Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fantastiske standard motore..

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Vil lige fortælle en historie.

Jeg har 45 km til arbejde hver vej og kører i en type 1 fra 73 hver dag året rundt.

For ca 14 dage siden brød min motor sammen. Det var en standard AB-motor.
Den startede villigt om morgenen. Da jeg var næsten fremme var det som den døde ganske lidt - kun et øjeblik - men kom igen og kørte fint resten af vejen. Da jeg ville starte næste gang gik den sejt rundt - som var der lidt strøm. Det blev være og være - til sidst "sad" den totalt fast.
Umulig at dreje. Der kom ingen mærkelige lyde eller noget. Den sad bare fast.
Hjem med falck og ud med motoren.
Normalt har jeg en køreklar motor stående i reserve til nødstilfælde. Men ikke denne gang.
Men jeg havde en anden AB-motor stående, men den havde en lidt tvivlsom historie og var slet ikke klargjort.
Der hvor jeg fik den foræret blev der sagt den havde kørt sidst for lidt over 6 år siden. Den var taget ud af en bil der var blevet skrotet, men skulle virke ok. Ikke nok med det, i det sidste år inden jeg fik den hjem havde den stået ude under den åbne himmel og så ikke så godt ud men kunne dreje rundt. Der var ingen udstødning på men det tog jeg fra den anden. Da det skulle gå hurtigt ( skulle jo køre næste morgen) tog jeg også kaburatoren fra den anden. Jeg åbnede lige låget på strømfordelleren og synes det så ok ud. Satsede lidt. Skiftede tændrør.
I med svinet i en fart.

DEN STARTEDE P
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja de kunne lave kram dengang 8)
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så fik jeg skilt motoren ad og ganske vist : Det store hovedleje (det lige op af svinghjulet) sidder uhjælpeligt fast på krumtappen.
Jeg har ikke forsøgt at få det af endnu. Ville høre om det overhovedet kan lade sig gøre uden at ødelægge krumtappen. Eller skal jeg regne med den allerede er ødelagt ?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tag og hiv det af med en aftrækker, eller flæk det forsigtigt med en skarp mejsel..

Så tag noget polérlærred og slib krumtappen indtil misfarvningen er væk. Så mål den efter - først der ved du om den kan bruges..

Men hvis det "bare" er brændt fast og den kan overholde målene, så går det fint at bruge den.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad er årsagen til at et hovedleje pludselig kan sætte sig på den måde? Meget lav oliestand, intet olietryk eller hvad?
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du kan også få krumbassen eftermålt på maskinværksted,og de kan også slibe den ned til næste understørelse, du kan få nye hovedlejer i flere understørelser.
Det ville jeg vælge at gøre.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:182a9cb99b="dRjENSEN"]Hvad er årsagen til at et hovedleje pludselig kan sætte sig på den måde? Meget lav oliestand, intet olietryk eller hvad?[/quote:182a9cb99b]

Ja dårlig smøring. Det kan komme af flere årsager - blokeret oliekanal, for varm eller for gammel olie, eller pludselig mangel på olietryk under kørsel..
Har i lagt mærke til at hvis man kører i en rundkørsel, og ikke lige kommer af den rigtige vej - så tager man da lige en tur til med gas på. Så begynder olielampen at blinke.. Lad vær med det i længden.. :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nå jeg har fået det af. Det sad godt fast skulle jeg hilse. Med en aftrækker og små slag med en skruetrækker hele vejen rundt.
Jeg kan se det har rykket lidt i den tap det skal holde det på plads i blokken og hullet i lejet er også blevet deformt.
Der var den mængde olie på som der skal være så jeg må undersøge om der skulle være en oliekanal der skulle være stoppet.

Kan i se noget ud fra billederne ?


John
1a4_Billede_045.jpg
133_Billede_040.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er ikke til at sige sådan lige..

Men din blok ser mig noget slidt ud. Få lige målt den også, inden du samler noget igen..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Find en anden blok. Det blir aldrig godt med den not der.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej det var også den not der irriterede mig mest og det hjælper ik med flugtboring vel Farmer ?


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu har jeg ikke undersøgt blokken nærmere for slid, men kom til at tænke på at hvis det nu viser sig at den er fin de andre steder og det eneste der er helt galt er den not, kunne man så ikke i teorien lave et nyt not-hul i modsatte blok halvdel ?

Evt. en flugtboring pluds nyt not-hul.... :roll:


John
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja det var mig uden login :wink:
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis jeg forstår det rigtigt så jo, John. I teorien er det rigtigt nok. Problemet er bare at der ikke er nogen der flugtbore herhjemme længere. Dvs at den skal sendes udenlands for at blive flugtboret, og det koster kassen. Så kan det bedre betale sig at købe en ny blok.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:df4c20e827="Mbechmann"]Hvis jeg forstår det rigtigt så jo, John. I teorien er det rigtigt nok. Problemet er bare at der ikke er nogen der flugtbore herhjemme længere. Dvs at den skal sendes udenlands for at blive flugtboret, og det koster kassen. Så kan det bedre betale sig at købe en ny blok.[/quote:df4c20e827]

Hvorfor er der ikke nogen der flugtbore her hjemme mere...

Roskilde Cylinderservice lever da af den slags..

Roskilde Cylinder Service
Industrileddet 19, Svogerslev
4000 Roskilde
Tlf.: 46 34 31 41






Cyllinder service steder på sjælland....
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så vidt jeg har hørt, så laver de kun topstykker. Ikke flugtboring. Men det kan da være jeg er galt på den. Det må Farmer da vide :) Han er jo experten på dette område.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) REN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Roskilde cylinderservice er vist heller ikke sagen mere.. deres "gamle" gutter er holdt op, og travlheden går ud over kvaliteten..
Min bror har "lige" fået reppet en krumtap til hans crosser, den var presset synligt skævt sammen og slog 3mm da den blev monteret (eller [i:8760245814]forsøgt[/i:8760245814] monteret), nu kæmper han med at få pengene tilbage, eller nye stumper (ongoing struggle, på 6 måned.).

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg fik et tilbud på en flugtboring, hos Strades maskinfabrik i Sakskøbing, men det var kun ca 600 kr billigere end en ny blok fra KB!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
IMHO så er problemet, hvis man kan kalde det dét, at det ikke kan betale sig i længden at renovere blokke. En ny koster ikke ret meget mere end det i sidste ende ville koste at lave den gamle..

Selvom flugtboringen er lavet rigtigt, så er det jo på en måde kun at forlænge livet lidt for motoren, for det holder ikke så længe som motorens "første tur" på 30+ år..

Næeh.. byt til nyt..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej.
Ja det er længe siden jeg lavede denne tråd så nu vil jeg lige fortælle hvordan det gik.Der gik lidt tid fordi jeg midt i det hele skulle flytte tilbage til Skagen, men her i efteråret begyndte jeg at lege lidt men den motor igen. Jeg er jo stadigvæk i "lærefasen" hvad motorer angår, så jeg tænkte den kunne være god "træning" - hvis det blev noget lort så pyt - proceduren er den samme om så det er en dyr tunet motor eller en helt almindelig std.
Blokken var ok hvad angår slid. Slidt er den selvfølgelig, men inden for det rimelige. Jeg lavede selv et nyt hul til den not i modsatte blok halvdel, meget precist så lejet stadig sad rigtigt.
Så blev den samlet her lige før jul. Jeg har en hjemmelavet motorprøvestand lavet ud af en gammel gearkasse der er boltet på et stativ så jeg kan starte motoren.
Og det gjorde den da.
Men hvordan den vil reagere på at blive sat i en bil og køre under belastning - ja det får vi se engang hvor jeg får lyst til at prøve det.

PS: jeg havde den kun startet i 4-5 min da jeg gjorde det uden kilerem pga at jeg sku ikk rigtigt har forstår hvordan den skide generator skal forbindes uden at den står af i sådan en prøvestand. Det er en generator med udvendigt laderelæ.
Jeg har den tegning Rasser lavede engang om hvordan ledningerne skal gå til laderelæ.
Er det virkelig det eneste? skal der ikke ledninger videre fra relæet?
(el har aldrig været min stærke side og blir det nok aldrig he he)

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo men hvis du har konstateret at der ikke er noget der klemmer og der er hul så den kommer olie fra smørekanalerne. Så er der ikke anden vej tilbage end at komme ud at køre med den.
Omvendt kunne man forbinde den generator, så lærer du også det, og så varme den ordentligt igennem i din prøvestand.
Jeg ville gøre det sidste.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja jeg har søgt en del og fundet denne tegning så nu prøver jeg at forbinde den generator. Så kan jeg få den justeret ordentligt ind og varmet igennem som du siger Frank
generator.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:

Evt. en flugtboring pluds nyt not-hul...


John


Nej det kan man ikke for så kommer lejet ikke til at sidde rigtigt i forhold til oliekanalen i blokken.
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland

Reply »

You must log in to post.