karburator spørgsmål
hej kan man godt bruge en 1300 karburator på en 1600 motor eller er den for lille???
mvh jnbj
hvis man kunne det - havde fabrikken vel ikke lavet en speciel en til 1600 motoren - det er da rimelig logisk - så hvorfor ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
De kloge siger faktisk at en 1300 karb næsten fungere bedre end en korrekt 34 pict til en 1600.. Om det er rigtigt ved jeg ikke men man må jo forlade sig på dem der er klogere end en selv :wink:
hvis det er så nemt - så er de ingenører der udviklede motoren i sin tid altså ikke ret kloge eller hva ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Tjaa.. men altså, og jeg citere..
Dennis fra bugservice..
[i:28e7b118b2]"hej behold din 1300 kaburator den kører perfekt på en 1600 næsten bedre end en 1600 34mm kaburator( har lavet rigtig mange motore på denne måde )."[/i:28e7b118b2]
Går ud fra at han ved hvad han taler om..
skal jeg ikke udtale mig om , syntes bare det virker dumt at de ikke nøjedes med den karb da de sendte 1600 på markedet så
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jeg satte en 1600 motor i bilen i går hvor det var meningen at der skulle ha været dobbelt karb i men de kunne ikke være der (pis & lort) men problemet ligger i at jeg skal ha bilen kørt væk fra det værksted som den står i og jeg har en 1600 manifold men kun en 1300 karb og så ville jeg høre om det kunne ladesig gøre (miderlertidigt)
studsen på dit manifold er større - 1300 karberatoren burde ikke passe på hvis det ER et 1600 manifold
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
det er en 1600 manifold den sad på motoren da jeg købte den men ham jeg købte motoren af skulle selv bruge karburatoren men jeg har da også manifolden fra en 1300
jamen så prøv - den kan vel i det mindste humpe sig afsted , om ikke andet
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja så passer din 1300 karb altså ikke på manifolden som bornholmeren siger
okay så prøver jeg sku bar at sætte 1300 manifolden og 1300 karb på så må vi jo bare håbe at den vil
Men passer den 1300 manifold på!? Er de begge enkeltportet eller dobbelt portet? (ja jeg ved ikke engang om en 1300 DP manifold kan sidde på en 1600 DP manifold.. jeg kunne godt have mine tvivl)
det kan jeg så til gengæld ikke huske - det er over ti år siden jeg har haft en dp 1300 , men det er vel ret hurtigt at se, når man står med det i hænderne , udstødningsmanifoldet passer jo feks både på 1300 og 1600 , så hvorfor ikke
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
de er begge db og jeg tror det passer sammen ellers må jeg se om jeg ikke kan støve en 1600 karb op et eller andet sted i dag
find en sund en , en der er pæn - der ikke ser alt for gammel ud - en 34 pict 1 , har frygtelige tendenser til at være slidt op - hvis du altså er så heldig at ha nogle at vælge imellem, og så skal den ikke ha ligget på lager i alt for mange år , så er accelrationsmebranen somregel så stiv at den revner 1 gange du giver gas
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
okay nu prøver jeg lige det men 1300éren først for som sagt skal det kun være midlertidigt og den skal jo også kun lige kunne køre der fra
Hvis du sætter den kab. fra 1300eren på skal du huske at den skal have noget mere benzin,da den sansynligvis er indstillet til en 1300 og ikke en 1600.Hvis den er stillet "mageret" til 1300 så får 1600 ikke nok benzin og der er en risiko for at du ødelægger din motor (har selv dårlig erfaring fra da jeg startede med vw for 13 år siden). Selv i min bus køre jeg selv pt med en 1600 og den køre med en lidt "fed" blanding,da benzin køler (busmotorer bliver lidt varmere end i bobbel)
VWenlig hilsen Peterwings
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
En 1300 karb. kører godt på en 1600 motor. Men man skal jo nok bruge 1300 indsugningsrøret også. Boltafstanden er ikke den samme på karburatorerne. Brug den tilhørende strømfordeler også.
Og ja den skal selvfølgelig indstilles og evt. dyses om.
Hvis 1300 karburatoren er med luftomløb (71 og frem) kan det være nødvendigt at bore det lille hul der er i gasspjældet 1mm. op for at man kan styre tomgangen. Luftomløbsskruen kan ikke skrues nok ud så tomgangssystemet stadig fungerer ordentlig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:fd1c6887ee="Peterwings"]Hvis du sætter den kab. fra 1300eren på skal du huske at den skal have noget mere benzin,da den sansynligvis er indstillet til en 1300 og ikke en 1600.Hvis den er stillet "mageret" til 1300 så får 1600 ikke nok benzin og der er en risiko for at du ødelægger din motor (har selv dårlig erfaring fra da jeg startede med vw for 13 år siden). Selv i min bus køre jeg selv pt med en 1600 og den køre med en lidt "fed" blanding,da benzin køler (busmotorer bliver lidt varmere end i bobbel)
VWenlig hilsen Peterwings[/quote:fd1c6887ee]
fed blanding?? den er jeg ikke helt med på :oops:
Det er det samme som at sætte et plaster på albuen for at dække et sår på knæet, på en motor med std knast. ;-) Men det virker i begrænset udstrækning efter hensigten.
Men for meget og for lidt fordærver jo alt.
VW gjorde det jo osse selv i mindre udstrækning. I deres egen håndbog fra ´72-73 stykker er CO v. 3k omdr. hævet med 0,1% på bussen i forhold til tilsvarende motor i en bobbel.
Og hvis man ser på dyse bestykningen er tomgangsdysen osse 0,5 større og hoveddysen 0,25 større på büssan.
For kort at vende tilbage til 1600 motor m. 1302/3 karb og manifold. Så, ja, det kan komme til at køre rigtig godt. - Normalt bedre kraft i de lavere omdr. -3000. Og væsentlig mindre tendens til "off idle bog" eller tøven på dansk. Men motoren "falder på næsen" ved godt 4K omdr. pga. det noget mindre flow.
Engang når jeg får taget mig sammen, skal jeg lave et indslag til FAQ om mine erfaringer med disse småombygninger. Så kan andre jo spæde til hvis de har noget positivt eller negativt at tilføje.
T.
Jo men når nu VW begik den fatale fejl i 1971 at bygge motorer med stort tværsnit i topperne, men sparede de to karburatorer. Kan det jo være nødvendigt at forsøge at hæve lufthastigheden i indsugningen og så se om ikke noget af benzinen kan nå ned i motoren før det slår sig ned på indersiden af indsugningsrøret.
Løsningen er: 2 karburatorer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
så kom bilen ud og køre men motoren og 1300 karb køre ok men den kan ikke stå i tomgang..... og når bilen rammer 100km/t kan den ikke mere tror det måske er noget med at karb. skal dysses om så den får lidt mere benz
så er dyseren skiftet til de rigtige ifølge Farmers vejledning og den går fint motoren og tomgangen er iorden men stadig så kan den ikke mere end 100 km/t er det så bare fordi karb. er for lille til en 1600 motor
Nej. Der er noget andet galt. Hvad, er svært at vurdere.
T