Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fantastiske standard motore..

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved godt chancen for at det bliver noget ged er stor men indtil videre ser det fint ud. Jeg er også klar over det langt fra er en operation efter bogen. Alternativet var at smide blokken ud, så for øvelsens skyld - og måske også fordi jeg synes det kunne være sjovt og prøve - så legede jeg lidt med det.
Der er ikke brugt nye lejer da det var et forsøg - det skulle ikke koste mere end et nyt pakningssæt.
Jeg havde et brugt hovedleje som var ok. Der borede jeg også nyt hul til not i modsatte side så lejet stadig er låst fast og sidder rigtigt. Det skal siges at det ikke var nemt da blokken skulle samles. Lejet skulle jo sidde helt precist når halvdelen med not mødte lejet.
Jeg skal nok fortæle hvordan det videre går når jeg får afprøvet den lidt mere og når jeg engang får den afprøvet i bilen

PS: Og grin bare hvis den brænder sammen for mig engang - he he - det har sku været lærerigt alligevel
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så har du vel boret et nyt oliehul i lejet ? Eller har det en kanal hele vejen rundt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er lavet så lejet stadigvæk sidder i den position som det skal originalt. Så oliekanalen passer stadig.
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så fik jeg forbundet den generator og har fået kørt en masse med motoren.
Justeret ventiler flere gange og sidst havde de ikke ændret sig mere. Nu står de 0.15.
Kamvinkel og tændning er også justeret mere end en gang. Så langt så godt.
Indsugningsmanifolden er tjekket med masser af Diesel-start. Men helt godt er det ikke endnu.
Den kører fint mens chokeren stadig er i drift men når den blir varm så vil den ikke ta gas når man gør det hurtigt. Kaburatoren er selvfølgelig rengjort og accelerations pumpen virker fint. Det kommer en fin stråle når man hiver i armen.
Så tænkte jeg: tænding? - Jeg har en anden fordeler og skiftede - nøjagtig det samme.
Hva mon det kan være?

John
ATT00027.jpg
ATT00045.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Virker vacuumdåsen til tændingen.
Af med slangen oppe på karburatoren i tomgang og sug i slangen med munden.
Der skal være modstand og hvis du holder tungen på så skal den holde suget.
Motoren vil så samtidig stige i hastighed fordi du giver den mere fortænding.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så har jeg leget lidt mere med den i dag.
Tjekkede den vacumdåse Frank - den stiger godtnok i hastighed men jeg synes ikke rigtigt den kan holde suget helt som du beskriver når jeg suger og sætter tungen på. Det er som om den mister suget langsomt.
Den har sikkert en lille utæthed og bliver skiftet når jeg har fremskafet en ny af den rigtige type.
Men da jeg ville sikre mig at problemet ikke var fordelt mellem tænding og karburator skiftede jeg kaburatoren til en jeg VED er iorden. Det hjalp på den manglende acceleration skal jeg love for. Nu tar den gassen fint både som kold og varm. Den karb der sad på før var en 31 pict-3 og den jeg skiftede til er en 30 pict-3 som har sidet på en 1200. Er det noget skidt da motoren jo er en AB 1300? Jeg synes nu den går rigtigt fint med den.
Den anden karb skal selvfølgelig også kunne virke så den bliver skilt helt ad igen og får et nyt rep-sæt denne gang.
Nu skal der bare nulres videre så skal den nok endde med at få en fin gang kultur.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=John-P]Så har jeg leget lidt mere med den i dag.
Tjekkede den vacumdåse Frank - den stiger godtnok i hastighed men jeg synes ikke rigtigt den kan holde suget helt som du beskriver når jeg suger og sætter tungen på. Det er som om den mister suget langsomt.
Den har sikkert en lille utæthed og bliver skiftet når jeg har fremskafet en ny af den rigtige type.
Men da jeg ville sikre mig at problemet ikke var fordelt mellem tænding og karburator skiftede jeg kaburatoren til en jeg VED er iorden. Det hjalp på den manglende acceleration skal jeg love for. Nu tar den gassen fint både som kold og varm. Den karb der sad på før var en 31 pict-4 og den jeg skiftede til er en 30 pict-3 som har sidet på en 1200. Er det noget skidt da motoren jo er en AB 1300? Jeg synes nu den går rigtigt fint med den.
Den anden karb skal selvfølgelig også kunne virke så den bliver skilt helt ad igen og får et nyt rep-sæt denne gang.
Nu skal der bare nulres videre så skal den nok endde med at få en fin gang kultur.

John


Skal da love for du får rodet noget,ender med det er dig man skal søge råd når engang man får problemer,bare dejligt man kan spille på flere heste,Keep the Good Working
West
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis 1200 motorens strømfordeler er uden svingklodser skal du bruge den også
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
UHA hvor går den godt nu... ja Frank jeg tog også strømfordeleren der passede til karburatoren. Efter at ha justeret og nulret videre i dag snurre den helt jævnt i tomgang (900 omd) og tar villigt gassen hele vejen op og falder nydeligt tilbage til tomgang når man slipper. Ventiler blev lige rendt over igen da den var kold. Den fik lov til at stå og køre i næsten en time hvor den fik lidt gas ind imellem. Godt gennemvarm. Kamvinkel atår på 47-48 og tænding 7,5-8 grader. Den går jævnt og rigtigt pænt synes jeg efter kaburatoren blev finjusteret.
Men skal jeg regne med at miste topefekt når jeg køre med det 1200 setup?
30 pict-3 i stedet for 31 pict-3 ? Jeg synes at have læst et sted at 1300 dobbeltport faktisk skulle køre godt med en 30 karb ? -men nu blir det prøvet - hvis vejret er til det i morgen så kommer den en tur i bilen og blir prøvet af ude på den nye omfartsvej.. he he

John

PS: Det er da utroligt så stor indflydelse karburator indstillingen har på benzin forbruget. Min lille tank på ca en halv liter holdt hen ved dobbelt så længe da motoren var ordentligt indstillet i forhold til før!!!
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så blev motoren sat i her i formiddag inden der kommer regn som de har lovet.
Jeg skal jo lave den slags udendørs da jeg ikke har et stort nok værksted til at få bilen ind endnu efter jeg flyttede.
Den første prøvetur er også kørt og den kører bare helt som en std 1300 motor skal - ingen problemer der - den virkede ikke engang varm efter turen selvom den fik kniven.
Nu skal den så lige afprøves på en længere tur en af dagene for at se hvad den så siger, men den bliver ikke i dag.
Ventiler, tændning og karburator bliver løbende tjekket og justeret det næste stykke til for at holde øje med om det ændre sig lidt.

John
ATT00007.jpg
ATT00016.jpg
ATT00025.jpg
ATT00034.jpg
ATT00043.jpg
ATT00052.jpg
ATT00070.jpg
ATT00079.jpg
ATT00088.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu har jeg kørt ca 200 km med motoren og den snurre endnu.
Jeg har ikke været ude på en rigtigt langtur endnu - kun 11 uden for byen og tilbage igen - men det kommer nok en af dagene.
Der er bare et lille problem jeg har kæmpet lidt med de sidste par dage. Den har lidt problemer ved hård acceleration. Den taber ligesom pusten hvis jeg feks køre anden gear og træder pedalen i bund - letter jeg den lidt ånder den op og trækker.
Jeg startede med at tjekke accelerations pumpen men den giver en fin stråle.
Vacumdåse er 100% - også den mekaniske advancering virker fint.
Kontaktløs tænding er monteret.
Det kan vel kun være et kaburator problem når alt andet er tjekket på kryds og tværs?
Man stiller ikke kamvinkel på det der kontaktløse tænding eller hva? Der er et plastik søgeblad med men når man bruger det kommer min kamvinkel til at stå på 55.


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så kan jeg fortælle nyt.
Problemet med at den ikke ville accellerere er væk !!
Jeg tog tyren ved hårnene og fik den originale 31 pict-3 til at køre på den. Jeg gav den den store omgang med rep-kit og rensning. Skiftede tilbage til original fordeler som også er blevet renset.
Den går fint(rigtigt) nu - kører jeg feks 40km i tredie gear og træder pedalen i bund rykker den jævnt op på 80km - kobler ud og sliper gassen og den falder fint ned til en helt rolig og jævn tomgang.
Nu får den lov til at blive i bilen og blive brugt til daglig kørsel mens jeg vil holde øje med ventiljustreringen, tænding osv. Når jeg er overbevist der ikke er fejl ved den kan den komme til at stå på lager som "reservemotor" der er nem at smide i hvis man har haveri med en anden.
Tak for alle jeres gode råd - det har været et lærerigt projekt.


John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan lige fortælle jeg i dag afprøvede vwmortens tip, om at hvis ikke en std motor kan køre 100 km/t i tredie gear, er der noget galt.
Det KUNNE den.... :-)

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den der fornemmelse at den trækker bedre hvis man lige letter gassen er helt normal.
Det har ikke noget med acc.pumpen at gøre.
Man skulle måske kigge på, ja du tror det er løgn, højfartstilskud.
Det er de vandrette messingrør der sidder i karburatorhalsen. men det skal du gøre i rullefelt så man samtidig kan afprøve det.
Du skal jo kunne se om den virkelig mangler benzin i toppen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
- og den kører og kører endnu - 8000 km er netop passeret :D

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kom lige til at tænke på denne gamle tråd - og fandt den.
Selvom den er blevet lidt mangelfuld mht tekst og billeder, så syns jeg det er lidt sjovt lige med en update.
Motoren kørte upåklageligt i den tid jeg havde den i bilen. Den blev kun pillet ud fordi den skulle have ny udstødning. Det havde jeg ikke lige så skiftede til en anden der havde ny udstødning (som ikke passede på den anden)
Den kører nu så vidt vides rundt på Falster og omegn i en gul Corvette ;-)

/John

billede 019.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og nu gik den så ikke længere - jeg har netop modtaget meddelelse om at motoren er sprunget i luften. Den har sparket en plejlstang ud gennem blokken, så her slutter historien om den motor ;-)

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Parkhave Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rigtig fin historie - fedt at du gider holde tråden kørende over så lang tid ;-)
Som newbie er det rart at se, at selv et motorhaveri kan gøres på den billige "gør-det-selv-måde"

-------------------------------------------
Hilsen Kenneth
Holstebro 74' Boble "Dingle"
Fun is not a straight line
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Et motorhaveri koster ikke noget. Det klarer den helt gratis.
Hvis jeg må komme med et gratis gæt. Så gætter jeg på at den har tabt et ventilhovede, som så finder vej ned gennem et stempel. Nede i krumtaphuset er der ikke plads, så ventilhovedet kommer i klemme mellem krumtappen og huset og derved slår den hul i blokken.
Det er yderst sjældent at en VW knækker en plejlstang. Det er normalt det andet der sker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du har sikket ret Frank - jeg har ikke selv set motoren da den befinder sig i den anden ende af landet, men jeg regner da med at høre nærmere når/hvis noget finder på at åbne den.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply

You must log in to post.