? vedr. udtalelse fra vw-guru..
Hola..
Jeg har funderet lidt over en udtalelse fra John fra aircooled.net..
"The oil strainer (stock VW) does NOT count as a filter, and in fact I remove it on engines that turn over 6000 RPMs! I have seen more engine failures caused by this strainer than I care to count (even on stock engines), so I leave it out and change oil religiously."
Hvordan kan sien være grund til at motoren skulle gå i stykker? Om der er nogen forskel om hvorvidt den er der eller ej, kan man vel diskutere, men jeg kan ikke lige se hvordan den skulle kunne gøre det værre!?
Nogen der har en forklaring på den udtalelse?
Det er et citat fra Gene Berg. ( Jeg kan dem udenad)
Nej her overdriver han igen. Han foreskriver også at man sætter en magnet på sugerøret.
Morten Iversen fra MIB havde en motor der kørte sådan.
Den tog skade da den efterfølgende ejer knuste alt indeni og sien ikke var der til at "tage det værste"
Nu har VW levet med den si og klaret sig uden filter i mange mange år. Så går det nok lidt endnu.
Jeg har ikke skilt en motor ad der har været slidt på lejesølerne med mindre den var kørt tør for olie eller ikke havde fået renset sien eller anden vanrøgt.
Brug sien !
Det kan da godt være at sien kan forhindre pumpen i at yde sit maksimale ved 10.000 omdr. Men til gadebrug er det vist bedst at køre med den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Havde nu heller ikke tænkt mig at køre uden.. Synes bare det var en lidt underlig udtalelse.
Man plejer først at fjerne sien hvis der er externt oliefilter på..
Det er dumt alligevel. En dum ting som en stump hårnåleclips fra en vippetøj kan gå lige i pumpen. Den ville ellers bare ligge i sien uden at skade noget.
"Almindelige" biler har jo også altid en si på sugerøret
Der hvor det kan gå helt galt er hvis man bruger et af de sæt hvor man sætter et rigtigt lille papiroliefilter på sugerøret.
Sådan en tandhjulspumpe kan ikke suge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja men han giver da udtryk for at han ville udelade den helt også uden externt filter.. "(even on stock engines), so I leave it out and change oil religiously"
Jeg kan bare ikke se hvorfor den skulle være grundlag for at noget skulle gå i stykker..
[img:6de7451c88]http://www.thesamba.com/vw/forum/images/smiles/eusa_think.gif[/img:6de7451c88] Hmm.. Det er jo rigtigt nok..
Ja men han siger også at du kan køre med 7:1 i kompression på en 324 graders knast
Såååh.
Nej han har lavet mange fine ting og forsket meget, men sommetider sprang kæden af i noget " jeg ene vide"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:8f95993572="Frank_Andersen"]Det er dumt alligevel. En dum ting som en stump hårnåleclips fra en vippetøj kan gå lige i pumpen. Den ville ellers bare ligge i sien uden at skade noget.
"Almindelige" biler har jo også altid en si på sugerøret
Der hvor det kan gå helt galt er hvis man bruger et af de sæt hvor man sætter et rigtigt lille papiroliefilter på sugerøret.
Sådan en tandhjulspumpe kan ikke suge.[/quote:8f95993572]
Hvad kunne der ikke ske hvis du med 6000 rpm knækkede noget af og det røg op i tandhjulene i pumpen. Hvis man virkelig lader fantasien løbe af med sig så ville tandhjulene blive blokeret og tappen der går ind i knasten ville knække af og lynhurtigt ville olietrykket forsvinde og motoren ville være død.
Gad egentlig godt vide om det i virkeligheden kunne ske, eller er min fantasi igen løbet af med mig ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det tror jeg såmænd godt kunne ske!
Fik du lige et flashback fra Mantorp..
Nåh ja, Rasser kunne jo nok finde lidt ventilfjederfragmenter i sien på Mantorp.
Sover du godt om natten ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
for at være helt ærlig så har jeg kørt med si LIGE SIDEN MANTORP 2005.......... jeg havde ikke si før det, regnte faktisk med at det eksterne filter var nok. Men bla. Jesper Danborn og et par andre stykker fik mig overtalt til at sætte en si i oppe på mantorp. Nu kører jeg aldrig uden.
Og ja vi fandt både fjederstumper og shims i bundkarret :oops: :oops: :oops: 8O 8O
Bilen kører forøvrigt godt nu.... og har ikke lidt overlast af episoden.
Mantorp 2005 glemmer jeg aldrig... puuuhaaaaa
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jaeh. På gademotorer og halvheftige motorer bruger jeg den nu osse normalt. Men når vi kommer op i "jeskakommefterdig" motorer, begynder det at blive lidt -kompliceret- på T1 motorer hvertfald.
Fordi, motorerne på et tidspunkt kan ta´omdrejningerne så hurtigt, at sien blir en restriktion. Jeg har set de første 3 - 4 stykker der satte sig pga manglende smøring, hvor man netop havde beholdt sien af ovennævnte årsager.
Tror osse nok at Flenne har oplevet dette.
Men almindeligvis bør den bruges.
T.
Jo men på sådan en motor er levetiden også så kort alligevel, eller man får andre problemer
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:42dccdce9d="Farmer"]Jaeh. På gademotorer og halvheftige motorer bruger jeg den nu osse normalt. Men når vi kommer op i "jeskakommefterdig" motorer, begynder det at blive lidt -kompliceret- på T1 motorer hvertfald.
Fordi, motorerne på et tidspunkt kan ta´omdrejningerne så hurtigt, at sien blir en restriktion. Jeg har set de første 3 - 4 stykker der satte sig pga manglende smøring, hvor man netop havde beholdt sien af ovennævnte årsager.
Tror osse nok at Flenne har oplevet dette.
Men almindeligvis bør den bruges.
T.[/quote:42dccdce9d]
hmmmm .... hvad er definitionen på en "jeskakommefterdig" motor ??
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:03c32cfb8a="Rasser"][quote:03c32cfb8a="Farmer"]Jaeh. På gademotorer og halvheftige motorer bruger jeg den nu osse normalt. Men når vi kommer op i "jeskakommefterdig" motorer, begynder det at blive lidt -kompliceret- på T1 motorer hvertfald.
Fordi, motorerne på et tidspunkt kan ta´omdrejningerne så hurtigt, at sien blir en restriktion. Jeg har set de første 3 - 4 stykker der satte sig pga manglende smøring, hvor man netop havde beholdt sien af ovennævnte årsager.
Tror osse nok at Flenne har oplevet dette.
Men almindeligvis bør den bruges.
T.[/quote:03c32cfb8a]
hmmmm .... hvad er definitionen på en "jeskakommefterdig" motor ??[/quote:03c32cfb8a]
en "jeskakommeefterdig" motor er vel en motor som rykker bilen så vi er under 11-10 sek 1/4 mile
mon ikke mindre kan gøre det.......
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er sådan noget a´la din, og opefter.
T.