Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ball-joint / link-pin forbro. Hvad er bedst!

Tags:
No tags yet.

(permalink) R_Jakobsen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er der en stor fordel at skifte fra link-pin til ball-joint ???
jeg ved godt at ball-joint er med bærekugler osv. Men har den meget bedre køreegenskaber eller hvad ???
Personlig syntes jeg ikke at jeg kan mærke den helt store forskel!

Mvh. René Jakobsen
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Med link pin kan fremelskes en absolut komfortabel og godt affjedret foraksel, osse selv om den er sænket. Der er en del mere vedligehold på dem, end de nyere. Ball joint er til gengæld typen at vælge hvis man vil ud og køre stærkt, i.e. store bremser etc. og "maximale" køre egenskaber.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) R_Jakobsen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Farmer. Tak for det gode svar, men hvori ligger fordelene ved ball-joint, med hensyn til store bremser og "maximale" køreegenskaber? Er det godstykkelse? Afstanden på "rør´ne"? eller bærekuglerne?

Mvh. René Jakobsen
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ifølge dem der har forstand på den side af sagen, er bærekugleforbroen væsentlig mere stabil til højhastighedskørsel og kan modstå mere vrid (læs belastning) i en bremse situation. Hvormeget der er forskel i virkelighedens Verden, ved jeg ikke rigtigt. Når man laver off road racere bruger man da oftest den gamle version, men dog nok mest for at få så meget vandring som muligt. De spekulerer jo ikke så meget i at bremse.
Faktum er dog, at tyskerne godkender STORE bremser på en bærekugleforbro, og at en bil med link pin reelt ikke kan T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jvang Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jeg tror at det er godstykkelsen i de forskellige komponenter, der gør en

bærekugle forbro mere stabil! den flexer nok ikke så meget under

belastning...

men fordelene som jeg ser det er kun ved maksbelastning i sving og ved

meget ujævnt underlag...

af de biler jeg har kørt i, der har jeg ikke kunne mærke nogen forskel i

køreegenskaber! men jeg har heller ikke kørt 200 igennem svingene.

jeg har lavet min med link pin og tror sagtens at det kan holde, men det

kræver en afstivning af forbroen( bur eller de der stivere ) så tror jeg

det holder, hvis det er smurt og ellers i orden! ellers finder jeg nok ud af

det :roll:

når man som mig skiller og samler en del moderne biler ad, så er det

umiddelbart noget kleint stads, der er brugt til de nye biler! og det holder

da fint... 8O
(permalink) R_Jakobsen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja. Det gav mig sku et bedre overblik over forbroerne. tak for det.

Reply

You must log in to post.