Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1303 med 1600 "bus" motor...

Tags:
No tags yet.

(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har idag kigget på en 1303'er fra 74 med en 1600 bus motor i. Ejeren kunne ikke fortælle så meget om motoren og jeg glemte at kig efter hvad det var for en motor. Bilen kørte skidegodt og jeg blev forelsket med det samme :roll:

Nåh er de 1600 "bus" motor præcis det samme som 1600 bil motor?

Det så lidt trængt ud i motorrummet.

Jeg har lige bestilte haynes bogen til 1303'en men vil gerne ved om motoren er dækket deri eller om jeg skal finde en bog / tegninger som passer til motoren?


mvh

meget snart 1303 ejer :)


ps. er der noget jeg skal være specielt opmærksom på med sådan en motor?
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:1bee5288cb="otsaku"]
Nåh er de 1600 "bus" motor præcis det samme som 1600 bil motor?
mvh

meget snart 1303 ejer :)


ps. er der noget jeg skal være specielt opmærksom på med sådan en motor?[/quote:1bee5288cb]

Det er den samme type motor, der er ganske små forskelle, og de er sikkert allerede ændret for at få motoren i en type 1.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
tak for svaret - nu skal jeg bare bestemme mig hvilken af de to muligheder jeg købe.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En busmotor, f.eks. AS og AD fra 1971-76 er det samme som en type1 motor. Bortset fra lydpotten og nogen store køleblikdele, der faktisk bare er skruet uden på en type1 motor.
I 77-79 kommer der nogen underlige busmotorer med 215 og 228mm koblinger og små udstødningsventiler. De yder vist også kun 47-48 HK i stedet for 50HK.
Strømfordeleren og tændingsindstillingen er ændret for at imødegå nogen forureningskrav og de kan være svære at få til at trække ordentligt fra bunden ligesom en 1302-03 1300 motor.
Det hjælper dog at sætte ældre fordeler i og lave et andet tændingsmærke på 7,5 før top.
Det samme gælder i øvrigt for flere motortyper, f.eks. jagtvognsmotorer.
Læg mærke til at nogen motorer kører med 0-grader eller helt tosset 5 grader efter top som grundindstilling. Det er faktisk helt op til 12,5 grader "forkert" Og strømfordelerne kompenserer ikke i kurven.
Prøv at ændre sådan en motor til at køre som" i gamle dage" Det bliver en helt anden bil.
Men nu kom jeg vist lidt væk fra emnet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
må indrømme meget af dit svar gik lige over hovedet på mig. :oops:

men jeg glæder mig til at have både bilen og hanes bogen foran mig snart så jeg kan følge lidt med.

det er også et helt andet sprog jeg må lære her, dengang jeg sidst leget med biler var det på engelsk.

tak for svaret.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du skriver da på dansk, så mon ikke det går godt med bilen også.
Det er også meget lettere at få de rigtige reservedele i Danmark hvis man bestiller på dansk.
Du spurgte jo i øvrigt om hvad forskel der er på en type1 og type2 motor. Jeg var da nødt til lige at ridse det op i store træk. At det så tog overhånd er jeg ked af.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det skal du ikke være ked af!

Jeg er sikker på når jeg er lidt ind i tingene at det vil give mere mening.

De hele er meget mystisk lige nu.

Jeg forsøger at planlægger arbejdet på bilen men der er næsten umulige uden at jeg har bilen og håndbogen.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Mystisk ? Hvis det er motoren du tænker på, så havde jeg det på samme måde da jeg startede i lære som mekaniker. Indtil en mekaniker sagde til mig: Se på det som en mekanisk ting. Selve motoren er bare en kompressor der skal virke. Altså stempelringe og ventiler skal være tætte. Det kan man konstatere på 10min. med en kompressionsmåler. Hvis det er i orden er det altid det der "sidder uden på motoren der får den til at køre" Altså tænding og karburator.
I 95% af tilfældene er det der det er galt.
Er der gnist mellem platinerne og den ellers åbner dem skal den køre. Hvis ikke så se om der kommer benzin ud af accellerationspumpen. Gør der ikke det så prøv at give en slat at køre på ned gennem karburatoren. Og det har holdt stik i 30 år.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det jeg mene med mystisk er mest sproget og at mangel på en motor foran mig gøre at de hele er meget diffuse - svært at følge med når man ikke engang har en billed af motoren at refere til.

Og hvad der angår sproget der er ord som platine og knast hvor jeg aner ikke hvad i snakke om. :roll:

Det var kun 4 måneder siden jeg fandt ud af hvad en spark plug hed på dansk...

Og da jeg hjælp en ven med hans opel var der meget forvirring da jeg sagde han havde brug for en ny ving.

Men jeg glæde mig til at stille tusinder af dum spørgesmål fordi jeg aner ikke ved hvad ting hedder.

Heldigvis er der så en masse flinke mennesker herinde som har lidt erfaring man kan trække på og forhåbentlig lidt tålmodighed.

Hvis alt går efter planen så har jeg bilen i morgen.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Lige en kort og hurtig ordbog til dig

Platiner = points (I tændings systemet)
Knast = Cam(Shaft)
Krumtap = Crank
Top(stykke) = Head
Plejlstang = Conrod
Stempel = Piston
Skærm = Wing/Fender
Kofanger = Bumper Ja en Cowcatcher, der var engang de ikke var af tyndt blik ;-)
Tændrør = Sparkplug

Der er sikkert mange flere ord, men det er da en begyndelse, Der er også ord hvor det rent faktisk giver mening - Strømfordeler = Distributor

Tilgengæld har jeg aldrig fundet ud af hvad en Sill er på dansk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Sill er vel "panel" eller noget i den stil..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
tak for ordbogen.


Jeg vil mener "sill" er en trinbræt...

Det var godt at kunne se hvad de forskellige ting hedder, så snart min haynes bog er her skal jeg have skrevet dem inde.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du køber en Haynes manual i DK følger der meget tit en ordbog med, har aldrig set den i virkeligheden men hvis du ikke har bestilt den så kunne det være en ide

Jeg kan udpege en sill på en bil men har ikke noget ligeså præcist navn på dansk det var det jeg mente
(permalink) otsaku Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg bestilte mine haynes bøger fra deres hjemmeside.

nåh men jeg kan jo altid spurge herinde hvis jeg er tvivl :)
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!

Reply

You must log in to post.