Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Sprinkler sjov..

Tags:
No tags yet.

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hola..

Nu nærmer vi os jo tiden hvor det er en god ide at ens sprinklersystem dur efter hensigten (og det gør mit ikke..) Er det normalt at man kan hive sprinklerkontakten helt ud (så man sidder med den i hånden) ?

Jeg kan ikke umiddelbart få tryk på systemet.. Skal man blæse i den anden del af ventil systemet for at få systemet igang!? Det er et originalt system der er monteret, og det er det jeg vil have til at virke (jeg gider ikke eftermonteret el-sprinklere).


(ok... hvor mange gange skrev jeg lige system!?) :roll:
(permalink) MichaelVogn Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hmm jeg har os problener med mit, den model jeg køre med der den hvor den tager luften fra reserve hjulet nederen når man punktere... 8O
-------------------------------------------
Michaelvogn@hotmail.com
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Uhmm det er vist det gængse på type 1'erne.. Men det skulle jo være lavet så smart at det kun kan trække luft indtil et vist punkt, netop for at man skal kunne bruge sit reservehjul hvis man punktere. (at man så ikke kan bruge sin sprinkler er en anden sag)
(permalink) Gert Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er også i tvivl om mit sprinklersystem efter jeg via VW-nettet bliv bekendt med, at mit system ikke var originalt, men en eftermonyteret fodpumpe :(
Jeg fik da at vide, at i min kontakt sad der en pumpefuntion og ganske rigtigt, men igen desværre ikke funtionsdygtig.

Jeg vil da også gerne høre jer andre ad, om det virkeligt kan virke udelukkende med denne håndpumpe, ført i en slange fra beholderen?? Hvordan pokker kan den smaske vædske op på forruden??? :? Min VW er en type1 fra 61.
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Der er i bund og grund to systemer.. Hvilke der hører hjemme i hvilke årgange kan jeg ikke huske.

Og de fungerer, stik modsat af jeres skeptiske tanker 8) , ganske fortrinligt!

Når folk monterer elpumper og deslige, så er det fordi de ikke har gidet skaffe reservedele til det originale..

Den med pumpen på kontakten er det mest simple - det er jo netop en membran der pumper når man hiver i kontakten.
Hvis det ikke virker så skift viskerkontakten - menbranen er nok revnet.

Den med reservehjulet er en slange med stopventil, der lukker for luften ved minimalt kørbart dæktryk. Den går ned i sprinklerbeholderen og sætter denne under tryk. Så går der en slange til en ventil i viskerkontakten, som lukker op for væske til forruden når man trykker.
Hvis det ikke virker så er beholderen nok utæt, evt. ved låget.

Det er simpelt at få til at virke - så drop elpumper osv..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:126da95c4f="vwanders"]Der er i bund og grund to systemer.. Hvilke der hører hjemme i hvilke årgange kan jeg ikke huske.

Og de fungerer, stik modsat af jeres skeptiske tanker 8) , ganske fortrinligt!

Når folk monterer elpumper og deslige, så er det fordi de ikke har gidet skaffe reservedele til det originale..

Den med pumpen på kontakten er det mest simple - det er jo netop en membran der pumper når man hiver i kontakten.
Hvis det ikke virker så skift viskerkontakten - menbranen er nok revnet.

Den med reservehjulet er en slange med stopventil, der lukker for luften ved minimalt kørbart dæktryk. Den går ned i sprinklerbeholderen og sætter denne under tryk. Så går der en slange til en ventil i viskerkontakten, som lukker op for væske til forruden når man trykker.
Hvis det ikke virker så er beholderen nok utæt, evt. ved låget.

Det er simpelt at få til at virke - så drop elpumper osv..[/quote:126da95c4f]

Ikke for at starte en større diskussion, men jeg vil lige give udtryk for det modsatte synspunkt af ovenfor. Systemerne virker da, for der kommer jo væske op på ruden, men ligefrem optimale er de da ikke. Der hvor jeg bor, skal jeg vaske ruder et par gange om ugen pga. alm. trafiksnavs og så bliver man sgu' hurtigt træt af at fylde luft i reservehjulet. Muligvis stopper systemet også i tide, så der er "minimalt kørbart tryk" i dækket, men hvor fedt er det lige? Det svarer jo nærmest til, at cigartænderen bruger benzin fra reservetanken, så der altid er "næsten nok til at nå til næste tankstation" tilbage i tanken. I mine øjne er sprinklersystemet noget af det, der virkelig er dårligt lavet på en VW, men nu er der selvfølgelig forskel på, om man bruger bilen til hverdag eller til søndagskørsel. Til hverdagsbrug er vejen frem at montere en elektrisk pumpe.
(permalink) Gert Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:f11dd364af="Nimbus46"] I mine øjne er sprinklersystemet noget af det, der virkelig er dårligt lavet på en VW, men nu er der selvfølgelig forskel på, om man bruger bilen til hverdag eller til søndagskørsel. Til hverdagsbrug er vejen frem at montere en elektrisk pumpe.[/quote:f11dd364af]


Jeg vil give dig fuldstændig ret, idet der på min VW var monteret hele 3 sprinklersystemer! Den VW`en var født med, sprinklerkontakten i instrumentbordet, var åbenbart defekt og derfor var der blevet monteret en fodpumpe.....den virkede åbenbart heller ikke og der var så monteret en elektrisk sprinkler (noget "godtnok" hvor beholderen var "monteret" med elastik :roll: ) Sådan finder man jo ud af så meget, når bilen er 44 år men da jeg udelukkende vil bruge bilen til søndagskørsel, vil jeg have ført sprinklersystemet tilbage til det originale.
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Altså... Jeg holder med VWAnders, og det er op til flere dage siden der rigtigt har været en sjov diskussion :D

-Hvis reservehjulet bliver fladt er det jo fordi jeres system er utæt. Ellers er der jo ikke noget forbrug af luft... -i Det værksted hvor jeg kommer, står der en sparkäfer, som har stået stille de sidste 9 år, og der er stadig fint tryk på sprinkleren....
-Prøv at tætne det originale system, før i saver hele bilen i stykker for at lave et ekstra system.

/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) hottentot Member
Skrev for 20 years siden | | | |
På den lille slange fra min beholder sidder der en dæk ventil. efter behov pår den et par slag med min cykelpumpe.... Thats is and thats that..
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) hottentot Member
Skrev for 20 years siden | | | |
På den lille slange fra min beholder sidder der en dæk ventil. efter behov pår den et par slag med min cykelpumpe.... Thats is and thats that..
-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er fordi jeres systemer ikke virker. Slut færdig.. Reservehjulet skal pumpes op til 3 bar - det er måske derfor du skal fylde det så tit. Altså hvis du kun giver det 2 bar..?

Når trykket falder til 1,8 bar (efter laaaaaaang tid) så stopper ventilen. Det er det jeg mener med "minimum kørbart". Det er faktisk det korrekte lufttryk at køre med. Så det er klart du skal fylde luft i reservehjulet tit hvis du kun har luft fra 2 til 1,8 bar.

Det er jo også meget nyttigt at systemet får en til at tjekke lufttryk i reservehjulet jævnligt. 8 ud af 10 biler kører med flade reservehjul i trafikken - og det er jo ikke fedt hvis man punkterer. 8)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:13961add8b="vwanders"]Det er fordi jeres systemer ikke virker. Slut færdig.. Reservehjulet skal pumpes op til 3 bar - det er måske derfor du skal fylde det så tit. Altså hvis du kun giver det 2 bar..?[/quote:13961add8b]

Hold nu op - mit system virkede sgu' som det skulle, men jeg blev stadig træt af at pumpe reservehjulet op hele tiden 8O

[quote:13961add8b="vwanders"]Når trykket falder til 1,8 bar (efter laaaaaaang tid) så stopper ventilen. Det er det jeg mener med "minimum kørbart". Det er faktisk det korrekte lufttryk at køre med. Så det er klart du skal fylde luft i reservehjulet tit hvis du kun har luft fra 2 til 1,8 bar.[/quote:13961add8b]

Ja, ja, men det var jo ikke der problemet lå. Faktisk blev dækket pumpet op til lige under producentens max. tilladte dæktryk. Problemet lå nok snarere i, at jeg var nødt til at "sprinkle" ruderne meget ofte pga. meget snavs i luften og parkering udendørs. Bortset fra det var bilen en 1303'er, og der ligger reservehjulet jo ret dårligt tilgængeligt ift. så mange andre bobler. Jeg forfaldt til den lette løsning og satte en elektrisk pumpe i og var glad for det, men at andre er glade for noget andet er da fint med mig.
Dog synes jeg stadig, at det er en tåbelig konstruktion VW har lavet med det sprinkleranlæg. I 1938 har den sikkert været fin, men i de senere modeller burde man have skiftet den ud med noget smartere. Selvfølgelig sikrer løsningen, at man får tjekket trykket i reservehjulet, men hvad hjælper det, når trykket højst sandsynligt er forkert, når man skal bruge dækket? At man jævnligt fylder dækket op til 3 bar hjælper jo ikke noget, hvis det korrekte tryk er 1,8 bar. :lol:
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:93273ffc6d="Nimbus46"]At man jævnligt fylder dækket op til 3 bar hjælper jo ikke noget, hvis det korrekte tryk er 1,8 bar. :lol:[/quote:93273ffc6d]

Hellere for meget tryk end for lidt.. 8)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
nogen der ved hvor mange bar der skal i de her hjul???[web:8ead09b3e7]http://veterantraef.dk/grafik/2004/imagepages/image49.html[/web:8ead09b3e7]
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
De er selvjusterende..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.