Type 4 motor i buggy
man skal jo også kun give gas ud af svinget og ikke ind. ellers så går det aligevel galt ligegyldigt hvormange kg bly man sætter i fronten.
detsuden så er det jo ikke at aftune motoren!
30kg i fronten fx
det er bare at kompencere for at man har puttet en mere holdbar og tungere motor i sin bil. man kan jo altid bare tune den 30 hk mere af den grund behøver man ikke mere vægt foran, det er vel for at få ordentligt greb når man slipper speederen eller når man bremser (her er det lige så vigtigt at fronten dykker) for at man får et ordentligt tryk på forhjulene.
[quote:ac01018373="cardude"]detsuden så er det jo ikke at aftune motoren!
30kg i fronten fx
det er bare at kompencere for at man har puttet en mere holdbar og tungere motor i sin bil. man kan jo altid bare tune den 30 hk mere af den grund behøver man ikke mere vægt foran, det er vel for at få ordentligt greb når man slipper speederen eller når man bremser (her er det lige så vigtigt at fronten dykker) for at man får et ordentligt tryk på forhjulene.[/quote:ac01018373]
Jeg er overhovedet ikke enig, så går hele fidusen med en let buggy jo tabt, så kan man ligesågodt købe en Buick og tune den til 800HK, det er sikrere og nok også billigere i sidste ende..
Vægt er FJENDEN, HK er vores ven!!!
-------------------------------------------
[quote:0ece22c6f4="Fastoldvw"]Jeg mener nu det er helt hen i vejret at hænge ekstra vægt på en bil.
Det svare for mig til at sige at ens motor har for mange kræfter, "Jeg aftuner den sgu lige lidt, det er jo farligt når man accelererer i sving"!!!!!?
Så hellere leve med at den er lidt spændende, det vænner man sig vel til..[/quote:0ece22c6f4]
Det er vel et kompromis mellem bedre køreegenskaber og højt "ydelse/vægt"-forhold...
Jeg har sat 30kg i fronten på min buggy og det forbedrede køreegenskaberne ganske mærkbart...Men jeg har så også en komplet T4 i bagenden på min buggy lige pt...
Det rigtig sjovt med en stor motor i en lille bil. Men hvis man ikke kan få lov at bruge motoren fordi bilen ikke kan stå fast...hvor fedt er det så? Så kan bilen kun "få lov til at yde" når man skal køre ligeud? Jeg synes personligt at det er svingene der er det sjove...
Jo-jo, jeg sætter vel også tingene på spidsen, min pointe er nok at i stedet for at sætte jernklodser på foran, så fjern hellere vægten bagi!!
Eller flyt noget vægt.
Det er derfor jeg er vild med Wankelmotorer, de yder rigtig meget pr kilo!!
Se bare her:
http://www.mazdarotary.net/video/rx3rotorjambowww.mazdarotary.net.wmv
-------------------------------------------
Det er jo også derfor John Elnef kun kan køre 11.99 på 1/4 milen..... det er da klart pga. den tunge busmotor der ;-) næææædu T1 det yder mere pr. kilo (og John hvis du "lytter" med.... så håber jeg dine brede skuldre kan bære det ;-) )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jo men det er detsvære ikke alle der har forstand på wankel motore. eller for den sags skyld ved hvor man får fat i dem (ja en Mazda rx7 eller 8)
Desuden så er det altså svært at flytte andet end måske batteriet op foran i min buggy. Og det er der næsten heller ikke plads til.
Så kan jeg selvfølgelig montere pasager stolen, op på fronten så får jeg da flyttet noget vægt.
ej jeg er i bund og grund enig med dig at det føles latterligt at sætte vægt op foran Blot for vægtens skyld.
jeg skal også til at montere en type 4 bagved i buggyen. og jeg har ikke kunne se hvordan jeg fik råd til dtm køling. for alt det andet der med at ombygge det uroginale pandekage køle system det kunne jeg ikke rigtigt se mig få taget mig selv sammen til, og jeg ville ikke betale for at få lavet porche køling.
Og nu skifter jeg også mine stålfælge foran med centerline fælge
[quote:2527de8b09="Rasser"]Det er jo også derfor John Elnef kun kan køre 11.99 på 1/4 milen..... det er da klart pga. den tunge busmotor der ;-) næææædu T1 det yder mere pr. kilo (og John hvis du "lytter" med.... så håber jeg dine brede skuldre kan bære det ;-) )[/quote:2527de8b09]
Brede skuldre eller ej en lille kommentar skal i da lige ha :wink:
Nu det forholder sig som Rasser skriver vil jeg da godt vide hvor de dersens lette højtydende T1 motorere er henne her i dk når vi kører race og hvilke tider de har kørt sidst men ikke mindst vil jeg da også gerne se nogle effekt kurver
Som jeg husker det er der flere T4 motorere over 200hk end T1 her i dk men jeg kan jo huske forkert :lol:
[quote:745872f6ef="ELNEF"][quote:745872f6ef="Rasser"]Det er jo også derfor John Elnef kun kan køre 11.99 på 1/4 milen..... det er da klart pga. den tunge busmotor der ;-) næææædu T1 det yder mere pr. kilo (og John hvis du "lytter" med.... så håber jeg dine brede skuldre kan bære det ;-) )[/quote:745872f6ef]
Brede skuldre eller ej en lille kommentar skal i da lige ha :wink:
Nu det forholder sig som Rasser skriver vil jeg da godt vide hvor de dersens lette højtydende T1 motorere er henne her i dk når vi kører race og hvilke tider de har kørt sidst men ikke mindst vil jeg da også gerne se nogle effekt kurver
Som jeg husker det er der flere T4 motorere over 200hk end T1 her i dk men jeg kan jo huske forkert :lol:[/quote:745872f6ef]
Det var da satans med dig... skal jeg godt nok ud og stjæle motorstumper for 50.000 og bygge en motor der kan lave bedre tider end den gamle busmotor der ;-)
Jeg ved ikke om du misforstår mig (måske lidt med vilje ;-) ).... men jeg er helt overbevist om at din buggy kunne køre en del hurtigere med en T1 motor med ca samme Hk som din 2.4L T4. Det er der jeg vil hen med det, og du ved jo jeg har ret ;-)
Jeg troede ellers denne diskussion blev skrinlagt engang i 80´erne da den gamle racerbuggy satte ny personlig rekord efter skift til hidsig T1 motor fra T4 motor ;-)
John John John.... T1 vs. T4 - samme antal HK - i samme bil..... T1 vinder!!!!
Jeg ville så inderligt ønske jeg havde penge til at bevise det for dig.
Svenskerne forstår da i hvert fald at hive Hk ud af deres T1 motorer... Ham med den gamle porsche - hev han ikke 215Hk ud af en 2176ccm.
Smid den motor i din buggy og den kører 11.7 hele dagen lang (og nej den holder ikke lige så lang tid som en T4... men det er en anden snak, og har ikke noget med ræs at gøre)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Heh, heh, t4 vs. t1...
Har jeg hørt det før...??
Den diskussion bliver vist aldrig helt færdig, og det er vist også noget med at sammenligne pærer og bananer..eller?
-------------------------------------------
Nogle kan lide moderen og nogle datteren
Men hvis det er så let for dig at forstå så forklar mig venligst hvorfor en T1 er hurtigst
Jeg går selvfølgelig ud fra at de har samme antal hk og at man kompenser for T4 større vægt med at smide lidt ballast i bilen med T1 motoren
ser frem til dit svar
[quote:304ea43e93="ELNEF"]Jeg går selvfølgelig ud fra at de har samme antal hk og at man kompenser for T4 større vægt med at smide lidt ballast i bilen med T1 motoren[/quote:304ea43e93]
John, jeg tror det Rasser mener er lige nødagtigt dette. Netop at T1eren vejer mindre. Det er netop det der gør forskelen i race.
-------------------------------------------
Michael
men lige et ? er det ikke billigere at trække mange heste ud af t4 end det er at trække mange heste ud af en t1 for en t 4 kan jo laves om til en 2980 ccm sammen med dtm køling og evt turbo laver den så mange heste at jeg ikke tror at en t1 kan følge med. selvfølgelig så kan man så gå over i scat t1 case og scat split topstykker men det er extremt dyre stumper. et dtm kølings kit i basic version koster $689 plus fragt og told.
det skulle køle bedre end porche køling.
Når vi er oppe og snakke 200+ hk tror jeg ikke der er den store forskel i pris på at lave en Type 1 versus en Type 4.
T
ok. ja det er heller ikke noget jeg ved så meget om. sad lige og savlede over
http://www.aircooledtechnology.com/
kunne være fed at bestille en superhero motor.
jeg har gravet lidt i sagen om den 80er buggy Dans gamle racer og tror vi skal finde forklaringen i vægt kraft forhold
Jeg antager at en T4 motor vejer 20kg mere end T1 motor
Dans buggy vejede 450kg med T4 og motoren gav 180hk og kørte 11,91
Med Kims T1 motor vejede bilen 430kg og motoren gav 197hk og kørte 11,67
Så hvis han skulle have samme vægt kraft forhold med T4 som T1 skulle hans T4 have givet 206hk og der er jeg da sikker på at han sagtens kunne have kørt 11,67 eller bedre
Min buggy vejer 600kg og hvis jeg skal have samme vægt kraf forhold som Dan med Kims motor skal min have 275hk og jeg vil køre 10er
Bechmann : Rasser mener uanset om vægten er ens er T1 motoren hurtigst hvilket jeg mener er rent vrøvl
En tydelig fordel er selvfølgelig vægten...
Men jeg vil mene at en T1 motor er hurtigere fordi alt i den er lettere og derfor vil den være hurtigere end T4 forudsat at de ellers spyttede nøjagtig samme antal HK og moment ud.
men vent lige engang... nu synes jeg lige pludselig jeg modsiger mig selv her... for hvis de har samme antal hk så har vægten på de roterende dele vel ikke noget at sige eller har den ?
Det var sådan set mit argument + vægtfordelen..... men hvad siger i - T4 og T1 begge med samme HK og moment... vil der så være forskel pga. vægten i de roterende dele... altså accelerationsmæssigt/omdrejningsvillighed osv ???? (grunden til jeg kommer helt i tvivl nu er jo at i HK tallet er der jo "taget højde for" vægten af de roterende dele)
hvem er lige ekspert her ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
PY-HA gå nu ud og skrug.Lyder snart for indviklet.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
[quote:4b67d7c62e="Rasser"]En tydelig fordel er selvfølgelig vægten...
Men jeg vil mene at en T1 motor er hurtigere fordi alt i den er lettere og derfor vil den være hurtigere end T4 forudsat at de ellers spyttede nøjagtig samme antal HK og moment ud.
men vent lige engang... nu synes jeg lige pludselig jeg modsiger mig selv her... for hvis de har samme antal hk så har vægten på de roterende dele vel ikke noget at sige eller har den ?
Det var sådan set mit argument + vægtfordelen..... men hvad siger i - T4 og T1 begge med samme HK og moment... vil der så være forskel pga. vægten i de roterende dele... altså accelerationsmæssigt/omdrejningsvillighed osv ???? (grunden til jeg kommer helt i tvivl nu er jo at i HK tallet er der jo "taget højde for" vægten af de roterende dele)
hvem er lige ekspert her ?[/quote:4b67d7c62e]
rasser et problem i din udtalelse er at du ikke siger noget om hvordan kraft kurven er og ved hvor mange omdrejninger hestene leveres. en relativ flad hestekræfter kurve vil slå en stejl.
en t4 vil normalt grundet de flere kg i omdrejning have et størrere moment ved samme heste som en t1 med det sammme antal heste ved det samme omdrejningstal.
Expert (?) Hell no. Men jeg vil alligevel vove pelsen og give mit besyv med.
All things equal !!!.
- I en REN sprint diciplin a´la 1/4 mile, tror jeg faktisk at Type 1 motoren vil vinde med en hårsbredde, et langt stykke henad vejen. Men det pudsige er så, at de to hurtigste superstreetere i EU, faktisk er Type 4 motoriserede bobler. Og de har siddet på den titel i mindst 5 år nu.
Og så var det her ENDNU en tråd der løb HEEELT udover grøftekanten, i forhold til begynderindlægget.
T.
[quote:e9909b5ef0="Farmer"]Expert (?) Hell no. Men jeg vil alligevel vove pelsen og give mit besyv med.
All things equal !!!.
- I en REN sprint diciplin a´la 1/4 mile, tror jeg faktisk at Type 1 motoren vil vinde med en hårsbredde, et langt stykke henad vejen. Men det pudsige er så, at de to hurtigste superstreetere i EU, faktisk er Type 4 motoriserede bobler. Og de har siddet på den titel i mindst 5 år nu.
Og så var det her ENDNU en tråd der løb HEEELT udover grøftekanten, i forhold til begynderindlægget.
T.[/quote:e9909b5ef0]
Ja ingen tvivl om at man kan hive mest power ud af en T4, det er jo 3 liters maskiner nogle af dem der ruller rundt ... puhaa!
Og, John... vi bliver sgu nok aldrig helt enige om dette emne, men er det ikke også sjovere sådan ;-)
Cardude.... Jeg skrev jo netop at de skulle ha ens effekt og moment kurver - all things equal som farmer skriver det!
Ja det løb lidt af sporet med det her indlæg... men er det ikke ok? - jeg synes da det er fedt nok når et alm. spørgsmål udvikler sig til alt andet (det er så noget HELT andet hvis dette havde været en privat salgs/købs-annonce)
God weekend til jer alle....
/Rasmus
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
ja husk nu ikke at glemme at fejer J dag her på dtu kommer nissepigerne og alt muligt andet skæg
J-DAAAAAAAAAAAAAAG