Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad springer en sikring?

Tags:
No tags yet.

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hola..

Mit ledningsnet driller stadig, så nu bliver jeg lige nødt til at spørge. Hvad springer en sikring!? Kan en dårlig forbindelse gøre det eller hvad ligger der bag disse ødelagte sikringer?

Det er temmelig sikkert mit stoplys/bremselys der er årsagen til de sprængte sikringer, da det er når jeg jokker på bremsen at sikringen sprænger. Skal man have benzintanken ud for at komme til hovedbremsecylinderen? eller kan man komme til det nedefra?
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Basalt er det som springer en sikring enten en kortslutning til stel eller for stor en belastning i forhold til sikringsstrørrelsen.
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det burde ikke være belastningsårsaget, da der kun er monteret de strømtagere som var monteret fra fabrikken af. Kortslutning til stel? altså et ledningsbrud eller hvad? Undskyld men jeg er meget lidt stærk i el-relateret ting.
(permalink) svendsvin Member
Skrev for 20 years siden | | | |
prøv at se der hvor ledningen går igenmen karossen hvis der ikke er en gummigenmføring kan det være der er gnavet hul i ledningen eller de der metal flapper der holder ledningen kan også gnave hul????????



hilsen svendsvin
(permalink) jpwest Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du må jo indkredse hvor fejlen er,prøv og fjern den ene stoplys pære,bliver det ved,fjerne den anden,osv osv osv,der er jo nok et eller andet der ligger på stel,eller noget som er samlet forkert,men som ved alt andet fejlsøgning må man jo prøve og komme helt tæt på stedet(problemet)ikke bare hive en masse skilt ad og skifte en masse på samme tid
(permalink) SJN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan evt bruge et multimeter eller en gennemgangstester for at se om der er overgang fra sikringsboksen til stel..... nok bedst at bruge multimeter, da det ikke er sikkert at det er en fuldstændig kortslutning ...
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har ofte set at ledningerne/stikkene i tokammerbaglygter rører ved den skrue som lygten er monteret til bagskærmen med.

Skru lygteparabolen ud så den hænger frit uden at kortslutte, træd på bermsen og se om den stadig kortslutter
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg takker for alle jeres gode forslag!

Mit problem bliver så ikke bedre af at fejlen synes at være periodisk! Dvs at det sker som oftest når man har kørt en længere tur, og man så aktivere bremsepedalen og blinklyset.. Så er det at det pludselig springer sikringen. Meget irriterende. Når det så er sket, så kan man skifte sikringen til en frisk, jokke en gang på bremsepedalen også knalder den sikringen omgående, og det kan man så blive ved med. Når man så har ladet bilen stå et stykke tid, så kan man skifte sikringen også virker det fint.. et stykke tid.

Jeg har kigget på ledningerne fra sikringsboksen samt alle samlinger osv for brud, alt ser pænt ud. Måske det alligevel er i baglygterne problemet opstår!? Det ser ellers også ok ud der.. Nå jeg må rode videre med det!
(permalink) karstenbh Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan det ikke være fugt der gør at din sikring springer. eller en defekt kontakt??????????????.
MVH Karsten
-------------------------------------------
MIB Aalborg

25747518
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det tror jeg nu ikke er tilfældet selv om jeg ikke skal kunne forsværge noget.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
lov mig at checke den baglygte og komme med en tilbagemelding
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) karstenbh Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er da godt noget træls noget. men det lyder da til at det måske er en løs forbindelse et eller andet sted måske. når det kun er en gang imellem.
MvH Karsten
-------------------------------------------
MIB Aalborg

25747518
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bare lige for at informere.. En dårlig forbindelse kan godt springe sikringer. Hvis man har en dårlig/irret forbindelse så stiger modstanden i kredsløbet, og dermed strømstyrken - og det kan nogle gange være nok til at de springer..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) L1 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En dårlig forbindelse, og derved en øget modstand kan ikke springe sikringen. Hvis modstanden øges falder strømstyrken. ( Hvis man kan stole på ham Ohm )
I=U/R dvs. stiger modstanden (R) og spændingen (U) holdes kostant på ca. 12 V vil strømstyrken FALDE.
Det er altså kun for mange amperre der kan få sikringen til at smelte.
(permalink) L1 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
En dårlig forbindelse, og derved en øget modstand kan ikke springe sikringen. Hvis modstanden øges falder strømstyrken. ( Hvis man kan stole på ham Ohm )
I=U/R dvs. stiger modstanden (R) og spændingen (U) holdes kostant på ca. 12 V vil strømstyrken FALDE.
Det er altså kun for mange amperre der kan få sikringen til at smelte.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:93ba8cc4a6="L1"]( Hvis man kan stole på ham Ohm )[/quote:93ba8cc4a6]

Det kan man ikke! Han skylder mig 3 guld øl og jeg husker noget om han var pisse belastende til min fysik eksamen.

Pis til side, snup multimeteret med på en lang tur sammen med andet værktøj så du kan angribe fejlen når den opstår. I sådanne denne sammenhæng har systematik altid virket super for mig.

Godt jagt
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja jeg kender godt Ohms lov, men virkeligheden er bare en anden.
Tag og prøv det i en opstilling..

Sådan er det utallige steder i verden - at teori og praksis ikke altid passer sammen.. Men jeg giver dig ret i teorien! 8)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) kylle200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
selvfølgelig kan man da regne med ohm's lov.
Hvad mener du??? prøve det i en opstilling og modbevise ohm's lov. Come on!!!
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man modbeviser ikke noget.. :roll:

Ohms lov tager ikke højde for materialer, dårlige kontakter, temperatursvingninger, fugt, og de strøm-"spidser" der kommer når en forbindelse er tvivlsom..

Min pointe er at en dårlig forbindelse godt kan springe en sikring i en 30-40 år gammel bil. End of story.. Jeg har prøvet det mange gange!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[i:c2225367c9]Man modbeviser ikke noget..:roll: [/i:c2225367c9]

Det hedder falcifikation, bare spørg ham Popper.

TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nå men der har ikke været noget siden jeg flyttede en stelledning som lå klods op af de forskellige eltilslutninger ved sikringsboksen. Så jeg går udfra at det har været det der var problemet.
(permalink) Jakobh Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Så vidt jeg ved(husker) så vil en given pære trække et antal watt, f.eks 18. Det vil sige 1,5A under normale forhold(i et 12V system). Hvis en forbindelse bliver dårlig, som Anders beskriver så falder spændingen(det samme sker hvis man bruger for lille kvardrat(tynd) ledning). Pæren vil dog stadig bruge samme watt. Watt er som bekendt V gange A så hvis W=V*A og V falder så må A stige - og pop sikring. eksempelvis et spændingsfald til 6V så trækker pæren nu 3A. Så både Ohm og Anders har ret. Jeg vil faktisk tro at det er den største kilde til at sikring stryger i et ellers vel installeret ledningsnet, for det er sådan noget som kommer krybende.
(permalink) SJN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej nej nej ...... er ikke rigtigt.... når der står 18 watt på en pære, så er det det den er nomineret til ved 12 v. Skruer du op for spændingen så tråden gløder mere, bliver der mindre modstand i den og dermed stiger effektforbruget. Skruer du ned for spændingen bliver modstanden større i glådetråden og dermed lavere effektforbrug. En pære SKAL ikke bruge 18 watt bare fordi det står på den........
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Lange Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Havde et liggende problem, og der viste det sig at være bremsekontakten nede ved bremsecylinderen...prøv at kigge den efter dem er sikkert fucked!

mvh
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:201a81879e="Lange"]Havde et liggende problem, og der viste det sig at være bremsekontakten nede ved bremsecylinderen...prøv at kigge den efter dem er sikkert fucked!

mvh[/quote:201a81879e]

Jeg har godt tænkt på den mulighed, men er temmelig sikker på at det var den stelledning der lavede ballade, da der intet har været efter den blev flyttet.

Reply

You must log in to post.