woe is me - bilen er død (næsten i livet nu)
eller i koma...
Kørte ud til jyllinge idag alt gik fint indtil vi ramte den første bakker på frederiksundsvej - så døde motoren.
Det mystiske var at man kunne høre at alt drejede som den skulle når den var i gear men der var ingen "combustion".
Jeg troede det var fordi jeg glemte det der bly erstatnings halløjså, kørte indtil en tank station og tanket lidt 92 og kom blyestatning i.
Bilen startede fint og vi fortsat turen - en gang imellem kunne jeg mærker at bilen prøvede at gå ud men med lidt hurtig pumpning på speederen fik man det reddet.
På vej hjem begyndt den at gå ud så snart man sat kopling ned og bremsede. Hvis man vekslede mellem speederne og brems kun den godt.
Men til sidste på vej op af en bakker på frederiksundsvej (igen) så gik den rigtig død.
Jeg tjekede om der kom benzin fra tanken til pumpen og om slangen til carb'en var skidt fri. Men motoren gad ikke. Da jeg fjernte luft filtret og kiggede ned i carb'en var den helt tøm.
Så er det benzin pumpen der er død?
Der kan også nævnes at en af udstødnings rør var ikke helt ind i potten, tænkt om det betyd at luften bliv sugede op i motoren?
Jeg rensede benzin filtret og den var temlig skidt.
Alt råd modtaget md glæde :)
Jeg renser carb'en og pumpen i morgen.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
skal lige tilføje at den motoren gik ud så snart man kom i fjerd gear.
Den kunne også gå ud i de andre men fjerd var som en dødsdom
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
Hvis jeg må komme med et bud:
Hvis karburatoren er tom, og den opfører sig som om, at den er ved at løbe tør for benzin (som jeg synes det lyder som om), kan man prøve at konsentrere sig om brændstof tilførelsen så det kan være-
benzin pumpen eller benzin ledningen.
Min far insisterede på, da vi lavede min bobbel, at trække en ny benzin ledning. Den originale løber gennem rammeturnellen, men han sagde at de ofte blev utætte.
Så jeg vover halsen og giver et bud på at der er hul et eller andet sted langs benzinledningen, og der derved suges luft ind af pumpen... :|
Tak for svaret, jeg afviser det ikke -
jeg sugede et godt mavefuld benzin igennem slangen og der var benzin i pumpen da jeg rensede filtret.
Det sjov er at jeg har haft planer om at udskifter alle slanger.
hvergang jeg fik motoren til at starte var der meget pop pop lyd fra udstødning men ikke sådan en voldsom "backfire".
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
Gå slavisk frem.
Er der benzin på bilen ?
Kommer der benzin frem til karburatoren ?
Hvis ja. så er der ikke nogen fejl på slanger osv.
er der benzin i karburator ?
Skil den af og se om svømmer huset er fuldt.
Når den alligeveldet er skildt af, så rens alle dyser osv. (De kan godt stoppe til )
Er der ikke benzin i karburatoren så er det nok den der er defekt.
Se efter om dit indsugnings manifol er utæt. enten ved topstykkerne, ved karburatoren, eller ved de gummi foringer der sidder i hver side. de revner ofte.
Det kan også være dit forvarmer rør der er tilsodet, har lige haft dette problem på min egen bil, og var ved at blive sindsyg over at jeg ikke kunne finde fejlen. indtil vwmorten sage jeg skulle tjekke det. og ganske rigtigt der var ikke fri passage igennem. det er første gang jeg har været ude for det. så jeg lærte noget nyt.
Men det kan jo også være noget andet, tændning eller-eller.....
Og der er andre der er meget kloger på dette område end mig.
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
tænding var mit første tænke men der er nok noget der stopper benzin et eller andet sted.
Der er benzin i slangen fra tanken, der er benzin i pumpen...
Hvis man puster i slangen til carb'en og pumper speederen i et par minuter så startede motoren men den kunne ikke køre i tomgang, man kunne se omdrejningstæller fald hurtigt og så var der stille.
Nu er jeg lidt usikkert på hvad indsugnings manifold er...
mener du warm inlet eller inlet manifold?
Det der cool air inlet sidder ikke tæt hverken med bund af motor rummet eller med luft filtret.
Jeg tror også at selve oil baden skal renses.
Jeg er bare mægtig glad for at jeg har en 1500 som jeg hente hjem på onsdag.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
nu har du benzinfilter på ikk? ellers kan du godt pille karburatoren af og rense den med trykluft i kammeret og alle dysserne, tag en ekstra lang slange og sæt den til benzinpumpen og ned i en flaske og så turner du motoren nogle gange og kommer der benzin i flasken virker pumpen ellers er fejlen sikkert der. Jeg har engang oplevet at splitten i svømmehuset ikke gik med ned når benzinstanden faldt så check lige at den går frit....det drillede max. Evt lige give karben et par klask med en fastnøgle
Jeg har taget carb'en og pumpen af og renset dem begge to. Også filtrerne. Alt var forholdsvis ren men der var små klumper af skidt her og der.
Bilen startede første gang men den har det stadig lidt dårligt.
Når den er i tomgang vise omdrejningstæler lige over 200 og motoren er vel at stoppe men komme selv igang uden at jeg trykker på speederen.
eg har kørte en lille tur og den kunne godt bremse op uden at gå ud. Har ikke fået den i fjerd endnu men køre igen lige om lidt.
Overvejer at skifte benzin pumpen ud men en el-pump... Men venter sikkert indtil 1500 motoren er i.
Kryds finger.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
Juster din tomgang til 800 rpm og stil blandingen (CO) derefter.. Det lyder som om det er galt.. Når den så går i tomgang, så stiller du tænding på den. Og så stiller du tomgang igen..
Har du en reparationsbog? Så står det i den hvordan du justerer den.
Den klaret ikke mere end 300 metre før den døde igen. Fik strøm på også kørte vi igen men så snart vi var i fjerd gear så døde den igen til.
Jeg skiftet batteri og den står lige over 1000 i tomgang.
På vej hjem prøve den at gå ud så snart man begynder at bremse...
Ja jeg har haynes bogen og har tænkt mig at prøve at justere den i morgen.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
BTW: Juster i følgende rækkefølge.. Ventiler - tænding - karburator..
okie dokie dirtie dawgie
jeg skal lige have købte lidt værktøj inden
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
Jeg kom lige i tanken om at da jeg skilte benzin pumpen ad, kom jeg til at trykke på den stor, nederste diaphragm, der så sprøjtede en lille stråle benzin op ad den ind ved midten - ved siden af metal skiven. Er der så hul på den eller skal den vær sådan. Jeg kun ikke få øje på et hul...
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!
Nåh problemet er løst ( for nu ).
Jeg stillet på den skrue på speeder vipper arm på carb'en - undskyld har ikke bogen lige foran mig og kan ikke huske hvad den hedder.
I tomgang står den nu på 1000 rpm.
Jeg tjekke tænding i morgen og prøve at får den ned på 800.
-------------------------------------------
Det jeg ikke kan, kan jeg lære!