Magnesium i moderne biler
Magnesium har været anvendt til biler siden 1933. Ferdinand Porsche kunne ikke skaffe aluminium i tilstrækkelige mængder til Volkswagen type 1 og valgte derfor i stedet magnesium. I moderne biler anvendes magnesium i jagten på en lavere vægt og en bedre brændstoføkonomi.
Som eksempler kan nævnes: rattet og bagklappen i Volkswagen Lupo 3L, instrumentbrædtet i Alfa Romeo 147, gearkassen i Audi A6 Multitronic og kalecheafdækningen i BMW 300 Cabrio.
Der anvendes årligt ca. 400.000 T magesium i bilindustrien men tendensen er stigende. Det vækker bekymring hos brandmyndigheder og brandeksperter idet magnisium er brændbart og en magnesiumbrand kan ikke slukkes med konventionelle metoder.
I 1968 omkom en fransk racerkører i en Honda RA 302 der var forsynet med et magnesiumkarrosseri, der brød i brand efter en ulykke. Branden kunne ikke slukkes, med de metoder, der normalt anvendes og det medførte at FIA forbød magnesiumdele, der er tyndere end 3 mm.
Biler som Volkswagen Lupo 3L og BMW 300 Cabrio kan derfor ikke godkendes til motorsport, hvis nogen skulle komme på den idé.
I kompakt form udgør magnesium ikke den store brandfare, men hvis fx en gearkasse knuses ved et færdselsuheld, kan der opstå en brand der ikke kan bekæmpes på normal vis.
Magnesium har været anvendt til biler siden 1933. Ferdinand Porsche kunne ikke skaffe aluminium i tilstrækkelige mængder til Volkswagen type 1 og valgte derfor i stedet magnesium. I moderne biler anvendes magnesium i jagten på en lavere vægt og en bedre brændstoføkonomi.
Som eksempler kan nævnes: rattet og bagklappen i Volkswagen Lupo 3L, instrumentbrædtet i Alfa Romeo 147, gearkassen i Audi A6 Multitronic og kalecheafdækningen i BMW 300 Cabrio.
Der anvendes årligt ca. 400.000 T magesium i bilindustrien men tendensen er stigende. Det vækker bekymring hos brandmyndigheder og brandeksperter idet magnisium er brændbart og en magnesiumbrand kan ikke slukkes med konventionelle metoder.
I 1968 omkom en fransk racerkører i en Honda RA 302 der var forsynet med et magnesiumkarrosseri, der brød i brand efter en ulykke. Branden kunne ikke slukkes, med de metoder, der normalt anvendes og det medførte at FIA forbød magnesiumdele, der er tyndere end 3 mm.
Biler som Volkswagen Lupo 3L og BMW 300 Cabrio kan derfor ikke godkendes til motorsport, hvis nogen skulle komme på den idé.
I kompakt form udgør magnesium ikke den store brandfare, men hvis fx en gearkasse knuses ved et færdselsuheld, kan der opstå en brand der ikke kan bekæmpes på normal vis.




