Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål om gearing, motor og gearkasse til baybus.

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Som i sikkert ved har jeg jeg en late baybus som jeg går og roder en del med og lige nu gør gear og kobling en del vrøvl, så jeg tænker selvfølgelig i andre løsninger :)
Bussen kører lige nu med den orginale 1600 motor og gearkasse, som virker rigeligt lavgearet selv med standard 1600 motor. Bussen går en 120-130 på toppen og det virker som om den sagtens kunne tykke et lidt højere gear til marchhastigheder på 80 - 100 km/t
Nu er det sådan at jeg har fået fat i en 2 liters type 4, som også har siddet i en latebay og skulle være i orden. Passer den på min 1600 gearkasse og hvis den gør så bliver det jo endnu mere frusterende med det lave gear. Sammen med den 2 liters motor har jeg også fået en automatisk gearkasse til en latebay.

Mine spørgsmål:

1) Kan man give den orginale 1600 gearkasse en ca. 10 % højere gearing uden det bliver for svært ( dyrt ) ?

2) Findes der andre orginale gearkasser til Baybusser med en anden udveksling/gearing ?

3) Hvilken udveksling/gearing har en automatgearkasse i forhold til alm. og er sådan en fætter værd at samle på ( den er ok ) ? Nogen erfaring med kørsel med automatgear på bays ?

4) Passer motorer og gearkasser på hinanden, når de oprindeligt alle kommer fra latebays ?

5) Kan jeg bruge en gearkasse fra en transporter ( 80ér model ) som også har et 5.gear ?

Jeg er godt klar over at køling er et nøgleord når vi snakker motor/gearkasser, men med oliekøler og evt. ekstra oliesump kan det vel godt give mulighed for en lidt højere gearing end standard eller hvad ?
Da det er mine fremtidsplaner at få rodet en del heste frem til bussen vil jeg gerne have en gearkasse/gearing som passer en motor med ca. 100 heste og et solidt moment.

Preben
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:4cc4cb4b4d="PBJ"]Mine spørgsmål:


2) Findes der andre orginale gearkasser til Baybusser med en anden udveksling/gearing ?

[b:4cc4cb4b4d][color=red:4cc4cb4b4d] der findes faktisk en gearkasse der passer lige over på en type 4 motor. Med den gearkasse du har nu skal du have et nåleleje i svinghjulet på type 4 motoren, det skal du ikke med den gearkasse der er lavet der til[/color:4cc4cb4b4d][/b:4cc4cb4b4d]


4) Passer motorer og gearkasser på hinanden, når de oprindeligt alle kommer fra latebays ?

[b:4cc4cb4b4d][color=red:4cc4cb4b4d]se mit svar ovenover [/color:4cc4cb4b4d][/b:4cc4cb4b4d]

5) Kan jeg bruge en gearkasse fra en transporter ( 80ér model ) som også har et 5.gear ?

[b:4cc4cb4b4d][color=red:4cc4cb4b4d] ikke umiddelbart. Måske der er nogen der har forsøgt at bygge en om engang[/color:4cc4cb4b4d][/b:4cc4cb4b4d]
[/quote:4cc4cb4b4d]
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker for svar Haardberg

Ved du hvordan gearingen er i en "type 4" gearkasse. ?

Det der nåleleje i svinghjulet, er det bare lige at plotte i og dermed ikke så svært eller dyrt i dele ?
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ved desværre ikke hvad gearingen er.

for at få nålelejet i svinghjulet skal centerhullet i svinghjulet gøres større. Har ikke selv gjort det før så er ikke sikker på metoden. Måske er det nok med en rival. Selve nålelejet er ikke så dyrt

Lennart
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Har du ikke allerede en T4 i den med små 100 hk ???

En 091 gearkasse er højere gearet (Ca. 30 km/t pr. 1000 omdr.) Og passser lige på en 17/18/2000 T4. Men de er sjældne, og halvdyre, selv i brugt med no history.
Aut.gear er da fedt nok at køre med. Men en anelse lavere gearet. Og det tar jo ca. 10% i transmissionstab.
Gearkassen fra en nyere T3ér er IKKE nødvendigvis højere gearet selvom den er 5 trins ! Der er kun 2, og det er FAA og FAP. Men de passer ikke i en T2ér. Hele forstykket af gearkassen er anderledes bygget op, og kan ikke umiddelbart bygges om.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mark S Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan man så ikke smide et længere 4. gear i? Kan man ikke få nye udvekslinger eller er det msåke dyrere end en 091 gearkasse?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:ba01691860="Transporter1968"]Kan man så ikke smide et længere 4. gear i? Kan man ikke få nye udvekslinger eller er det msåke dyrere end en 091 gearkasse?[/quote:ba01691860]
Nej, men du kan lægge et kron spidshjul i med højere udveksling. Den koster ca. 3700. Du kan købe en renoveret 091ér til ca. 6800.- hvis jeg ikke husker forkert. Det er ikke lige dem jeg sælger flest af.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Måske et dumt spørgsmål, men det er vel ikke sådan at du har for små hjul på? Det kan gi' en hel del, hvis man sætter nogle større balloner på..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker for svarene

Jeg kører med standard hjulstørrelse 185/80/14 om vinteren og tilsvarende diameter alubanditter om sommeren, så det er ikke problemet.
Det virker som om jeg skal prøve at finde en standard type 4 gearkasse, hvis jeg kan, ellers må jeg bare leve med det lave gear og nyde muligheden for et godt optræk i stedet. I så fald skal jeg jo have drejet lidt i svinghjulet og monteret nåleleje, nogen erfaring med dette, er det lige til at gå til og få dele til ?
Vedrørende motor har jeg rigtig nok en 100 hk. type 4 lavet om til type 1 køling, men da jeg skulle montere den fandt jeg ud af at krumtappen rokker ½ cm frem og tilbage når jeg drejer svinghjulet med hånden, så lejerne har det nok ikke for godt. Den kom derfor ikke i og skal have nye lejer og krumtap med 71 mm slag og lidt hukus pokus. herefter er planen at finde en passende bobbel :wink:

Bussen må derfor tage til takke med den nuværende 1600 eller min nyindkøbte 2,0 som jeg regner med skal portes og knastes lidt i fremtiden.

Preben
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man kan jo lave det nummer at man "taber" nogle større dæk under den, Jeg har tidligere med held tabt nogle 215/70-14 under en født 175/70-14, det gav en misvisning på 10 km/t, dvs at nålen lå på 80 km/t, når vognen trillede 90 km/t, men så skal du nok syne den på vinterdæk. :D
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig

Reply

You must log in to post.