Hviken metode er bedst ved udskiftning af varmepaneler?
Efter at have lavet bunden ( nye bundfileter, rammehoved og "napolions-hat" ) søger jeg råd mht følgende:
1 Skal jeg lave en ramme indeni boblen og skære varmepaneler og de bagerste tværvanger væk, eller
2: tager man en side (varmepanel) ad gangen ? Hvilken metode bruger I ? Er der fordele eller ulemper jeg skal tage hensyn til?
Jeg skal bla også have udskiftet bagerste tværpaneler og bagerste inderskærme (hele sider)
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
Svejs et stykke rør fast i døråbningen, og tag et panel ad gangen.
1 Start med at afstive karossen ved at svejse stivere i. Husk også stivere på tværs af karossen da den kan skride her også
[img:6a4dbf04da]http://img111.imagevenue.com/loc259/th_590_IMG_0615_Medium.jpg[/img:6a4dbf04da]
2 Lav kun en side af gangen
Efter jeg har skåret mit panel ud er det tydeligt at karossen er blød/fleksibel på trods af afstivningen.
For at få panelet ud valgte jeg at skære det ud i flere dele. Først ved at fjerne stykket ved dørene og så derefter tage forerste del og så bagerste del.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
sæt varmepanelet fast på bunden , sæt din afstivede karosse oven på , monter dørene og tilpas dem, når alt dette ER lavet kan du svejse dit panel fast , lav kun EN side ad gangen , dvs svejs den ene side færdig inden du skærer den anden fri , dette gælder især med VENG varmepaneler, god fornøjelse :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej
Enig med Bornholmer, jeg vil endda sige, at du skal montere karossen igen og først derfefter afmonteres varmepanelet, derved undgår du at skulle lave en besværlig afstivning.
Da jeg lavede VW i midt halvfjerserne udskiftede jeg altid varmepanalerne før jeg afmonterede karossen, og jeg brugte aldrig afstivning.
Hilsen
Gl. VW smed
-------------------------------------------
99557244
Det kræver selvfølgelig der er kanter tilbage på bunden man kan skrue det hele fast i.
(i mit tilfælde var bund/top svejst sammen og inden under var bunden rustet væk.)
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Der var heller ikke kanter tilbage på min gamle bund, SorenJ og ej heller meget tilbage af varmepanelerne :)
Men jeg takker for jeres meget brugbare råd og ved nu hvordan jeg skal gøre.
Jeg havde dog læst i en bog (how to restore volkswagen beetle) at man skar BEGGE varmepaneler væk, men det undlader jeg så. Der er ingen grund til at gøre karossen mere ustabil end højst nødvendigt.
Jeg følger med spænding dit projekt SorenJ, det ligner mit projekt en hel del mht rustarbejdet. Det er sku ikke for tøsedrenge! :D
Bornholmer, jeg var forresten forbi dit hus engang her i sommerens løb....du ved olie til snekkehuset....men du var vist ude at se på en VW, så jeg købte lige selv en bøtte olie :wink:
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
Oh - ja , det sagde madammen , jeg blev sgu så ivrig efter at komme ud at se den vogn , at jeg desværre glemte vores aftale - beklager , det skal ikke ske igen, du må undskylde den forgæves tur , men godt du fik løst dit problem alligeveller :oops: :oops: :oops:
vognen var iøvrigt ikke engang god nok til ophug - surt show
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du er skam tilgivet Bornholmer. Jeg kender det alt for godt.... når en mand skal -så skal han! Især når det gælder VW :wink:
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
Volksworld juli 2005 har en ganske fin gennemgang af hvordan man gør. De gør det med karossen monteret på bunden, men princippet er det samme.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Ja reparer bunden og udskift kanalerne med bilen samlet. Hvis hængslerne skal have nye nagler, så lav det også og luk døren med fladjern i klemme.
Skil bilen ad bagefter og svejs og slib de sidste småhjørner.
Kontrol, kontrol og kontrol.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg kan sagtens se ideen i at skifte varmepaneler med karossen monteret på bunden...i teorien. Nu er det bare sådan at de gamle varmepaneler der stadig sidder på karossen, er fuldstændig rådden, uden mulighed for at montere den sammen med den nye bund. Ja okay, muligvis kan jeg få skruet et par bolte i, hvis jeg er heldig, men en ting er sikkert og det er , at jeg ikke vil gøre mere ud af min nye bund, altså ikke male den eller begynde at montere nye dele på den, førend varmepaneler er skiftet.
Jeg laver en indvendig ramme, skruer et nyt varmepanel på den nye bund. Derefter skærer jeg et gammelt panel væk og tilpasser så karossen til det nye panel...MED døren isat. kontrol kontrol kontrol....svejse svejse svejse og derefter den anden side. Nemt, ikke? 8)
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
Jeg kommre i tanke om et tip jeg fik på et tidspunkt. Det lød at man skulle, når man monterede varmepanelet til bunden, lægge den gamle pakning mellem top og bund ind for at holde den rigtige afstand.
Jeg ved ikke om dette har stop betydning.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Udmærket tip. Nu ved jeg ikke hvor meget sådan en bundpakning giver i tykkelse (måske ca. 3-5mm?), men jeg vil huske på det, når jeg laver kontrol kontrol kontrol :wink:
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback