Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

motor - males eller ej??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2032904967="Bornholmer"] men jeg er jo også bare et halvgammelt fjols ,med en fiskerfigur af granit i hånden , der går og ser syner .. og det har jeg det fint med tak[/quote:2032904967]

You said it loverboy
Det var så mig ovenover..
(permalink) Eg Member
[quote:b0c6eba395="Bornholmer"]kulde varme ??? metal - udividde /trække sig sammen . malingen skaller.
det er en [b:b0c6eba395]Naturlov[/b:b0c6eba395]... Ta jer nu sammen...[/quote:b0c6eba395]

njea, hvis malingen udvider sig anderledes i forhold til metallet, så skaller malingen...findes der maling som har samme "temperaturudvidelseskoefficient" som det man maler på(f.eks. alu) og hvis det kan holde til temperaturen så burde det ikke skalle...At temperaturpåvirkninger bevirker at materialer udvider sig og trækker sig sammen er en naturlov, at maling skaller, er ikke.

[quote:b0c6eba395="Bornholmer"]Hvorfor skal det se så skide godt ud hvis det alligvel virker ad H til....[/quote:b0c6eba395]

Hvorfor skulle det virke af H til hvis det nu bliver gjort ordentlig? Det er vel ikke anderledes end så meget andet: hvis man ikke gør sit forarbejde godt nok så bliver resultatet derefter...?

[quote:b0c6eba395="Bornholmer"]nu har jeg været med i dette society i 17 år - og alle der bare har en lille smuule erfaring , prioterer at det virker frem for at det ser godt ud...
Jeg har set masser af motorere der skaller i malingen , også fordi der bare lige kommer EN enkelt (der siger det holder) så er det iorden at bryde en [b:b0c6eba395]naturlov[/b:b0c6eba395]. Os der har set adskilligt med lort derude , har bare set syner , det er noget vi bilder os ind åbentbart... vi er bare nogle gamle fjolser der ikke ved en skid om noget som helst - FINT NOK
[/quote:b0c6eba395]

Jeg betvivler ikke jeres erfarring og drager meget ofte nytte af den og undgår derved dyre fejltagelser. Jeg kunne heller aldrig finde på at male min motorblok da den alligevel skal gemmes væk under køleblik. Måske de fleste motorbyggere har samme holdning til dette og derfor gør de det heller ikke? Nogle kunne måske også synes at rå alu ser pænt ud?. Men at gå derfra og så til at sige at det ikke dur uanset hvad man gør...tjaa...

Lige for at tørre krigsmalingen af igen: Jeg kunne da godt tænke mig om de folk der har malet blok/cylindre, og som siger at det holder og virker hvis det gøres rigtigt, kom ud af busken og viste os resultatet. Gerne i form af noget RIGTIG dokumentation som f.eks. billeder efter længere tids brug?
(permalink) mathiasen Member
Hvis man endelig skulle lave nogle cylindre der skulle være pæne, skulle man fosfatere dem! Så ville de få den der "gun-metal-finish" og samtidig kunne lede varmen væk som den plejer!

Jeg ser personligt ingen grund til at male andet end blæsehus og køleplader, da det eneste man jo kan se af blokken er den øverste bagerste halvdel. Jeg gav det der var synligt af blokken i mit motor-rum en gang speciel motor-plast, så den ikke irrede mere end den allerede var. Resten af blokken blev renset for olie og skidt og fik lov at se ud som den havde gjort de sidste 40 år. Det er sgu meget pænt.
(permalink) vwanders Member
Jeg gider ikke diskutere det mere. Jeg holder mig til hvad jeg mener er korrekt, og så må i male til i glemmer hvor i bor.

Og Eg - En radio med radiorør spiller V
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) holmnibe Member
Jeg bruger nogel alu rens så bliver det som nyt og så er det squ flot Mvh Kim - Nibe
(permalink) jacob Member
[quote:80da52d4ae="vwanders"]Og Eg - En radio med radiorør spiller V
Mob. 2682 0060
(permalink) vwanders Member
Lige præcis..
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Eg Member
[quote:bc8e9821c2="vwanders"]Jeg gider ikke diskutere det mere. Jeg holder mig til hvad jeg mener er korrekt, og så må i male til i glemmer hvor i bor.[/quote:bc8e9821c2]

Det er også helt fair 8)

[quote:bc8e9821c2="vwanders"]Og Eg - En radio med radiorør spiller V
(permalink) niels-erik Member
Jeg har skrevet det før, og andre har skrevet det samme. Hvis for arbejdet ikke er iorden, så holder det ikke.
Når jeg skal male en blok, skal den være adskildt for at rense den ordentligt ren.
Først skruppes den med børste med motorrens (også indvendigt) så sprøjter jeg fosforsyre eller alurens på, lader det arbejde i ca 10 min og spuler med højtryks renseren. nu er blokken helt ren, også indvendigt.
Så samler jeg blokken med krumtap , plejlstæmger , knast osv.
Så lukker jeg alle huller grundigt med gaffa tape, stiller motoren på en lille palle, på svinghjuls enden, og svirper den med sand/glasblæseren.
Nu er blokken klar til lakering, og det skal gå stærkt, da alu. ilter meget hurtigt, og det er vigtigt at få overfladen grundet inden 1 time. Jeg grunder med 2k epoxi grunder, derefter maler jeg med 2k autolak.
2k maling tåler temperatuere op til 200-250 grader før det bliver misfarvet eller skaller. Hvis en motorolie bliver over 120 grader, så bliver den nedbrudt. ergo bliver blokken ikke over 120 grader varm.
Cylinderne og toppene bliver heller ikke over 200 grader, så her holder lakken også . Hvis toppene bliver over 200 grader så vil olien koge væk i topdækslerne.
Hvis overfladen der skal males ikke er 100% ren, så skaller lakken af, så hvis man vil male sin motor skal man være extremt grundig med rengøringen.
Vedhæftet et par fotos af min motor. de er taget med et års mellemrum- og den ser stadig sådan ud- uden brændt eller afskallet maling.
Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Bornholmer Member
jeg ved hvad JEG ville vælge ...

[img:ef6efc5e83]http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/179863.jpg[/img:ef6efc5e83]
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:377004113e="Bornholmer"]jeg ved hvad JEG ville vælge ...
[/quote:377004113e]

Uhhh Ib.. Clean, Mean and with those carbs its not too lean.. ;)

Det er jo smukt... Men hvad fanden Ib vi er jo også farveblinde... 8)

[img:377004113e]http://www2.cal-look.com/nostalgia/engine2.jpg[/img:377004113e]
[img:377004113e]http://www2.cal-look.com/nostalgia/engine.jpg[/img:377004113e]
[img:377004113e]http://www2.cal-look.com/nostalgia/engine1.jpg[/img:377004113e]

Reply

You must log in to post.