Efter lidt justering idag, er jeg nu kommet til at skulle justere tændingstidspunktet. Har kigget lidt i min Haynes bog for at finde ud af hvordan det hele skal stå, men er kommet lidt i tvivl om hvordan man justere tændningen. Som jeg kan læse mig frem til, er det hele fordeleren man drejer på, men den sidder fast som bare fanden og er nu blevet i tvivl!?!?
Håber der er nogen som kan rette mig hvis jeg tager fejl, inden jeg tyr til hårde metoder....
Bilen er en type 1 fra 68 med en 1300 motor.
Mvh Lange
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
ja, det er hele fordeleren du skal dreje, når du har løstnet den! som du
selvfølgelig har gjort...
Start med at tørne motoren, på den nederste remskive, indtil "tændingstidspunkt-for-cylinder-1"-mærket flugter kanten hvor de to blokhalvdele er samlet, og løsn derefter strømfordeleren (med en 10´er top). Husk at "tændingstidspunktet-for-cylinder-1"-mærket er det F
-------------------------------------------
MIB Aalborg
okay super forklaring and!
Var bare lidt i tvivl om hele fordeleren skulle drejes, da jeg efter at have løsnet 10 mm bolten ikke kunne rokke med den overhovedet - og tør ikke bare at tage ved. Burde den ikke bare kunne drejes efter man har løsnet 10 mm bolten!?
Hva så med den 13 mm bolt som sidder bagved og fikserer selve fordeleren, skal man skrue på den?
mvh Lange
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
jeps den løsner du osse lidt
Nej du skal ikke løsne den 13mm. Hvad skulle det hjælpe. Den holder jo bare bøjlen fast på blokken.
Fordeleren kan godt irre fast i blokken. Så kan det blive nødvendigt at bruge vold, eller en stor hammer.
Vær forberedt på at skulle finde en anden fordeler bagefter
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.