Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bund på en bobbel

Tags:
No tags yet.

(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige købt min første bil/bobbel og jeg har nogle spørgsmål til bunden.
Bilen er fra 53!
Der skal skiftes bundplader, da de er gennemrustede.
Mit første spørgsmål er så: Er det svært at skifte bundplader og kan det over hovedet betale sig at rode med, hvis jeg kan købe en bund der er i orden?(I skal tænke på jeg aldrig har prøvet at sevjse før!!! :) )

Mit andet spørgsmål er: Jeg har tænkt mig at boblen skal køre hele året rundt. Hvad skal jeg så gøre med bunden, skal den metaliseres eller er det nok med en ordentlig omgang textyl?

Den skal helst laves så billigt som muligt, da jeg desværre kun er studerende og har derfor begrænsede midler :cry:

På forhånd tak
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er ikke svært at skifte bundplader- men få en som kan svejse til at hjælpe dig.
Der er dog en del arbejde forbundet med det, karosseriet skal af hvis det skal gøres ordentligt, hvis den skal metaliseres ,skal alt pilles af bunden (motor-gearkasse-trækaksler-forbro osv)Men så holder den også næsten evigt. du skal ikke bruge tectyl, hellere male den med en god industrilak, det er nemmere at reppe senere hvis det bliver nødvendigt.
God arbejdslyst.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Volle Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er sgu da hærværk at køre i sådan en hele året! :wink:
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvis bundpladerne er rustne - er der vel også en hel del i karossen der er rustent, og vinterbil nej - det er synd når den er så gammel - og det dyre rustarbejde vil gå til i løbet af to sæsonner, jeg vil anbefale dig at bruge din studietid til at lære lidt om din bil - også lave den når du får råd til at ofre den store tur, så du rigtig kan nyde det til den tid..

sæt evt et par billeder på , så vi kan gi dig en visuel vudering af dit projekt

mvwh Ib
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:5bad55c65e="Ibbernik"]
Den skal helst laves så billigt som muligt, da jeg desværre kun er studerende og har derfor begrænsede midler :cry:

På forhånd tak[/quote:5bad55c65e]

Kender selv til problematikken med ingen penge (jeg studerer også). Min holdning er at manglen på penge ikke skal gå ud over kvaliteten på det man laver. Jeg ville hade mig selv når jeg bagefter viste at det jeg havde lavet ikke var helt op til standard.

Min løsning er at lade mit projekt være langsigtet. Jeg køber dele når jeg engang imellem kommer til penge og en bonus hvis man har tid til at vente er at der engang imellem kommer de dele an skal bruge til salg på vwnettet.

Du kan se mit projekt her - der kan du se hvad der er involdveret i at lave bunden: http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10758&postdays=0&postorder=asc&start=0

Med hensyn til efterbehandling af bunden ville jeg også få metaliseret den og undgå interkørsel. Prisen på busbilleter gennem en vinter er nok billigere end hvad det vil koste at lave rust igen efter et par år.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg siger tusind tak for rådene. Jeg er blevet overbevist om at jeg ikke skal springe over hvor gærret er lavest.
Det jeg mener med at jeg vil køre i den om vinteren er at jeg vil bruge den til langture når man nu en sjælden gang skal hjem og besøge sine forældre :)

Er der evt. nogen der har en idé om hvad karossen til en 53 vejer?
Når bundpladerne skal skiftes i min bund, drejer det sig så om 2 bundplader eller er det 3?(Bundpladerne er rustne på begge sidder af rammetunnelen)
Jeg vil meget gerne ligge billeder ud, men jeg har ikke noget kamera på nuværende tidspunkt... Jeg er jo studerende :)
(permalink) jacob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2ba7071bd1="Ibbernik"]Er der evt. nogen der har en idé om hvad karossen til en 53 vejer?[/quote:2ba7071bd1]
Tag et kig her:

http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16576
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det ser da cool ud. Sådan noget i den stil må jeg også gøre :)

Kan det være rigtigt at bunden i en bobbel blev ændret i 72? Jeg spørger fordi, når jeg går ind på kit & buggy service's hjemmeside og ser på pladedele, så kan jeg se der er en tredie bundplade. Den bundplade kan jeg bare ikke få til at passe nogen steder på min 53'er bund.
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg snakke om nr 51 på denne tegning:
http://www.kitogbuggyservice.dk/xbody.jpg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja den er nem nok at skifte hvis man kan svejse - men hvad med resten af bilen, de plejer at være tæret op i panelerne , der hvor man skruer bunden fast , de plejer også at være rustne i bunden af rammehovedet , der hvor kofangerne sidder fast, i dørbunde mm, det ser meget nemt ud på Jacobs projekt , at lige skifte bunden, men der skal sgu også være noget at skrue den fast i :D

det er iøvrigt også at foretrække at reperere de org bundplader med repstykker - frem for at købe en ny , hel plade i reprokvalitet, det nye hele bundplader er af for ringe kvalitet, de er væsentlig tyndere i matrialet , og har en holdbar hed hvor vi snakker om en decimalede procenter kontra de orginale, så bevar så meget af dine org bundplader som overhovedet muligt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jacob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:3fb3260a76="Bornholmer"].... det ser meget nemt ud på Jacobs projekt .....[/quote:3fb3260a76]

Bare for en god ordens skyld så er det ikke mit projekt (men mSTIGAARD kan jo selvfølgelig også hedde Jacob).
Da jeg selv bruger rendestenen som garage er det lidt sjovt at følge med i lige netop dette projekt.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) MKM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Lasse... det skal nok lykkes. Begge bundplader skal skiftes, samt kanalerne..

Hvordan er det bedst at gøre det? Karrosen skal af alligevel, men når kanalerne/panelerne skal skiftes, skal det jo passe med huler osv...

Gode råd??

Mvh morten
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er dog så heldig at jeg har lånt et lille hjørne af en garage.
Jeg vil lige prøve at tage nogle billeder af bilens bundplader. Så kan i sige om det er noget der skal skiftes eller om det skal lappes. Men det bliver nok først når jeg har skaffet et kamera :(
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kom mig lige i forkøbet mikkelsen :)
Jeg troede du var på arb. i dag!
(permalink) MKM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej, jeg er skam blevet hjemme... Den plade var ikke for sund...:-) som jeg kan se det, er der ikke noget af bundpladerne der kan bruges... De er også blevet bedre de nye end de var før....

Men lad os skille den ad lasse...
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan du så svare mig på om det kun er 2 plader der skal skiftes?
(permalink) MKM Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja, det er to.... En på hver side af tunlen...
(permalink) Ibbernik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvordan tager man de gamle af?
Bruger man bare vinkelsliberen hele vejen rundt?
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man borer de gamle punktsvejsninger ud hele vejen rundt om bundpladen. Der efter svejser du bare de nye bundplader på og får bunden sandblæst og metaliseret - Herefter skal den have en god grunder og evt epoxy og så noget god sort maling! Har Esbjerg Maskin emalje på min! S
(permalink) supersteff Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Møjn Jungs

I snakker om metalisering af bunden. Hvad er det helt nøjagtigt, er det varmegalvanisering, eller mere sandsynligt, EL-galvanisering?

Har i 92 bygget en liggecykkel, og fået den elgalvaniseret i sort. Der er ikke en rustplet på dyret!

Hvorfor skulle textyl være værre end lak? Er det sværere at få væk igen eller hur?

Supersteff
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tectyl er fedtet og grimt og skal fornys jævnligt, desuden kan man ikke se hvad der er neden under.
Når bunden er lakkeret kan man tydeligt se om der er noget rust på vej- og stoppe det, man bliver heller ikke fedtet ind i sort ulækkert tectyl hvis man vil lave noget dernede,eks. motor-gearkasse- bremser-styrtøj etc.
Men hvis man ikke har planer om at lave noget ved undervognen senere, og er ligeglad med udsenet, kan man bare give den tectyl.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mener at Tectyl er noget man skal undgå så vidt muligt da det er pisse giftigt og indeholder PVC og phthalater (plastblødgørere). Alt dette vaskes ud i naturen og specielt plastblødgørene ændrer menneskers arveanlæg.

Selvfølgelig kan det give mening at bruge det på nye biler som kører hele året, men på veteranbiler som kun kører om sommeren giver det ikke mening.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Metalisering er en alu-zink-blanding som sprøjtes på i varm tilstand.

Det giver den fordel at hele bunden ikke skal sænkes ned i et meget varmt kar, som det sker med galvanisering, og derved ikke slår sig og bliver skæv!

Og ja - tectyl og pava er kun til nye biler som alligevel er værdiløse om 20 år! Det revner og sviner!

Reply

You must log in to post.