Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bøjle til ventildæksel knækket

Tags:
No tags yet.

(permalink) thomtov Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Bøjlen der holder låget til ventilerne er tæret igennem. Det vil sige at den er knækket lige ved hullerne. Er der nogen der har en ide om hvordan man får stumperne ud af hullerne?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
rustløsner . og tar en tang og trækker stumperne ud - kan du stadig ikke - skal de bores ud - men pas på - boret glider nemt i aluen på topstykker - - også er dine huller jo for store hvis det sker..

du kan også købe aluventildæksler der kan skrues på - men de er ikke nogen succes hvis det skal være tæt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg ved ikke om det er en god ide men hvis nu man brugte noget afløbsrens (forsforsyre) vil det så ikke løsne det ret effektivt uden at ætse aluminiumen?

det skal nok kommes på i små mængder. hvis du vil forsøge dig.

ellers så kan det være en ide at gøre som bornholmeren siger evt start med et bord der er mindre end tappen (omkring 2 mm er nok meget godt at starte med.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har været der! mine var noget lort at få ud. Det er fjeder stål, de gamle bøjler, så det er hårdt og sejt at bore i.

Sørg for at bruge et skarpt ordentligt bor og spænd evt op i en søjleboremaskine, ellers glider det alt for nemt for dig og alu'en bliver ødelagt som bornholmer skrev.

Eller prøv at svejse en lille møtrik på stumpen nede i topstykket, ved at svejse ned i hullet på møtrkken. Så kan du nemt vride møtrikken og få løsnet stumpen. tada! :D

God fornøjelse
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
et lille tip til det ikke sker igen:

de gange jeg har lavet motore, har min far altid været efter mig om at jeg skal putte kobberfedt i hullerne i topstykket der hvor bøjlen sidder - jeg har altid sagt -jaaaa, jaaaa og gjort det.... men det er åbentbart et godt tip til os alle ikke vil komme i samme trælse situation :(
(permalink) Andreas Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:d868580cfa="TonniDK"]et lille tip til det ikke sker igen:

de gange jeg har lavet motore, har min far altid været efter mig om at jeg skal putte kobberfedt i hullerne i topstykket der hvor bøjlen sidder - jeg har altid sagt -jaaaa, jaaaa og gjort det.... men det er åbentbart et godt tip til os alle ikke vil komme i samme trælse situation :([/quote:d868580cfa]

Vil aluminiumen ikke begynde at korrodere?
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har også været der, det lykkedes at bore et hul, det sad dog lidt "bagved" det gamle, så nu sidder den nye bøjle endnu strammere..

Det lod sig gøre at bore hullet uden at tage motoren ud!!
(det vendte bagud)
-------------------------------------------
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
drop alt det boreri..!

slip på stumpen af ventildækslet der sidder tilbage i hullet så der kommer rent jern

svejs derefter direkte på stumpen så der kommer nok maretiale til at du kan tage fat i det påsvejsede med en svejsetang, eller svejs evt en bolt på.

Varmen fra svejseriet gør at du nu kan vrikke stumpen ud (hvis dine svejsninger ellers er gode nok, ellers er det om igen)

-det kan laves mens motoren sidder i bilen, og har da fungeret for mig de 5-7 gange jeg har været ude for problemet.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 19 years siden | | | |
Kobberfedt er iøvrigt ikke nogen god ide, brug hellere almindeligt fedt.

stål/kobber/aluminium er ikke nogen god coctail set udfra et korrosionsmæssigt synspunkt
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:07772d579a="vwmorten"]Kobberfedt er iøvrigt ikke nogen god ide, brug hellere almindeligt fedt.

stål/kobber/aluminium er ikke nogen god coctail set udfra et korrosionsmæssigt synspunkt[/quote:07772d579a]


gulp :oops:
(permalink) Volle Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:a328bc5e6e="vwmorten"]Kobberfedt er iøvrigt ikke nogen god ide, brug hellere almindeligt fedt.

stål/kobber/aluminium er ikke nogen god coctail set udfra et korrosionsmæssigt synspunkt[/quote:a328bc5e6e]

Jeg synes generelt, bl.a. på jobbet, at folk "misbruger" kobberfedt; måske fordi de synes det ser godt ud at alt er smurt med det stads?? :wink:

Reply

You must log in to post.