Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Var til syn !!!! Opkortnings papire til buggy på dansk ???

Tags:
No tags yet.

(permalink) mSTIGAARD Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:e479df59e1="microracerdk"]Det er da bare at fyre alle de besværlige synsfolk (har da selv et par stykker på listen :lol: ) og ansætte et par svenske istedet, de er da noget mere realistiske, det er ikke forbuds sverige mere - snarre forbuds danmark.

Jeg er selv udlært automekaniker, og har alt for ofte stødt på nogle frygtlige tåber hos sbi (tag det ikke personligt frank - kender dig jo ikke :wink: ) men alt for ofte tror de at de ved alt, og aligevel skal man selv stå og fortælle dem lovgivningen:

Bare et par af de dumme bemærkninger/oplevelser fra sbi:

1/ er du klar over at du må montere turbo på denne landcruiser?
Svar: hvor mange syntes du da den skal have? (bilen var med turbo)

2/ den burde nok snart have noget tekstyl.
Svar: tænkte mit... bilen havede sågodt som ingen bagvanger, ingen
bemærkninger på rust, co2 ej kontroleret, men det var jo også
morgenen efter sankt hans...

3/ totalt gennemrustet kadett til syn, "manglede" paneler m.m. pga rust,
men da synsmanden fik avide at ejeren var betjænt og han fik et
lille skilt der sad i nøgle bundet at se, blev bilen godkent u. bemækning

tja, jeg kunne skrive mange, men som en var inde på er der for stor forskæl på stederne, og deres opfattelse at lovgivningen, samt samarbejds vilje, de glæmmer alt for ofte at de er et service organ - og ikke ansat af kongehuset til at agere "små konger" i det offenlige rum, men der er kun en vej frem i det system, er der en der giver for mange (urimelige) problemer som den scharling har været hos, så klag godt og klag længe, det er muligt at få en "lille konge" fyret, hvis der kommer klager nok. Jeg fik en masse papirer med til min mazda da jeg købte den, de var fra den første ejer afbilen som var advokat el. sagfører, han kørte den helt ud med sbi pga at en synsmand havde nægtet at godkende bilen med det nardi rat der sat i, der er blot den lille detalje at bilen er en limited edition som der er lavet mindre end 2500 af på verdensplan, og at bilen derfor er født med dette rat fra fabrikken... nå men han fik alle breve som blev sendt mellem pågællende synshal og sbi's overhoved (kan ikke lige huske hvem det er), og af dem er synshallen mere eller mindre blevet tvunget til bare at få synet bilen, uden dukumentation eller noget. Dette må vel bevise det kan lade sig gøre at "vinde" over systemet, hvis man bare har viljen og tiden samt det rette ordforråd.

Nå men det var vel lidt offtopic / galle :twisted:[/quote:e479df59e1]

hmmm.... som mekaniker og tilmed faglært mekaniker, hvordan kan du så finde på at slæbe en bil hvor vangerne er væk på og en bil som næsten er rustet væk til syn...?!?!?! det er da ikke synsfolket det er galt med i de historier du kommer med her, det er da mekanikerne selv.....!!!! du må slet ikke starte og køre i en bil andet end at du er sikker på at den er i orden....... 8O det er dig der står med ansvaret for bilen/ føre af bilen skal sikre sig den er i i forsvarlig stand inden han køre afsted i den :|
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Alle synsvirksomheder er nævnt på færdselsstyrelsen hjemmeside under "hvor får jeg synet mit køretøj", ellers kig i tlf.bogen.
Eller http://www.nibebilsyn.dk Det er min synsfabrik
Og nej personalet er ikke det samme. Vi er små 100 der er rejst og startet for os selv eller i en anden synsvirksomhed. Så der er mange nye hos Applus.
De har ikke ansat 100 nye, men dog nogen, der er jo ikke flere syn.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Biffo Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lige et tillægsspørgsmål..
Er det også valgfrit hvor der skal laves registreringssyn?
Jeg har købt en T3 bus, der har været forsøgt registreret hos Applaus, men
den gik ikke igennem. På synsseddeles står, at nyt syn skal ske hos
Appaus - det er vel ikk´ valgfrihed ( eller er det kun et omsætningsstabiliserende tiltag fra Applaus´ side ? )

mvh
Biffo
(permalink) Scharling Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lige et spørgsmål Frank.
Er det kun applus+bilsyn der kan udfør toldsyn ?
hvis jeg nu går jeg ind på http://www.herlevsyn.dk og booker en tid, så står der ikke noget om told syn. Så er det kun applus der kan udføre dette ??

Syns steder i dk.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Syn_og_omsyn/Synsvirksomheder_lette_koretojer.pdf
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ved at kalundborg bilsyn kan lave toldsyn, så nej, det er ikke kun applus..
(permalink) ploug Member
Skrev for 19 years siden | | | |
http://www.pavabilsyn.dk/bestilling/index.htm

de udfører toldsyn og ligger angiveligt i greve - at de så sikkert vil sælge dig en undervognsbehandling samtidig er noget helt andet
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:3f2ad00111="mSTIGAARD"]hmmm.... som mekaniker og tilmed faglært mekaniker, hvordan kan du så finde på at slæbe en bil hvor vangerne er væk på og en bil som næsten er rustet væk til syn...?!?!?! det er da ikke synsfolket det er galt med i de historier du kommer med her, det er da mekanikerne selv.....!!!! du må slet ikke starte og køre i en bil andet end at du er sikker på at den er i orden....... 8O det er dig der står med ansvaret for bilen/ føre af bilen skal sikre sig den er i i forsvarlig stand inden han køre afsted i den :|[/quote:3f2ad00111]

Hej stigaard.

Nu henger verden jo sådan sammen at de fleste mekaniker heribland mig selv på pågællende tidspunkt var ansat i et firma, og derfor har man jo ikke bare muligheden at lave bilen til perfekt stand, da der jo er en ejer der skal af med penge, ofte er det sådan at folk ikke vil have lavet formeget inden syn, hvis bilen så bliver kasseret - så må de jo til lommerne. derfor kører man den jo bare til syn det er det chefen vil have!

[quote:3f2ad00111="Frank_Andersen"]www.nibebilsyn.dk Det er min synsfabrik
Og nej personalet er ikke det samme. Vi er små 100 der er rejst og startet for os selv eller i en anden synsvirksomhed.[/quote:3f2ad00111]

Vil det sige at i er blevet helt uafhengige af applus på trods af at de har købt synsmyndigheden? - det sidste jeg hørte var at omsyn kunne foregå på en "anden" synsplads, men det gælder måske også for alm. periode syn nu?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej Applus har ikke købt synsmyndigheden. Applus har købt 44 haller og en kæmpe administration, med ca 440 synsfolk og 550 medarbejdere, der skulle holde øje med om de synede nok, hurtigt nok.
Efter 1. januar 2005 blev det tilladt for private virksomheder, som Applus også er, at syne biler. Rent faktisk står der vist et sted i bekendtgørelsen at det offentlige ikke må syne biler.
Man kan få tilladelse til at starte en synsvirksomhed hvis man har det krævede udstyr, et godkendt kvalitetsstyringssystem og den rigtige uddannelse.
Man skal søge om tilladelsen hos færdselsstyrelsen. Det er sådan set også dem der har "myndigheden" og indkalder biler og holder øje med om jeg syner dem ordentligt.
Jeg har så tilladelse til at foretage alle typer syn af køretøjer op til 3500kg, også toldsyn, campingvogne, trailere, MC, taxi, osv.
Det med omsynene er nogen almindelige værksteder der kan foretage dem. Spørg din mekaniker om han kan.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Scharling Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Så blev den synet og told behandlet.
kun en lygte der var lidt fejl justeret, og en bremse slange han syntes drejet lidt for meget. ( det syntes jeg nu ikke..) Nå. men fuck det den gik i gennem.

Jeg havde jo alle papire klar og vælted op med det hele..... Og så gider han sku ikke at kigge på det !!!

Som han sage.: Der plejer jo ikke at være noget, og du har jo nok et svar parat til alt jeg vil spørge om.
Ja, det kan du lige bande på jeg har. Sagt med et smil !

Han undskyldte for sin kollega, over at han ikke havde været så villig. Men som han også sage... Nogle af dem bliver lidt sære af at gå alene i en hal for sig selv..
Og det er klart at vi SKAL bruge de tyske papire, som der jo står klart og tydeligt.

Så det var afslutningen på den sag ind til vidre, Nu starter jeg så slaget med Told og Skat !!
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Til oplysning fra en mail jeg har fået i dag:

Hej alle -til info

En konklusion på nedennævnte må være, at CoC-dokumenter (for overhovedet at være gyldige) skal være udfærdiget på et EU-sprog (inkl. stempel og underskrift).

Den kommende Vejledning, der er blevet udsat til 1/11 pga. ny registreringsbekendtgørelse og ny synsvirksomhedsbekendtgørelse, vil indeholde krav om, at stempel og underskrift på Data-erklæring skal være skrevet med latinske bogstaver. Indtil da kan stempel og underskrift på Dataerklæring i princippet være med kinesiske skrifttegn, men det kan altid kræves godtgjort på et forståeligt sprog, at stempel og underskrift er fra fabrikken, fabrikkens repræsentant eller et anerkendt prøvningslaboratorium.

Det må også konkluderes, at der ikke i hverken uddannelseskrav eller i Vejledningen er betingelser, der forpligter synsvirksomheder, til at acceptere nogen form for dokumentation på et for dem uforståeligt fremmedsprog, heller ikke selv om der er tale om en gyldig overensstemmelseserklæring for et EF-standardtypegodkendt køretøj (CoC-dokument) på et EU-sprog. Autoriseret oversættelse kan altid kræves, når det skønnes nødvendigt.
Enhver form for accept af fremmedsproglig dokumentation uden tilhørende oversættelse må derfor kunne betragtes som en ekstra service, men er jo også en klar konkurrencefordel, som man så vidt muligt gerne vil kunne levere.
Når Færdselsstyrelsen har sagt til importører, at de accepterer CoC på dansk og engelsk, har de dog en forventning om, at engelsksproget dokumentation accepteres uden videre. Accepten af engelsk fremgår ikke direkte af Vejledningen som en pligt, men man kan sige, at holdningen er tilkendegivet ved at Data-erklæringer findes på netop dansk og engelsk på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Med venlig hilsen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
og det betyder med et kort resumé på Dansk ??? :?:

tillykke Sharling - du har sgu oplevet meget bøvl i din tid med offentlige instanser , men det ser da ud til at lykkedes dig hver gang alligevel.
held og lykke næste gang :lol:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Scharling Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja. det er næsten hver gang jeg er til syn.
Jeg har snart ikke tal på hvor mange gange jeg er blevet beordret ud..

Og så står Mustafa ved siden af med en opel kadett der er totalt rustet igennen og den ryger lige igennem ??



Og jeg vil da også gerne have oversat det frank skriver til alm. dansk..
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej det må I sku´selv hitte ud af. Det er det vi synsfolk er oppe imod når vi lige skal hælde bestemmelser ud af ærmet når I kommer med jeres ombyggede biler.
Nej der står at de papirer I kommer med skal være på et EU sprog, men at vi ikke er forpligtede til at kunne læse det. Men at det er god kundeservice.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank det betyder vel så også, at selvom synsmanden ikke kan det pågældende EU-sprog, så er papiret stadig godkendt?
Der står jo så også at autoriseret oversættelse kan påkræves.. hvem er autoriseret til at oversætte dem? Og hvem bliver pålagt betalingen for sådan en oversættelse?
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der skal ikke herske nogen tvivl om at kunden står for udgifterne. Der findes firmaer der oversætter.
Men der står jo også at det at kunne andre sprog end dansk så også vil være en konkurrenceparameter.
Så hvis det ene synsfirma ikke kan, kunne et andet måske.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
Oki doke... ellers så oversætter vi frit fra leveren.. "Så nu skal jeg hjælpe dig. Der står enhver VW skal godkendes.." :wink:
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej hvis ikke JEG kan læse det der står, kan jeg ikke godkende bilen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Man kan vel ringe i forvejen og sikre sig at der er en synsmand tilstede, der kan tysk (eller hvilket et eu sprog der nu er tale om)...eller i hvert fald lader som om:-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja, her i firmaet kan han
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:04d355f56e="Frank_Andersen"]Nej hvis ikke JEG kan læse det der står, kan jeg ikke godkende bilen[/quote:04d355f56e]

Det var nu også mest ment i sjov, Frank..
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nå, det smuttede. Nu kender jeg dig jo heller ikke, så er det jo ikke altid let at læse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
Pyt... jeg skal prøve at huske at være bedre til at sætte flere smileys..
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) supersteff Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej mine damer (?) og herrer

Kom til at tænke på et ordsprog: "At male fanden på vægen"

Har så siden hørt: "At male psykiateren på vægen."

Og så kunne man vel passende tilføje: "At male synsmanden på vægen." :wink:

Og til dig Frank, så vil jeg sige, at du er en ægte ven af folket. Jeg har haft megen glæde af dine indlæg, og svar på mine spørgsmål. Så tak for det.

Supersteff

PS: Har lige lagt et indlæg om en Rørgitter-Dune-Buggy. Kunne du lige kigge på det?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jamen selv tak
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.