Type 4 motor i buggy
Daw
Jeg overvejer seriøst at bygge mig en buggy på basis af en 1302 eller 1303, p.gr.a det bedre bagtøj (er det et IRS-bagtøj, som kræves til 120 hk?) skivebremser foran selvfølgelig og ombygget (gammeldags) forbro. Jeg vil så metalisere hele undervognen, og håber så at være godt kørende i mange år!
Må jeg komme en 2l type 4 motor i en buggy?
Er der nogen der kender til autumatgearkassen til VW´en, og kan den tåle nogle heste?
Er det lovligt at lave en hardtop med mågevinge-døre til buggy´en?
Det var jo hele tre spørgsmål, lidt som med Kinder-
Ja
Ja
Joh
Ja
Mht. 02/03 undervognen, så skal den vist gøres lidt smallere foran, bag rammehovedet, for at passe..
Autogearkassen til type 1 er jo ikke en "rigtig" automatgearkasse, men en "saxomat" med automatisk kobling.. Jeg ville nok ikke bruge den til en stor T4..
Alternativet er en type 3 autogearkasse, men det er ikke "bare lige" at få til at virke i en type 1 bund.. Og så er de noget nær umulige at få fat i.
Møjns
Hvor kan jeg finde noget viden på VWnettet om Type 4 motorer? Og hvor får man dem fra, en bus? Der blev jo ikke lavet overvældende mange 411 og 412´ere, noget i retningen af 350.000 stykker, tror jeg.
Bliver buggyen meget dyrere at indregistrere med 2l motor? Der ville jo være begrænset underholdningsværdi i at måtte tune 20% på en 50 hk 1600 motor ;-) !
Tænker også lidt på, at det næsten kan blive lidt Lotus Super 7 agtigt, med 120 heste i en 600 kg Buggy Jeg gider ikke ræse rundt med 200 km/h alligevel, giver for mange "dummebøder". Acceleration er sagen!
Supersteff
Der er en fin søgefunktion på siden.. Der står masser om det i forvejen.
[quote:729bc9101b="supersteff"]Møjns
Bliver buggyen meget dyrere at indregistrere med 2l motor?
Supersteff[/quote:729bc9101b]
NEJ. Mellem 0 og 3K ekstra.
T
Hej !
Du skal bare ikke regne med at finde de billig udstødnings løsning som til en type 1 motor.
Hvis du så beslutter dig for oprejst køling så kommer der er også en ekstra udgift der.
Men husk så at du kører rundt med en 70 hk stærk standard motor, som du ikke kommer til at svede og får stres over hver gang du bare høre ordet syn eller betjent. 8)
Nord-Jyden
En 2L type 4 skal vel give 100HK std.
Det skal vel heller ikke være prisen på udstødningen der afgør hvilken motor man vælger, eller er det bare mig ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja ok Frank nu tænkte jeg lige på en 2,0 bus motor, den har jo kun 70 hk.
Nej det med udstødningen er ikke bare dig, jeg mener også at man ikke skal begynde at sætte pris på hobby, så må man sq bare spare lidt længere indtil man har råd.
Han vil jo gerne vide hvad det koster og så er det vel kun fair at belyse at dele generelt er dyre til T4.
Men de er jo så også langt bedre. :idea:
Nord-Jyden
Møjn Jungs
I er sku nogle guttermænd, jeg er virkelig glad for det her forum. Har læst nogle bøger om VW på det seneste, blandt andet en om tuning af type 1 motoren, og her nævnte de også Type 4 motoren, og så var jeg ligesom tændt!
Mht. udstødning, så skal den laves i rustfrit stål, mejerirør, de er ikke så tykke i gods, så de er lidt "fleksible" mht til varmeudvidelse osv.
Oprejst blæserhus skal jeg ikke have noget af, der er jo plads nok i en buggy!
Hele ideen med projektet er jo netop at lave en sjov bil, hvor jeg ikke skal råde rundt i rust, og udskrive en blankocheck til et ellerandet fucking Autoriseret værksted, fordi jeg ikke kan lave noget som helst uden computer!
Suåpersteff
Jo tak. Masser af plads, men vægtfordelingen går helt i skoven med en komplet type4.
Jeg vidste godt at man mente en busmotor, det var for at drille. Man skal da lave en 100HK, hvis det skal være. Ellers er der da mere liv i en 17-1800 personvognsmotor
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Har du overvejet at købe en svensker? Man kan spare meget tid og penge ved at købe en svensker og så sætte den istand...Med mindre du allerede har de fleste dele liggende naturligvis...
Nu spørger jeg nok dumt. Men hvorfor sparer man noget ved at købe en svensker ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det gør man heller ikke nødvendigvis, men man [b:400bd503f9]kan[/b:400bd503f9]... :wink: Alene mk-karossen som Bent sælger koster lige knap 10.000kr(Så vidt jeg lige husker?) og så er man ikke langt fra f.eks.:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19439
Men det er selvfølgelig et smagsspørgsmål om man vil lave det hele selv fra bunden eller om man vil(tør?) køre i noget andre har lavet...Men nu skrev han at han "overvejer seriøst at bygge sig en buggy" og deraf mit spørgsmål om han havde overvejet en svensker med de fordele og ulemper det bringer med sig...
Hvis du ikke kan lave noget uden en computer er du så sikker på det er noget for dig med sådan et projekt :?:
Det bliver da vildt dyrt hvis du skal have lavet alt det du drømmer om på et autoriseret værksted.
Tror du ikke det bedre for dig at betale det som det koster for en færdig bil også bare få den vedligeholdt på et værksted !
Jeg kan ikke lige forestille mig at man kan have sådan en et projekt uden at blive sort under neglene :? !
Men det er måske bare mig !
:idea: Ps. Min genbo har en svensker og det spare han da en hel del på, hun kan både vaske tøj, lave mad og slå græs :lol: !
Nord-Jyden
jeg er ret sikker på du har misforstået det med computeren.... ;-)
T4 i en BUGGY... Jo Jo fik lige et billede af Eg da han har min gamle T4 i hans buggy... (dog hans kamis buggy der er på billedet)
[img:e4bf831b4a]http://kom.aau.dk/~tejo03/buggy/100_4168.jpg[/img:e4bf831b4a]
Sorry !
Ja jeg havde helt misforstået det med computeren !
Det gik lige op for mig da jeg fik det læst igennem igen !
Nord-Jyden
Møjns igen
Ja det var et ret så målrettet greb lige ned i lokumskummen ( frit oversat fra tysk). Jeg kan og vil en hel del. Og det jeg ikke kan, kan min mekaniker-makker, lidt af en tryllekunstner, som har rådet med banebiler, traktorpulling og mejetærskere!
Som sagt vil jeg gerne ende op med en rigtig sjov og solid bil. Lige nu har jeg en Fiat Tipo sammen med min Ex-kone, og den har kong rust sat sine klamme kløer i! Så næste år, ved "syns-tid" er det nok good by med den, og så skal jeg ha min egen bil.
Mht vægtfordeling, har jeg tænkt på, at vægten af blæserkøling og længere motor, evt kan afbalanceres ved at placere et solidt batteri i front.
Supersteff
En buggy er i forvejen (med type 1 motor) omkring 40-50 kg for let i snuden.. Med type 4 motor bliver det omkring 70 kg.. Det er meget!
Udover et par meget solide batterier af Caterpillar typen, er det nok også klogt at projektere plads til vægtklodser. En T4 med opret blæser har rigtig godt af at blive "balanceret" med 30 - 40 kg vægt i fronten. Ellers kan det være vanskeligt at beholde styring under acceleration.
Alt i alt skal du op på en rimelig stor vægt foran for at matche en T4 med standard køling - og en benzintank skal der vel også være plads til...?
mvh
Biffo
Hvad med bare at hælde bly i benzinen? (okay - den var dårlig)
Ellers må man jo bare sørge for at køre ligeud når forhjulene letter! :twisted:
Ja, heldigvis har vor herre ladet en eller anden fætter opfinde differentialespærren, og andre før ham har fundet bly i jorden, så vi skal nok holde skuden på jorden. Eller hvad med lidt skørter og noget downforce, evt med vakuum fra motorens blæser!?
Selvom det jo kunne være praktisk, hvis man lige kunne løfte buggy´en med en hånd i fronten, mens man rager skruetrækkeren, som er trillet ind under forvognen, ud med den anden arm!
Supersteff
[align=center:8b76315a14][align=left][align=center][align=right][align=justify][fade:8b76315a14][fade][fade][i:8b76315a14][u:8b76315a14][b:8b76315a14][size=24][color=red:8b76315a14]god ide den er god nok men ikke rigtig vis du var en dame men vis det var mig ville jeg nu bygge den uden og høre folks mening for jeg kan lide den og den køre godt :D :D [/color:8b76315a14][/size:8b76315a14][/b:8b76315a14][/u:8b76315a14][/i:8b76315a14][/fade:8b76315a14][/fade][/fade][/align:8b76315a14][/align][/align][/align][/align]
[quote:45c9a47940="rolfie"][align=center:45c9a47940][align=left][align=center][align=right][align=justify][fade:45c9a47940][fade][fade][i:45c9a47940][u:45c9a47940][b:45c9a47940][size=24][color=red:45c9a47940]god ide den er god nok men ikke rigtig vis du var en dame men vis det var mig ville jeg nu bygge den uden og høre folks mening for jeg kan lide den og den køre godt :D :D [/color:45c9a47940][/size:45c9a47940][/b:45c9a47940][/u:45c9a47940][/i:45c9a47940][/fade:45c9a47940][/fade][/fade][/align:45c9a47940][/align][/align][/align][/align][/quote:45c9a47940]
????????????????????
Jeg mener nu det er helt hen i vejret at hænge ekstra vægt på en bil.
Det svare for mig til at sige at ens motor har for mange kræfter, "Jeg aftuner den sgu lige lidt, det er jo farligt når man accelererer i sving"!!!!!?
Så hellere leve med at den er lidt spændende, det vænner man sig vel til..
-------------------------------------------
.. forhåbentlig..
ellers bli´r man jo lige pludselig meget klogere... :wink: .. ikk´
Biffo