Nu er den gal igen ! Koblingsproblem
Min baybus har tidligere haft en underlig kobling/gearskifte, som ikke altid virkede. Efter nu at have virket fint et års tid er den gal igen.
Der er masser af frigang når skidtet ellers virker, og det er altid nemt at skifte op i gear. MEN indimellem vil bilen bare ikke i gear og når jeg presser på gearstangen er det som om den ikke har koblet ud, ( bilen kører langsomt frem med koblingen nede i alle gear )
Jeg har tjekket kablet og armen på gearkassen og ikke fundet nogen fejl. Selve koblingen virker heller ikke slidt ( har lige trukket rundt med en reservedelsbil uden problemer )
Det sker også at det rusker i bilen, når jeg kobler til i 1.gear.
Som sagt virker fejlen noget periodisk, da den kommer og går.
Lige nu er det dog blevet så slemt, at jeg vil have det lavet med det samme.
Kan det være udrykkerlejet ?
Kan selve koblingen have en sådan periodisk fejl ? og hvordan ?
Hvad kan det ellers være ?
Preben
P.S. gearskifteren mv. virker super, når ellers koblingen fungere.
Har du skiftet bøsninger i gearskiftet?
hvis din kobling og udtrykker arm ikke er forenigelig
fx kobling uden ring og gearkasse uden føring.
så kan det være at din udtrykker arm er bukket.
hvilken koblings type kører du med.
Takker for svar :)
Jeg har ikke skiftet bøsninger i gearskiftet, men gearskiftet virker jo egenlig også fint når ellers bilen vil i gear. Kan slidte bøsninger give sådanne problemer ?
Jeg kører med alm. buskobling vist nok 200 mm eller sådan noget, er ikke sikker. Bussen har som sagt tidligere kørt upåklageligt uden ændringer. Jeg har lige haft motoren ude for et par uger siden og det ser ikke ud som om der er noget der er bukket ved udrykkerlejet, men jeg har dog ikke set særligt efter det.
Jeg glemte at nævne at det indimellem også føles som om bilen rykkes ud af gear uden kobling, når fejlen er der. Altså jeg starter i 1. gear, det rusker lidt ved igangsætning, så vil jeg skifte til 2. og idet bilen går i frigear lyder der et KLONK og det rykker i bilen, bilen går nu fint i 2. 3. og 4. gear. Når jeg så vil geare ned eller starte forfra i 1. gear ved et lyskryds vil bilen så ikke i gear. Så hiver jeg rundt med gearstangen og pludselig vil den så i 3. gear, herefter går den fint i 1. og skifter pænt op i gear.
Jeg vil prøve at cheke hele gearforbindelsen og justere på gearskifteren igen i morgen, men jeg tror desværre ikke selv det er der problemet ligger, selv om det ville være det nemmeste.
Preben
Check også dine motorophæng.
Hvis de bagerste (dem ude ved bagpanelet) er slidt render gearforbindelsen skævt på hinanden foran gearkassen. Det kan hvis det er rigtig grælt også trække lidt i dit koblingskabel.
G.
its sound like the bowden tube doesnt have the adequate bend.
The Bowden tube is the sleeve that the clutch cable runs through from the frame to the transmission.
If there isn't sufficient bend in the tube, the clutch will chatter and vibrate the whole car, and even pull it out of gear.
Var ude at køre 40 km idag. Da jeg startede var det næsten umuligt at få bilen i gear og det virkede som om koblingen næsten ikke virkede. Når jeg trådte koblingspedalen i bund var det som om den ikke koblede ud selv om pedalen føles som den skal. Efter nogle km. blev det lidt bedre og jeg kunne nu nogenlunde skifte gear. Så stod bilen stille ½ time efter 20 km. og da jeg skulle hjem igen var problemet helt væk, jeg kunne skifte gear og koble ud helt normalt. jeg gætter på at den er gal igen, når jeg skal ud og køre i morgen, altså kunne noget tyde på at problemet kommer i en "kold" bil.
Kan der være fugt i koblingen eller hvad ?
Jeg har tjekket gearforbindelsen og smurt og rykket i den, den virker OK.
Jeg vil selvfølgelig også tjekke koblingsforbindelsen igen, men jeg tror nu ikke selv det er der fejlen ligger.
Preben
Du er sikker på der er olie i gearkassen ?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
har den kørt uden / med den forkerte olie, er dine synkronringe ,eller hvad de nu hedder ,nok færdige ...
hvis det er et ? om temperatur har det intet med din kobling at gøre
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det lyder sandsynligt at fejlen ligger i gearkassen. For godt et års tid siden havde bussen en ligende syge. Så skiftede jeg gearkasseolie til noget syntetisk og først skete der ikke rigtigt noget, men efter et par uger virkede det hele fint igen og har virket fint et års tid. Nu kommer problemet så tilbage igen i forstærket form og det tyder jo på at noget er slidt inde i gearkassen og fik lidt nyt liv med olieskiftet, men nu er ved at være helt færdigt. Jeg forstår bare ikke hvordan det kan få bussen til at opføre sig som om koblingen er syg, den hukker ved igangsætning og det virker som om den ikke kobler ud når fejlen er der.
Der har været gearolie på hele tiden og det er næppe forsvundet nu, men jeg tjekker da lige.
Kan gearkassen laves eller er det bedre at finde en anden brugt, hvis der er der fejlen er ?
Preben
det med 1 gearet er sikket en anden fejl - forket bukning på føringrøret til koblingskablet eller lign ...
det kan nok ikke svare sig at renovere gearkassen - hvis du ikke kan gøre det selv - men jeg vil da anbefale dig at du får nogen andre der ved lidt om gamle vw'er til at kigge på den inden du går amok ....
ikke en alm mekanikker , de ved sgu ikke ret meget om gamle biler :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:0e57542a57="PBJ"]Så skiftede jeg gearkasseolie til noget syntetisk og først skete der ikke rigtigt noget, men efter et par uger virkede det hele fint igen og har virket fint et års tid. Nu kommer problemet så tilbage igen i forstærket form og det tyder jo på at noget er slidt inde i gearkassen[/quote:0e57542a57]
Ja det blev nok slidt helt op da den fik syntetisk olie på.
Syntetiske smøremidler er NO-NO i gamle biler.
Hvis jeg var dig, så ville jeg se at få rykket den motor ud og kigge på kobling, koblingsleje, udrykkerarm, og koblingskabel. (At kigge på et kabel betyder ikke de 20 cm der stikker ud bagerst, men ud med HELE kablet). Hvis det hele er iorden så se efter skiftebøsninger og samlinger igen, inden du smaler det hele. Frisk mineralsk olie på gearet hvis du ikke vil skifte/renovere kassen med det samme..
Jeg ville blive idiot af at køre i en bil der opfører sig sådan.. :|
Det er med olie som det er med religion, det handler ofte mere om tro end viden. Efter at have støvsuget både VWnettet samt en masse udenlanske sites for "viden" er jeg selv kommet frem til følgende:
Motorolie: 20-50 eller 15-40 mineralsk om sommeren. 15-40 mineralsk om vinteren. ( mineralsk pga. køling ) olieskift ofte ( 3 - 5000 km.)
Gearolie: Syntetisk, da det giver mindre friktion og derved giver lettere gearskifte specielt om vinteren. Mindre friktion betyder også marginalt mindre brændstof pga. mindre energitab i gearkassen.
Fordi en bil er bygget før multigralolien kom eller før den syntetiske betyder nødvendigvis ikke at det er den gamle olietype der er bedst til den, i så fald var der jo mange moderne ting vi putter på og i vores biler som vi også skulle holde langt væk fra VWerne. Men som sagt det er nok mere et spørgsmål om tro end viden, sålænge man gider sætte sig ind i det.
Preben
P.S. Jo jeg er ved at blive idiot af at køre rundt i min bus og folk tror jeg er en gammel nar der ikke kan finde ud at skifte gear eller give gas :lol:
Jeg mener at en syntetisk olie er for tyndtflydende til at smøre de forholdsvis store tolerancer der er i en gammel konstruktion - og endnu større når den har 30 år på bagen.
Men ja det er diskuteret nok..
Der er ikke større tolerancer i de gamle gearkasser. Ihvertfald ikke på VW. Det skramler en del.
Gearkasser er ikke så følsomme som vi tror. Mineralsk eller syntetisk, ja nogen kan lide moderen ...osv.
Der er nogen bøsninger og forbindelser i skiftehuset på en type2 fra 70-79 der slides og knækker. Den er anderledes end type1 og ikke nær så robust. Jeg gik sammen med gearkasseeksperten på det VW-værksted hvor jeg stod i lære. Han var ikke ret god til at lære fra sig og jeg kan ikke huske mere om de årgange er rigtige. Disse ting i skiftehuset skal ihvertfald være i orden. Man starter med at kontrollere alle forbindelser udenfor. Hvis alt er i orden må man tage gearkassen ned og se om delene er intakte. Der er ingen mystik i det, men svært at vise over nettet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu kører bilen stort set helt normalt igen, så det er da lidt svært at blive klog på, men jeg skal under alle omstændigheder snart have skiftet motoren og så kigger jeg det hele godt efter i sømmene og smider evt. en anden gearkasse på, hvis det er der problemet ser ud til at være.
jeg opdatere med nogle fotos, hvis jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal gøre senere.
Tak for hjælpen foreløbig
preben
Så fik jeg smidt en Bergskifter i bussen og det er da noget der duer :D
Selv om bussen køre bedre nu er den ikke over problemet når den er kold. jeg har fået fat i en anden gearkasse og skifter den snart hvis ikke fejlen skulle findes andet steds, men det tror jeg desværre ikke.
Preben
P.S. Jeg kan varmt anbefale en GeneBerg skifter.
Hej Pjb
Jeg kører selv baybil og er ret sikker på at dit problem findes i det føringskabel der går fra karossen til gearkassen.kig efter om det beslag der sidder på gearkassen og holder kablet sidder ordentligt fast eller om de bolte der sidder og holder beslaget er iret løse.Føringsrøret skal gå i den rigtige bue ellers fjedre det med når du kobler ud og effekten af udkoblingen minskes.
samtidigt kigger du efter om gearkasseophæng er i orden og motorophængene er ok.
dit koblingskabel er selvfølgeligt justeret med en frigang på cirka 2cm i pedalen inden udrykkerlejet kører med.
Er der stadig problemer kan det være at dit svinghjul/trykplade er skævt og derfor trækker gearkassen rundt selvom du har pedalen i bund.
Jeg har meget svært ved at se at din gearkasse er problemet så vent med at skifte den med en du ikke ved dur.
Pøj pøj jakob/århus