Hjælp lige en ny.
Der snakkes så meget om at den "rigtige" type 1 er lavet frem til 1967.
Men hvad er forskellen efter 67, udover hvad jeg lige kan se, opretstående forlygter og større kofangere og baglygter. Hvis det skiftes, er det så det samme :?
Og er det "not" at bygge en nyere om til en før 67 model :?:
Og lige til sidst, hvad kan anbefales til "daily driver" hvis min 85er Polo skal skiftes ud med en Type 1 :?: (dog ikke 1302/03)
på forhånd tak
Jeg ville nok beholde polo'en og forsikre type1 som veteran og bil nr. 2
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
Poloen er nr.2 (konen køre i nr.1)
Men jeg har overvejet om den skulle skiftes ud med en type 1er.
[img:93bed66093]http://www.erezee.be/images/pompier/bal_04_vw_67.jpg[/img:93bed66093]
[img:93bed66093]http://www.bobbittville.com/VW-1968DonAdams.jpg[/img:93bed66093]
i grove træk... alt efter hvilken månd vi taler om
men det er min mening at der også er en væsentlig kvalitets forskel , så som plade kvalitet - og samlekvalitet, af en eller anden uforklarlig grund ruster en 68er væsentlig nemmere...
indeni kabinen er der også forskel
men i bund og grund når man taler om forskellen , er det nok det væsentlige i designet der hentydes til
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
er der ikke også en detalje med strømmen 6 - 12 volt? eller er jeg galt på den?
jeg mener det sker senerer - men jeg ved det ikke, det er jo lavet om på de fleste
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
I grove træk..
Det førnævnte med lygter og kofangere.
Kofangerne kommer højere op, hvilket betyder at for og bagklap bliver kortere.
Trinbrædder altid sorte (tidligere farvematchet).
Nyt friskluftsystem med grill i frontklap.
Dørhåndtag ændres.
Benzinpåfyldning flyttes til ydersiden (tidligere under klappen).
Knapper indvendigt bliver store flade plastic.
Tændingskontakt flyttes fra instrumentbord til ratstamme.
Benzinmåler indbygges i speedometer.
6-12 volt, undtagen "sparkäfer".
Sikkerhedsratstamme indføres.
2 kreds bremsesystem, undtagen 1200.
Helt frem til 74 (tror jeg) kørte "sparkäfer" med de gamle kofangere og lygter.
Min helt personlige mening er at de bedste type1 er 68-69.
Fra 68 passer mange dele helt op til i dag også fra 1302-03. Rudeoptræk, trækruder, døre, dørlåse, osv. Alle ting der kan være svære at skaffe i god brugt stand.
De ruster ikke så meget som 70-. De er ligesom malet bedre indvendigt.
Der er så mange detaljeforskelle i 66-67 at de biler kan være svære at finde stumper til.
Se bare hvor meget Anders remser op og det er endda ikke korrekt. Jeg vil f.eks. mene at de får tokreds allerede i 66.
1200 er 6 volt til og med 1973
Jeg vil ikke starte et langt skænderi om hvad der er bedst. Men jeg har trods alt repareret mange VW´er før jeg gav op for 5 år siden.
Hvis man er begynder, er det ikke 66-67 man skal satse på med mindre man køber en bil der er komplet og urestaureret, kun kørt om sommeren af gammel dame osv. For de findes stadig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Takker for svarene
Nu må jeg så bare ud at kigge efter VWer og få taget mig sammen til at tage det endelige skridt, fra vand til luft :wink: