Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Magnesium i moderne biler

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Magnesium i moderne biler
Magnesium har været anvendt til biler siden 1933. Ferdinand Porsche kunne ikke skaffe aluminium i tilstrækkelige mængder til Volkswagen type 1 og valgte derfor i stedet magnesium. I moderne biler anvendes magnesium i jagten på en lavere vægt og en bedre brændstoføkonomi.


Som eksempler kan nævnes: rattet og bagklappen i Volkswagen Lupo 3L, instrumentbrædtet i Alfa Romeo 147, gearkassen i Audi A6 Multitronic og kalecheafdækningen i BMW 300 Cabrio.

Der anvendes årligt ca. 400.000 T magesium i bilindustrien men tendensen er stigende. Det vækker bekymring hos brandmyndigheder og brandeksperter idet magnisium er brændbart og en magnesiumbrand kan ikke slukkes med konventionelle metoder.

I 1968 omkom en fransk racerkører i en Honda RA 302 der var forsynet med et magnesiumkarrosseri, der brød i brand efter en ulykke. Branden kunne ikke slukkes, med de metoder, der normalt anvendes og det medførte at FIA forbød magnesiumdele, der er tyndere end 3 mm.

Biler som Volkswagen Lupo 3L og BMW 300 Cabrio kan derfor ikke godkendes til motorsport, hvis nogen skulle komme på den idé.

I kompakt form udgør magnesium ikke den store brandfare, men hvis fx en gearkasse knuses ved et færdselsuheld, kan der opstå en brand der ikke kan bekæmpes på normal vis.
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 20 years siden | | | |
He he har lige en rettelse til dig:
Sædet ryggen er af manesium på en Lupo3L og rattet.
Bagklappen er enten af alu på de første årgange eller af jern.
Ja vores er fra 11-2001 og med jern bagklap, skal til vw den 30 november for at få ny bagklap på, der er begyndende rust!!!!!!!!
vh jesper
-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Eg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:cae4dd0701="lupojesper"]Ja vores er fra 11-2001 og med jern bagklap, skal til vw den 30 november for at få ny bagklap på, der er begyndende rust!!!!!!!![/quote:cae4dd0701]

Har også kendskab til en passat fra 12-2001 hvor bagklappen bobler...steder hvor der ikke er hul i lakken...tsk tsk VW... :wink:
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er jo typisk tysk.. Prøv at spørge Opel, Mercedes, BMW og Audi hvordan det går hos dem.. :roll:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk


Reply

You must log in to post.