Som i sikkert ved har jeg jeg en late baybus som jeg går og roder en del med og lige nu gør gear og kobling en del vrøvl, så jeg tænker selvfølgelig i andre løsninger :)
Bussen kører lige nu med den orginale 1600 motor og gearkasse, som virker rigeligt lavgearet selv med standard 1600 motor. Bussen går en 120-130 på toppen og det virker som om den sagtens kunne tykke et lidt højere gear til marchhastigheder på 80 - 100 km/t
Nu er det sådan at jeg har fået fat i en 2 liters type 4, som også har siddet i en latebay og skulle være i orden. Passer den på min 1600 gearkasse og hvis den gør så bliver det jo endnu mere frusterende med det lave gear. Sammen med den 2 liters motor har jeg også fået en automatisk gearkasse til en latebay.
Mine spørgsmål:
1) Kan man give den orginale 1600 gearkasse en ca. 10 % højere gearing uden det bliver for svært ( dyrt ) ?
2) Findes der andre orginale gearkasser til Baybusser med en anden udveksling/gearing ?
3) Hvilken udveksling/gearing har en automatgearkasse i forhold til alm. og er sådan en fætter værd at samle på ( den er ok ) ? Nogen erfaring med kørsel med automatgear på bays ?
4) Passer motorer og gearkasser på hinanden, når de oprindeligt alle kommer fra latebays ?
5) Kan jeg bruge en gearkasse fra en transporter ( 80ér model ) som også har et 5.gear ?
Jeg er godt klar over at køling er et nøgleord når vi snakker motor/gearkasser, men med oliekøler og evt. ekstra oliesump kan det vel godt give mulighed for en lidt højere gearing end standard eller hvad ?
Da det er mine fremtidsplaner at få rodet en del heste frem til bussen vil jeg gerne have en gearkasse/gearing som passer en motor med ca. 100 heste og et solidt moment.
Preben
Bussen kører lige nu med den orginale 1600 motor og gearkasse, som virker rigeligt lavgearet selv med standard 1600 motor. Bussen går en 120-130 på toppen og det virker som om den sagtens kunne tykke et lidt højere gear til marchhastigheder på 80 - 100 km/t
Nu er det sådan at jeg har fået fat i en 2 liters type 4, som også har siddet i en latebay og skulle være i orden. Passer den på min 1600 gearkasse og hvis den gør så bliver det jo endnu mere frusterende med det lave gear. Sammen med den 2 liters motor har jeg også fået en automatisk gearkasse til en latebay.
Mine spørgsmål:
1) Kan man give den orginale 1600 gearkasse en ca. 10 % højere gearing uden det bliver for svært ( dyrt ) ?
2) Findes der andre orginale gearkasser til Baybusser med en anden udveksling/gearing ?
3) Hvilken udveksling/gearing har en automatgearkasse i forhold til alm. og er sådan en fætter værd at samle på ( den er ok ) ? Nogen erfaring med kørsel med automatgear på bays ?
4) Passer motorer og gearkasser på hinanden, når de oprindeligt alle kommer fra latebays ?
5) Kan jeg bruge en gearkasse fra en transporter ( 80ér model ) som også har et 5.gear ?
Jeg er godt klar over at køling er et nøgleord når vi snakker motor/gearkasser, men med oliekøler og evt. ekstra oliesump kan det vel godt give mulighed for en lidt højere gearing end standard eller hvad ?
Da det er mine fremtidsplaner at få rodet en del heste frem til bussen vil jeg gerne have en gearkasse/gearing som passer en motor med ca. 100 heste og et solidt moment.
Preben




