Rengøring af motorblok
Mine T4 blokke er godt nok meget snaskede og ulækre...
Hvilke kemiske midler - udover knofedt - kan jeg bruge på aluminium uden det ta´r skade ?
Mange hilsner
Biffo
motorrens
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja og en hedvandsrenser. Den kan spule stort set hvadsomhelst af..
Bukker og takker :D
Biffo
eller en tur i opvaskemaskinen, men det skal du nok ikke fortælle konen :-)
Der findes jo vaskemaskiner til det formål; så hvis du kunne finde et værksted der har sådan en og måske smøre dem lidt.... :wink:
Det bliver ihvertfald rent & så står man ikke og sviner og fedter med det!
Er der ingen der har lavet forsøg med noget afsyring eller andet kemisk stads til at rense dem med så aluminiumet/ magnesium er blevet skinende rent ?
Citronsyre feks. ?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Det er ligesom at tisse bukserne for at holde varmen.. Det bliver hurtigt mørkt og irret igen.
en type 1 motorblok er støbt i en magnesiumlegering som oxyderer meget hurtigt, derfor er den ikke blank ret længe.
type 4 og wasserboxerblokke er i alu
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jamen bare man kunne lave den ensfarvet - lige nu ser den mega træls ud selv efter en ordentlig rengøring.
Hvad med sandblæsning/glasblæsning ?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Uanset hvad du gør ved en T1 blok holder den sig ikke fin længere end Louise Freverts overborgmester muligheder :D
Så må vi tilbage til de utallige indlæg om maling af motorblok :wink:
Et nyt tiltag kunne f.eks. være at prøve den nye chrommaling, der har været topic for nylig...
mvh
Biffo
Jeg havde en generator der skulle renoveres, den lokkede jeg en til at glasblæse efter afmontering og så fik den klarlak inden den blev samlet igen.
Den ser stadig næsten ny ud efter 4 år, men jeg ved ikke hvor godt det er at lakere en luftkølet motorblok. ????
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
lad være med at glas eller sandblæse en blok. det er alt for besværligt for ikke at sige umuligt at få alt sandet ud af smørekanalerne
Det kunne vel lade sig gøre at dække smørekanalerne til mens det står på ?
Man skulle være god til tysk - hvad jeg bestemt ikke er :oops:
Fandt det her link - den er sku ren den blok - nogen der gider oversætte?
http://www.kaeferland.com/kataloge/strahlen.pdf
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Der er ikke meget som du kan bruge i den artikel.Den handler om hvordan de sandblæser- Men uden sand, istedet bruger de et kunststof granulat,som er godkendt af luftfarts industrien, det ligner bestemt ikke en" gør det selv "opgave.
Og ja jeg maler mine motore, har malet mange forskellige motore, og kan konkluder at det eneste som ikke kan males så det holder- Det er udstødnings manifolden.
Hvis din motorblok bliver over 120 grader varm, så ødelægger du oliens evne til at smøre. Alm 2k autolak tåler ca 250 grader før der sker skader på lakken.
Men hvis lakken skal holde, skal blokken være 100% ren inden du maler.
En masse knofedt+ motorrens eller petrolium, derefter alurens(syre) efterfulgt af vask med højtryks renser, og lige inden du grunder med en 2k epoxy så sliber eller sandsvirper du hele blokken.
Sådan gør jeg- og det holder.
Og uanset hvad andre skriver, så tager din motor ikke skade af det,tværtimod, den er nemmere at holder ren bagefter, der er kun en grund til at nogle fabrikker sælger umalede motore- for at holde prisen nede. Næsten alle motorcykel motore er malet fra fabrikken,og de yder mere end vw motore.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Der mener jeg at Niels-Erik har fat i en vigtig pointe:
Stort set alle højtydende motorcykel motorer er malet sorte !
Som jeg har forstået det, har det at gøre med at den sorte farve er bedre til at transportere varme :!:
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Sort farve ( eller alle andre ) transporterer ikke nogetsomhelst.
Der er derimod tale om at reflektere varme - sort reflekterer næsten ingen, derfor bliver varmen absorberet. Hvid eller bedre chrom reflekterer maximalt - derfor sendes varmen væk.
Nu maler vi jo ikke blokken på indersiden :wink: - derfor er det ligegyldigt hvilken farve der males med udenpå.
biffo
Og det er det som jeg også bruger, alurens bruger vi på mit arbejde til rengøring af alu dele på biler.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:2a84784aa6="Biffo"]Sort farve ( eller alle andre ) transporterer ikke nogetsomhelst.
Der er derimod tale om at reflektere varme - sort reflekterer næsten ingen, derfor bliver varmen absorberet. Hvid eller bedre chrom reflekterer maximalt - derfor sendes varmen væk.
Nu maler vi jo ikke blokken på indersiden :wink: - derfor er det ligegyldigt hvilken farve der males med udenpå.
biffo[/quote:2a84784aa6]
Det er mig bare en gåde hvorfor de så gør det på motorer
der er gemt væk bag kåber, hvis de:
-kunne spare penge
-opnå bedre køling
ved at undlade det ?
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Det har jeg jo skrevet: De ruster/irre ikke, de er nemmere at rengøre og det ser bedre ud.
Den der:http://www.classicare.dk/html/alurens.htm hjemme side indeholder også andre gode ting som kan bruges på en vw . Den burde ligge som link herinde!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!