d7012e1]
Den her forstod jeg ikke lige???
Det er den i den venstre side foroven.. Såvidt jeg ved skal begge to foroven da tages indefra motorrummet!? Det er en 1300 SP så der er ikke noget hundehus bag på..
[quote:a634b96f5a="Anders-M.I.B"]
[quote:a634b96f5a="dRjENSEN"]Hola..
da jeg efter jeg har skruet den ene af i toppen (og gevindet faldt tilbage ned i gearkassen)
[/quote:a634b96f5a]
Den her forstod jeg ikke lige???[/quote:a634b96f5a]
Ja undskyld den røg vel bare ned bagved :oops:
Der sidder en bolt på bagsiden. Lige ved siden af dit koblingskabel.
Næææh der sidder sgu ikke nogen. Det er kun gevindet der stikke ud der.. Kan det tænkes at vedkommende der sidst havde den ude, simpelthen har lavet noget møg!?
Ja sådan er det jo desværre ofte.
UNDSKYLD.. jeg lå og glanede på studsen af indgangen til speederkablet! (fantastisk som en smule lys kan "oplyse" een)
Jo der sidder en bolt der, så den skruer jeg på! (synes bare det er mærkeligt at bruge en rund bolt på den modsatte side altså!)
Men det sidder måske fast!? det gevind som bolten går ind i?
Når du står bag ved bilen og skal afmontere motoren, så i venstre side øverst sidder der en møtrik på bagsiden, altså foran motoren, der er spændt fast i en pindbolt som er skruet fast i motoren. I højre side skal der side en møtrik i motorrummet som sidder på en lang bolt der holder ved i det øverste hul i starteren
Lennart
jeg har aldrig det en bolt med et helt rundt hoved..?
(jo forresten en bræddebolt...!)
originalt sidder der i venstre side øverst en alm 10mm bolt med alm hoved til 17mm nøgle eller en 10mm bolt med D-formet hoved.
du skal løsne møtrikken inde fra motorrummet, hvis du har fjernet de tre andre møtrikker plejer det ikke at være nødvendigt at holde igen på bolten, da motoren vipper lidt ned og dermed holder bolten imod gearkassen.
hvis den virkeligt ER rund, så vil jeg foreslå en svejsetang (fantastisk værktøj som alt for få har forstået den sande værdi af)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
[quote:7416517cbb="Haardberg"]Når du står bag ved bilen og skal afmontere motoren, så i venstre side øverst sidder der en møtrik på bagsiden, altså foran motoren, der er spændt fast i en pindbolt som er skruet fast i motoren. I højre side skal der side en møtrik i motorrummet som sidder på en lang bolt der holder ved i det øverste hul i starteren
Lennart[/quote:7416517cbb]
Ja det gør der nemlig!! (GRrr den Rick Higgins!) :wink:
[quote:6ddb865c80="dRjENSEN"]Jo der sidder en bolt der, så den skruer jeg på! (synes bare det er mærkeligt at bruge en rund bolt på den modsatte side altså!)
Men det sidder måske fast!? det gevind som bolten går ind i?[/quote:6ddb865c80]
Hvis det er den bolt som sidder øverst på starteren så er den faktisk flad ned mod starteren så den ikke drejer med rundt når du løsner møtrikken inde i motorrummet
Den bolt der sidder ved starteren er der en møtrik der skal løsnes inde fra motorrummet bagved blæsehuset.
Den "runde bolt" skulle gerne blive holdt af den skrå flad/kant som ligger til op af huset på starteren.
Anden side:
Der sidder en bolt fra gearkasse side, og en møtrik inde i motorrummet hvis der ikke er en møtrik inde i motorrummet er der gevind i motorblokken (den kan godt se rund ud, men den sidder altså fast på motorblokken, og man løsner bare bolten)
[quote:ab3918cd4d="vwmorten"]originalt sidder der i venstre side øverst en alm 10mm bolt med alm hoved til 17mm nøgle eller en 10mm bolt med D-formet hoved.
du skal løsne møtrikken inde fra motorrummet, hvis du har fjernet de tre andre møtrikker plejer det ikke at være nødvendigt at holde igen på bolten, da motoren vipper lidt ned og dermed holder bolten imod gearkassen.
[/quote:ab3918cd4d]
Ja altså det var også hvad jeg forventede! to 17mm der løsnes bag ved blæsehuset, og så to man tager af når man er under bilen..
Men her var der en 17mm i den højre side bag blæsehuset, og så den famøse runde bolt (eller faste gevind) i venstre, hvor jeg så bliver nødt til at tage den nedenfra..
For helvede.. der blev jeg helt svedt! (det er min jomfru motorudtagning)
Hvis du er alene om dette job er det en god ide at have:
En god donkraft med højdeløft.
Et par meget stabile bukke, også når de udstrakt.
God arbejdshøjde, evt når du har fået motoren ned, så du kan rulle donkraften bagud med motoren på! med mindre du har aftageligt bagstykke, er det selvfølgelig ikke nødvendigt med så meget højde.
Tålmodighed og hold tungen lige i munden når motoren skal nedenud, der skal lirkes lidt :wink:
Hvis dine varmekasser sidder på, kan der kom et tidspunkt hvor de har med at gå på brandvæggen i den ene side ved cyl1...! så vidt jeg husker.
og dit remhjul vil muligvis også drille lidt med at gå på bagstykket :)
Takker for de oplysninger.. jeps jeg er alene..
Nu skal jeg lige have den satans bolt skruet ud først (top, venstre side) den har også fået nogle tæsk engang!