Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forbro spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Da jeg fik synet min type 1 1970 for 1 1/2 år siden, efter endt renovering, var det med en anmærkning på at forbroen gik stramt.
Dengang sendte synsmanden mig afsted med besked om at nu skulle jeg få motioneret den forbro godt, da jeg under synet havde fortalt at alt var nyt. Hvilket det også var (bærekugler, styrkugler og støddæmperer-Cofap olie), men jeg havde mistanke om at det var pga. at der sidder en uorginal bro på den(mont. af tidligere ejer).

Så da jeg skal til syn igen i næste måned har jeg været i garagen for at få ordnet broen, så jeg af monterede spindlen på den øverste bærearm, for at tjekke om den bandt. Det gjorde den ikke specielt, så jeg samlede den igen, men uden støddæmpere og uden dem fjedre den lystigt uden at det virker som om der er noget der binder. Men inden jeg gik i gang bandt det så meget at man kunne løfte i for kofangeren og få bilen til at blive oppe.

Hvilket den også kunne inden jeg begyndte at renovere den, under renoveringen tjekkede jeg ikke og bærearmene bandt da jeg dengang troede at problemet skyldtes at de yderste nålelejer ikke sad helt i bund i forbroen(dengang bandt den også mest i den ene side).

Så her kommer spørgsmålet, er det pga. dæmperne eller pga. at der er nogt der binder ?

Hvor mange gange burde den hoppe op igen, hvis man dribler forenden godt igang og slipper den(den hopper ca 3-4 gange, hvilket virker ok for mig.) ?

Jeg håber min forklaring er til at fatte, Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Ole Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Er det med støddæper?
Hvis det er gas dæmpere må den kun hoppen en gang, men hvis det er oliedæmpere er det ok.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er uden dæmpere den hopper videre de 3-4 gange.


Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ingen bud :(
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Den skal "hoppe" lige mange gange med gas eller oliedæmpere. Nemlig ingen gange.
Hvis den kan fjedre uden dæmpere på, må du se om dæmperne er for korte, så den ikke kan fjedre ud, eller for lange så de ikke får plads.
Hele forbroen kan også være skæv, hvis den har kørt ind i noget med det ene hjul.
Du har kontrolleret hver enkelt bærearm ikke ?
Hvis de klemmer er det normalt i den inderste fiberbøsning. Den "vokser" med tiden og vil klemme på de uoriginale. Armene skal gå let let. Originalt klemmer de slet ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har ikke tjekket hver enkelt bærearm, da jeg efter at have haft den ene fri syntes at det virkede ok. og derfor samlede det igen dog uden støddæmpere, for at tjekke uden dem. Det overraskede mig så at det virker som om at den fjedre ok.(uden dæmpere kan man ikke løfte den op uden at den falder ned i hvile position igen)

Men jeg har ikke noget at sammenligne med, så jeg har svært ved at vurdere om den skal være blødere end den er.

Dæmperne er cofap og skulle passe til bilen.

Men hvis det er så må jeg jo afmontere alt, også fjedren og så tjekke hver enkelt bærearm.
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
yep, der er kun en måde at finde fejlen på; Check hver enkelt delkomponent hver for sig (med afmonterede spindler).

Bærearmes bevægelse i forbrorøret (de må slet ikke gå stramt i røret, kun fjedermodstanden må kunne mærkes)

Bærekugler; kan de bevæges med de bare hænder? - er de rigtigt monteret? - de skal kunne bevæges frem og tilbage i biles kørselsretning.

støddæmpere: jeg har oplevet at de ikke kunne bevæge sig i den øverste montering og dermed fik det hele til at binde. (hullet i forbroen var for lille)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg rykker det hele fra hinanden om lidt, men liige opklarende ?

Morten skrev:
Bærearmes bevægelse i forbrorøret (de må slet ikke gå stramt i røret, kun fjedermodstanden må kunne mærkes)

Er det OK at tjekke uden at fjerne fjedren ?

Bærekugler; kan de bevæges med de bare hænder? - er de rigtigt monteret? - de skal kunne bevæges frem og tilbage i biles kørselsretning.

Når du skriver med de bare hænder, er det så ok at man skal have godt ved dem(alså ikke kun med pege- og tommelfinger) ?

støddæmpere: jeg har oplevet at de ikke kunne bevæge sig i den øverste montering og dermed fik det hele til at binde. (hullet i forbroen var for lille)

Hullet i forbroen er så vidt jeg husker, finger tykkelse 15-20mm det er vel ok ?

TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:da10199453="TeddyC"]Jeg rykker det hele fra hinanden om lidt, men liige opklarende ?

Morten skrev:
Bærearmes bevægelse i forbrorøret (de må slet ikke gå stramt i røret, kun fjedermodstanden må kunne mærkes)

Er det OK at tjekke uden at fjerne fjedren ?

[color=cyan:da10199453]Jeg kan mærke om de går løst nok uden at fjedrene er monteret, hvis du er i tvivl, så skil det hele ad, bærearmen skal kunne dreje i forbroen kun ved sin egen vægt.[/color:da10199453]

Bærekugler; kan de bevæges med de bare hænder? - er de rigtigt monteret? - de skal kunne bevæges frem og tilbage i biles kørselsretning.

Når du skriver med de bare hænder, er det så ok at man skal have godt ved dem(alså ikke kun med pege- og tommelfinger) ?

[color=cyan:da10199453]Du kan jo altid sammenligne med en ny..!, men ja de er ret stramme..[/color:da10199453]

støddæmpere: jeg har oplevet at de ikke kunne bevæge sig i den øverste montering og dermed fik det hele til at binde. (hullet i forbroen var for lille)

Hullet i forbroen er så vidt jeg husker, finger tykkelse 15-20mm det er vel ok ?

[color=cyan:da10199453]Du kan jo checke fjedringen uden støddæmperne monteret. prøb at monter støddæmperen kun foroven, og se om den kan bevæge sig det den skal med hænderne [/color:da10199453]

VWMorten[/quote:da10199453]
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
S
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jo men det sjove ved det er at når man selv er tilfreds, er synsmanden det som oftest også.
Folk ved godt når de kommer med noget der ikke dur. De skal bare lige se om vi "opdager" det.
De tænker ikke over at de selv skal sidde i den de næste par år. De tror de snyder andre end dem selv.
Du har jo selv lige opdaget at den virker meget mere harmonisk, nu hvor den kan fjedre.
Det kunne den også da den forlod Werket. Det har folk bare glemt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg er helt enig frank, men problemet er at der er en anmærkning fra sidste syn, og det gør jo at der bliver tjekket ekstra op på forbroen, og som jeg skriver virker den stadig hård. Så hvis tommelfingeren bliver vendt ned af, så ved jeg ikke hvad jeg skal stille op.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
sætte en orginal på i orginal højde , så er det problem over ,- 3-4 timers arbejde
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nu er det ikke en sænket forbro der er på, og når jeg nu har fikset det så enkelt delene virker optimalt så skulle det jo virke, men en orginal ville da være en løsning, men det er sjovt du nævner det, i ETKA er der ikke lejer inderst i forbroen men bøsninger på bærekugleforbroer :?

Vil det sige at en NOS ikke nødvendigtvis har lejer inderst, så man skal have fat i en orginal brugt ?

Men en orginal ville ikke løse problemet med at det er er anmærkning på vil blive tjekket ekstra, så selv om det er i orden, så er det synmandens vurdering, og chancen for at han ved nøjagtig hvordan en gammel vw skal fjedre er jo ikke specielt gode. Det kan godt være, at jeg bekymrer mig, men rosenthal-effekten lever jo i bedste velgående.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der er ikke lejer inderst.
Og så lige en bemærkning til at du er ved at lave den nu hvor du skal til syn igen. Hvis en bil er BETINGET GODKENDT. Skal den repareres INDEN den kommer ud at køre igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.