Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  motor - males eller ej??

Tags:
No tags yet.

(permalink) optikeren Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg vil gerne prøve at starte en saglig diskussion om hvorvidt det rent teknisk og praktisk er iorden(en god ide) at male cylinder, toppe og blok.

Har du en etisk mening så kom også gerne med den.

Har du billeder og erfaringer med din egen malede motor så skriv også her i denne tråd...

Jeg har selv allerede malet mine toppe, cyl, dynampfod, benzinpumpe og fodden til oliekøleren, senere havde jeg tænkt mig at male blokken, blæserhus, karb og motorblik.....

kom ud af malerskabet... 8)

mvh optikeren
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu har jeg jo set bornholmers mening på din project side, og jeg kan da godt se den enlige idé i at der måske går lidt køling tabt, men efter som at vi bor i et koldt land, og en alm. umalet vw motor kan køre i sahara hvor der ikke er meget køling i luften, så kan jeg ikke se det er noget problem. om ikke andet kan man jo kompensere ved at sætte en mindre remskive på genneratoren, og dermed give mere køleluft.

Just my 2cent's
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der kører jo masser af malede motorer rundt, og det er da også okay.. Men fakta er at det holder en smule på varmen, så motoren får en lidt højere olietemperatur.
Jeg kan huske at have set en test i et gammelt vw-blad (hotvw's ?) af netop to identiske motorer, men hvor den ene havde blokken malet, og i testbænk under samme forhold kunne olietemperaturen svinge helt op til 10 grader - og det er faktisk en hel del.

En anden ting er at motormaling bare bliver ærgeligt at se på med tiden.. Det skaller af og ender med at lige noget der er løgn. Det ser måske godt ud i et stykke tid, men en motor bliver jo beskidt, og det er umuligt at holde den HELT ren - og så synes jeg det er spild af energi at gøre noget særligt ud af det.. At male blæserhus og skjolde osv er fint, det er jo til at tørre af..

Næ en ren og umalet blok til mig.. 8)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Og male sine cylinder og toppe, den går ikke, der er så meget varme på at det brænder væk på no time, og jeg mener brænder, jeg tror faktisk der kan gå ild i det, og så er det jo lige puslig farligt.

Men at male resten, er vel op til en selv, jeg har set motor der er malet rigtigt pænt, hvor det er malet med auto lak, og nogle der ligner løgn, hvor man har stået og fedtet med en pensel og noget Esbjerg maling.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Cyl og topper bliver ikke så varme at maling brænder
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Enig Anders

og undslyld min tone , men jeg mener at det er rimeligt logisk at maling holder på varmen på en luftkølet motor....

Men den egentlig grund til at jeg skrev det jeg skrev var , at når du har kørt ca 1000 km , er så godt som det hele skallet fordi motoren BLIVER VARM - uanset hvordan du kører, og det ser rigtig meget træls ud.
Og det er et helvedes arbejde at få af igen - og tager du det af igen , bliver du nød til at ridse ned i blokken med sandpapir og lign , med det resultat at blokken begynder at ire op , og er dermed ødelagt...

det er jo lidt synd..

grunden til at jeg jeg svarer lidt flabet er , at nogle (flere og flere) er begyndt at priotere udseende hørere end funktionalitet, og det er en skidt udvikling....
Jeg har set alt for mange gange det ikke holder, og hørt på den ene efter den anden at sige --- jamen det ser jo fedt ud - og de har ikke haft ret endnu .
håber du forstår og beklager det flabede svar, men jeg har bare set for meget lort til at kunne ta det afslappet når jeg ser noget mer...

man kan dog købe noget speciel maling i en Harley shop der koster en formue - og som holder sig pæn , og ikke holder - men leder varmen væk. men det er dyrt ca 500 for 2 spraybøtter
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:8fcb600b1e="vwanders"]Jeg kan huske at have set en test i et gammelt vw-blad (hotvw's ?) af netop to identiske motorer, men hvor den ene havde blokken malet, og i testbænk under samme forhold kunne olietemperaturen svinge helt op til 10 grader - og det er faktisk en hel del.[/quote:8fcb600b1e]

Det er vel blot at undlade at male "bundkaret", det er vel det der giver "fartvinds" køling, og resten klarer oliekøleren, at selve blokken er malet kan vel ikke give nogen betydning, da der jo som så ikke ligger olie i den (altså det der er over "bundkaret")

[quote:8fcb600b1e="henrik_w"]Og male sine cylinder og toppe, den går ikke, der er så meget varme på at det brænder væk på no time, og jeg mener brænder, jeg tror faktisk der kan gå ild i det, og så er det jo lige puslig farligt.[/quote:8fcb600b1e]

Det kommer jo helt an på hvilken lak man bruger, alm. maling vil aldrigt holde, men maling til brug på motore og bremser burde kunne holde, Pånær dubli color's bremse maling det er nok det værste thansen knald, og så kan det ikke engang købes i thansen :lol:

Men kan man ikke sige det sådanne her.
Så længe man ikke maler bundkaret og cylinderne's køleribber, så er man helt på den sikre side, og så er der ellers frit slag på resten af motoren..?
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg troede faktisk at cylinderne blev varme nok til at antænde det. Nå men så komme det da til at lugte ad H til :D
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:338f5555b7="microracerdk"]
Det er vel blot at undlade at male "bundkaret", det er vel det der giver "fartvinds" køling, og resten klarer oliekøleren, at selve blokken er malet kan vel ikke give nogen betydning, da der jo som så ikke ligger olie i den (altså det der er over "bundkaret")
[/quote:338f5555b7]

Der bliver afledt masser af varme fra selve blokken.. Ellers ville den jo ikke være varm. Logik for burhøns.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:81d6b0073a="vwanders"]Der bliver afledt masser af varme fra selve blokken.. Ellers ville den jo ikke være varm. Logik for burhøns.[/quote:81d6b0073a]

Ja det er logik for høns at der også kommer varme på rasten af motoren, men så lad os alle skærre røven af jeres bobbler, den forhindre også at varmen kan komme væk fra motoren...

[quote:81d6b0073a="microracerdk"]Så længe man ikke maler bundkaret og cylinderne's køleribber, så er man helt på den sikre side[/quote:81d6b0073a]

Nu er det jo heller ikke fordi jeg siger at den opnår 100% samme temp. som en ikke malet motor vel, der bliver blot sagt at "så er man på den sikre side". Desuden skal motoren jo sidde i en buggy, hvor der er væsenligt mere afkøling end i en alm. bobbel / bus, så jeg kan absolut ikke se der er noget problem
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Jaja du har ret i at der nok ikke sker noget ved det - Jeg flueknepper bare.. For hyggens skyld.

Jeg kan sige en ting som er sikkert og vidst:

VW har brugt millioner på at designe en motor, og de er kommet til den konklusion at den ikke skal males. Så man skal ikke bilde sig ind at man ved bedre end de gjorde.

der er jo masser af biler med malede motorblokke. Der har andre bilmærker fundet ud af at det kunne de godt tåle. Så det er jo ikke fordi "at motorblokke er bare ikke malet fra fabrikken".

Det er det samme med mange andre ting. I min hverdag som mekaniker støder jeg tit ind i kunder som har gjort et eller andet ved deres bil - det er ligemeget hvad. Men så når de ivrigt har fortalt om det, så spørger jeg "hvorfor?"

"Jeg tror det er bedre sådan..." er svaret som regel...

Så bruger jeg den med millionerne og bilfabrikkerne kontra perlegrusmekanikerne igen og igen.. Tit kan folk godt se fornuften i det bagefter..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Maling af blokken er IKKE nogen god ide, pga. de allerede nævnte grunde. Ligeså med cylindere og topstykker. - En fyr ved navn Wesley Etellerandet fra Australien, har fornylig, i forbindelse med en Phd. afhandling, lavet nogle termoforsøg med malede cylindere og umalede. Der viste det sig med al tydelighed, at det var en særdeles skidt ide at male dem med nærmest alt, undtagen et specielt product fra Techline coatings. Og selv der var der kun marginal forbedring. - Rå jern eller Alu har en større totaloverflade, som gør at det bliver kølet bedre på den måde.
At man maler generatorfod og dets lige betyder ikke noget. Men selve blokken, cylindere og topstykker skal man ikke male. Heller ikke selvom "det ser fedt ud" Period. (Medmindre det er til en trailer Queen. Så ka det jo være ligemeget)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Yellow-BUGGY Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmm.. nu vil jeg også være med...

Da jeg lavede den motor jeg har i buggyen, malede jeg blokken,kun blokken..
Fik at vide det ikke var noget god ide, meen gjorde det alligevel.
Jeg fik fat i noget specielt maling der er beregnet til god varmeafgivelse. Noget til noget motorcykelværk. Nu har jeg da kørt med det i snart 1 1/2 år og har ikke haft problemer overhovedet, ved normal kørsel har jeg en olietemp på omkring 75-80 grader..

Men det kan godt være at det hjælper lidt at jeg kører med porsche blæs, og frontmonteret oliekøler, det er jeg temmelig sikker på at det gør... jeg har faktisk haft problemer med at motoren ikke kunne blive varm nok, i starten kun 60 grader..

Men min konklusion er hvis jeg kørte med en motor uden alt det diller daller til at køle med så ville jeg nok lade være med at male noget overhovedet, og så bare holde mig til blæserskjoldene.. For der er jo nok en grund til at motoren blev malet som den blev, da vw lavede den
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har arvet et motorprojekt, hvor blokken var malet og det var begyndt at skalle af igen. -Selvom motoren ikke havde kørt, men bare stået på filbænken i en del år. Den ligner noget der er løgn, og det er til at blive sindsyg af at skulle rense resten af...

-Min mening:
Mal kun blæserskjolde.

Mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:cd115c75b2="vwanders"]Jeg kan sige en ting som er sikkert og vidst:

VW har brugt millioner på at designe en motor, og de er kommet til den konklusion at den ikke skal males. Så man skal ikke bilde sig ind at man ved bedre end de gjorde.[/quote:cd115c75b2]

Nu skal jeg passe på med at udtale mig om noget jeg ikke ved en bjælde om, MEN: Jeg synes ikke helt det argument holder. Fordi VW gjorde noget for 30år siden behøver jo ikke at betyde at det stadig er det bedste idag. Fordi B&O brugte radiorør i deres første radio'er og fjernsyn betyder jo heller ikke at alle fjernsyn idag skal laves med radiorør "fordi B&O brugte millioner på at udvikle fjernsyn med radiorør fordi det var det bedste(eneste?) på daværende tidspunkt".....

Det kunne jo være der er kommet nye materialer siden VW undersøgte om blokken/cylindre/toppe burde males. Undervejs lærte VW måske at det var bedøvende ligemeget om blokkene var malet eller ej med hensyn til tæring og ir. Måske derfor gad VW ikke undersøge nyere materialer til maling af motoren fordi det bare ville gøre bilen dyrer uden at forbedre noget(ud over udseenet måske)....måske og måske...

Min pointe er bare, at eneste gyldige argumentation for ikke at skulle male sin blok er at henvise til nyere videnskabelige tests(som f.eks. den Torben henviser til)...eller hvis man har "hands on erfarring" med emnet...


(Venter spændt på at blive slagtet :wink: )
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvad med sådan noget bremsekalibre maling.? er det den rette type?
(permalink) microracerdk Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Meget muligt en gut i australien har lavet nogle tests, men a vw i sin tid lavede de luftkølede motorer, havde de nok også markedet med i deres beregninger, det vil sige at det måske ikke er en god idé at have en malet motor i australien da de jo kan få nogle temmelige høje dags temperature, men for os som bor i et "skide koldt" land, har det måske ingen betydning..
Der hvor jeg vil hen er at vw nok næppe ville male motore til de kolde lande og ikke male til de varme lande, simpelthen for meget arbejde for ingenting, så er det nemmere at sætte produktionen efter det mest extreme varme forhold deres biler kunne blive exporteret til.

Og nu når der er en del der kommer frem af busken, og siger de har kørt med malede motorer i så og så lang tid, og til bruger dem til race, uden at der opstår problemer, hvorfor bliver alle jer "jeg er mekaniker og siger sådan og siger kunden", "vw har brugt milioner på..." ved med at tro at i ved alt?!?, hvis folk kører med det og ikke har problemer, så hør dog på dem og lær af deres erfaringer, og find ud hvad de kunne have gjort for at det virker, stedet for altid at lukke lort ud, for det er der fanme mange der er gode til herinde, i ved ikke alt - men i fællesskab kan "vi " vide alt, og det er vel det der er meningen med et sådan forum...

Ja, slagt mig så :evil: som i plejer når nogen åbner munden...
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jamen hvis man vil det således så mal dog den motor, og hvis det så skulle nedsætte levetiden pga af varme så har man jo kun sig selv og blive sur på..

Længere er den vel egentlig ikke..

Men lad dog være med at blive sur over at andre ikke mener som man selv gør. Det er jo altså ikke altid sådan, at svaret man får er det man håbede på.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jensen: Lige præcis.. Alt i dette forum er vejledende.. Det er jo ikke sådan at bornholmeren kommer forbi og slået jer oveni hovedet med en fiskerfigur af granit hvis i maler jeres cylindre.

I må male til i falder om men derfor er det stadig et faktum at visse ting bare virker bedre i "rå" tilstand. I min lille verden handler det om at få maximalt udbytte af de ting man nu har og dette gøres bare ikke ved at begynde at pøse maling på ting som skal aflede varmen.

En anden lille ting så er en ting som en cylinder usynlig på en normal vwmotor så det tjener intet formål at male den.

Kan vi blive enige om at vi alle skal være venner når vi sidder rundt om lejrbålet - malede cylindre eller ej?


Klik- Jeg slukker og lukker.. ;)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Guld er det bedste materiale til at aflede varme, så gi hele motorrummet en gang guldspray, så er den pot ude

mvh. Niels
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:a82ec6c615="Anonymous"]Guld er det bedste materiale til at aflede varme, så gi hele motorrummet en gang guldspray, så er den pot ude[/quote:a82ec6c615]

Jeg kan i samme omgang fortælle at alu-køleplader til effektelektroniske komponenter er sorte af en grund: sorte overflader afgiver bedre varmen end blanke(primært ved naturlig konvektion)...

At kølerplader så bliver lavet sorte vha. oxydering(eller hvad det nu kaldes) og ikke maling er en anden sag...
(permalink) Biffo Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvorfor ikke bare få hele svineriet forchromet :D :D :D

Biffo
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:f681af7260="Biffo"]Hvorfor ikke bare få hele svineriet forchromet :D :D :D

Biffo[/quote:f681af7260]
NEMLIG !
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
kulde varme ??? metal - udividde /trække sig sammen . malingen skaller.
det er en [b:f089ae5d3b]Naturlov[/b:f089ae5d3b]... Ta jer nu sammen...

Ja det kan måske godt holde lidt , hvis blokken er glasblæst o, syret af osv osv , men det kræver jo feks at det hele er adskilt totalt...

men hvorfor.

Hvorfor skal det se så skide godt ud hvis det alligvel virker ad H til....

nu har jeg været med i dette society i 17 år - og alle der bare har en lille smuule erfaring , prioterer at det virker frem for at det ser godt ud...
Jeg har set masser af motorere der skaller i malingen , også fordi der bare lige kommer EN enkelt (der siger det holder) så er det iorden at bryde en [b:f089ae5d3b]naturlov[/b:f089ae5d3b]. Os der har set adskilligt med lort derude , har bare set syner , det er noget vi bilder os ind åbentbart... vi er bare nogle gamle fjolser der ikke ved en skid om noget som helst - FINT NOK
Drag jeres egne erfaringer , betal gerne for jeres egne fejltagelser.
jeg er sgu ligeglad - men ikke mine øjne er det sgu ikke ret klogt..
vi løber vist nok panden mod en mur her...
[img:f089ae5d3b]http://www.thesamba.com/vw/forum/images/smiles/eusa_wall.gif[/img:f089ae5d3b]

chrome er iøvrigt også noget lort :idea:

vis mig bare en eneste seriøs motorbygger , hvor der virkelig er kælet for detaljerne , og satset på lang holdbarhed. hvor motoeren enten er malet eller forchromet - jeg har ikke set en eneste i 17 år, men jeg er jo også bare et halvgammelt fjols ,med en fiskerfigur af granit i hånden , der går og ser syner .. og det har jeg det fint med tak..

[color=brown:f089ae5d3b][size=9:f089ae5d3b]Bare fordi en kælling er sminket godt op - er det jo ikke li med at hun knepper suverænt - eller i det hele taget er til at holde ud at leve sammen med i længden vel, eller for den sags skyld ikke ligner noget der er løgn om et par år...hehe[/size:f089ae5d3b][/color:f089ae5d3b]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 20 years siden | | | |
Look everybody just listen to what IB says and leave it at that !!

The main man IB has spoken ! .-)

Reply »

You must log in to post.