midlertidig rustforebyggelse inden malning ??
Jeg ville lige høre med jer om i har nogle gode tip mht til at behandle bilen med noget der holder rusten væk fra bilen mens jernet står helt blankt...??
jeg er ved at gøre bussen klar til sandblæseren , og sliber selv de store flader ned , de ikke har så godt af at blive blæst (de slår sig en smule)
men der går jo lidt tid inden det hele er klar , så ville jeg lige smøre noget på i mellem tiden , der evt kan stoppe iltningen af metallet, men det skulle gerne være noget der helst kunne tøres rimeligt nemt af ,jeg har min ideer , men ville lige høre om i andre havde gode erfaringer med et eller andet vidundermiddel...
man vil jo gerne gøre det så godt som det er muligt, bilen skal metaliseres , de udsatte steder , så det skal kunne tørres af ..
det tager laaang tid at slibe en bus ned skulle jeg lige hilse og sige - puha, men jeg bliver nød til det , da den engang har været malet uden mellem slibning , så malingen skaller af , og det kan man jo ikke male oven på, og det er selvfølgelig et eller andet amerikansk syntetisk pisse maling der hverken kan tas med nitromors eller bums...
men hvad kan man beskytte med midlertidigt :?: :?: :?: som kan tørres af igen , uden at efterlade urenheder under malingen :?: :?: :?:
[img:8be8aa740e]http://vwnettet.dk/files/hpim0405.jpg[/img:8be8aa740e]
det er mellem lag nr 3 og 4 - at malingen slipper , fuck noget fusk at lave, lag nr 3 er den org lak , så den er god nok , men det er svært at slibe den ned til kun den...
[img:8be8aa740e]http://vwnettet.dk/files/bl_sambabus_001.jpg[/img:8be8aa740e]
men kom med nogle gode bud ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej Ib jeg vil foreslå dig noget Multis EP 2 total fedt det er det som jeg bruger ,det kan sprays på og tøres af med en terpentin klud .------------Hvis du ikke kan få lakken af så har jeg noget som du kan få en prøve af , :roll: det er noget som vi bruger til vores syrerhærdene lak og vores pur lak men det er noget giftigt stas hansker og maske er et must :roll: 8O
mvh Dennis_rol
ps den med caps lock var god :lol:
-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail :
dennis@guwi.dk
Hvad med noget tyndtflydende rustbeskyttelse som lys pava, hulrumsvoks fra Würtz etc...? Tror det ville virke ok, og skulle da også være til at tørre af igen...? Jeg aner ikke noget om det, det var bare lige hvad jeg umiddelbart ville bruge hvis det var mig...
Det er usikkert at smøre noget oliebaseret på.
Autolakereren får en blodprop når hele lortet bliver fyldt med silikonepletter
Sprøjt et tyndt lag waschprimer på de bare pletter
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg står selv overfor samme opgave, i starten af det nye år.
Jeg tror også at en autolakerer kun bliver meget lidt begejstret for en karosse der er indsmurt i et olie produkt..?
Men det kan de jo selvfølgelig bedre selv svare på...
Det jeg havde tænkt mig at gøre er at få sandblæst den, der hvor den kan holde til det. Hos sandblæseren kan de straks derefter påføre grund maling.
De udvendige bløde flader vil jeg selv slibe pladerene, og derefter give et tyndt lang grund maling.
Dvs. at jeg afleverer til maleren en karosse der har været total renset til rå plade overalt, men også påført et tyndt lag grund maling overalt.
Men om det er den bedste måde...?
Da jeg lavede min Ghia coupe, lod jeg den stå i rå plade...
Henrik
tak for de forskellige bud....
men olie det dutter ihvertfald IKKE
Henrik - jeg er i den situation , at den også skal grundes med epoxy grunder over det hele på samme adresse og dag den skal blæses og metaliseres , også vil jeg helst ha ren jern neden under den epoxyprimer....
og Frank waschprimer hvad er det for noget, jeg ved at ordet siger det meste, men hvad er det , hvordan fungerer det , og hvor kan det købes ?
er det celulose eller terpentin baseret, det lyder som en god løsning ???
jeg tør ikke lade den stå rå
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Okay...bare glem mit indlæg.... :oops:
Det er noget der kan vaskes af (wasch)
Nej pjat
Jamen jeg ved det ikke. Det er noget specielt godt primer som malerne selv bruger til deres egne biler !!
Det er vist to-komponent og rustbeskyttende, og holder længe uden lak på. Det har ikke den der tendens til at ruste lidt på en sandblæst bil.
Elnef, kom ind her og hjælp mig
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det er iorden Volle , det var da trods alt et bud, det er bedre end ingenting.
og nårh ja - wash og wasch minder jo lidt om hinanden :oops:
[quote:0e678a5761="dennis_rol"]Hvis du ikke kan få lakken af så har jeg noget som du kan få en prøve af , :roll: det er noget som vi bruger til vores syrerhærdene lak og vores pur lak men det er noget giftigt stas hansker og maske er et must [/quote:0e678a5761]
tak dennis , men jeg har sgu mere gift i kroppen allerede end godt er
[b:0e678a5761]Og ja - hvad siger malerne - der må da findes et produkt , man lige kan tørre af med en klud , som ikke har indflydelse på malingen der skal uden på ???[/b:0e678a5761]
Og der er nok nogen der mener det er at gøre lidt rigeligt ud af det, men jeg har altid lært at grundarbejdet er det allervigtigste , så det skal være iorden, det koster mellem 20 og 35k at få malet en bus - også gider jeg fandme ikke ha , at det koger op efter 2 år , som de fleste andre biler gør, så hellere ofre nogle tusind kroner mere på en god bund- jeg tror de er givet godt ud i sidste ende ..
Sp's Doka har fået samme tur - og jeg syntes det spiller en mill...
[img:0e678a5761]http://vwnettet.dk/files/doka6_124.jpg[/img:0e678a5761]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hvad med voks det må da kunne tørres af med terpentin
Spørg din maler om du må købe en bøtte af hans grundmaling.. Så kan du evt sprøjte det på med en malerpistol fra Harald Skrald.
Når du bruger malerens egen grunder, så kan han ihvertfald ikke brokke sig over noget!
Jeg ville bruge wash primer efter sandblæsning og først slibe fladerne/resten af bilen lige inden den skal afsted til maleren så maleren får den i rå plade jeg ville ikke male en bil som en anden hjemme kloger lige har suset en gang grunder på men snak med din maler og hør hvad han vil have det er jo også lidt op til ham han skal jo overtage fra der hvor du stopper
wash primer kan stå i et år uden at få yderlig behandling ovenpå og er noget fandens godt og giftig grunder
tak elneef
Jeg må høre med maleren , men når jeg nu bruger epoxy grunder , der bliver malet på en helt frisk sandblæst karosse, så kan jeg ikke se problemet i at det ikke er ham der skal vælge grunderen, men okay - jeg er jo heller ikke maler , jeg spørger jo bare..
Niels erik nævnte noget om at epoxy grunder var det er holdt bedst oven på metalisering, det var såmænd derfor jeg syntes det lød som en god ide..
det ender nok med at jeg gør som hønse så
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du gør meget klogt i at spørge din maler
Syns nu ikke det er så svært at forstå nogle kan lide den ene grunder og nogle den anden en spartler på epoxy grunder en på bart plade osv.
Jeg ville feks. ikke røre en karosse der først er metalliceret hvis der skal være en smule finish på bilen bagefter og sådan har alle malere sine små eller store særheder så den med at du ikke kan se problemet i at du lige hælder en gang epoxy på kan du jo ikke bruge til en skid hvis din maler er imod af den ene eller anden grund så kan du stå der med din epoxy grundet karosse og være nok så glad for epoxy
John Elnef
ja det har du da ret i , jeg hører ad med maleren . tak skal du ha
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du skal bruge:
21L linolie
780m vita Wrap.
Pensl hele bilen med linolien, og pak den derefter ind i vita wrap.
det´leth
Hvis sandblæseren slutter af med at metalisere den, så skulle det vel kunne holde nogle årtier :-)
Mvh Jørgen
[quote:7639eb3cfa="flemming leth"]Du skal bruge:
21L linolie
780m vita Wrap.
Pensl hele bilen med linolien, og pak den derefter ind i vita wrap.
det´leth[/quote:7639eb3cfa]
så længe du ikke er din bror hr Leth , og kommer med stuepigens glidecreme , så klarer jeg mig uden din hjælp... -
hold du bare din linolie for dig selv flemming..
jeg har iøvrigt hørt at du igen er blevet arbejdsløs - jeg mangler en slave til at skrabe undervognssnask af , løn er det ingen af , men det er du vel vant til
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis den skal sandblæses og have epoxy grunder senere, så skal du selvfølgelig også bare bruge samme epoxy grunder nu. Når sandblæseren er færtig så grunder han jo med epoxy igen.
Så har du epoxy over det hele, og maleren skal aligevel slibe den grunder inden han maler.
Men jeg ville nok satse på at holde bilen inden døre og tørt indtil den skal sandblæses, så skal den jo bare løbes let over med fint sandpapir inden grunderen påføres. Et tyndt lag overflade rust skader ikke, og er nemt at fjerne.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
:wink: HEJ IB.
Har gode erfaringer med at tynde 1 komponent grunder op til ca. tykkelse som pis(Læs meget tynd) og mal så. (sprøjtes på)
Når bilen så skal til autolakerer vasker du bare grunderen af med fortynder.
No problem, ingen rester af noget som helst.
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
har snakket med maleren - og han sagde og så at jeg bare skulle lade den stå rå såfremt at luftfugtigheden var superlav...
jeg forventer at køre den til blæser primo januar, og på det tidspunkt er luftfugtigheden jo forholdsvis høj...
Sjovt nok foreslog han så det samme som du nævner iver , at jeg skulle købe noget rigtig dårlig og elendig en komponent rust grunder, fortynde det til noget tynd sjask og sprøjte det på, han mente godt at sandblæseren forsigtigt blæse det af uden at pladen ville ta skade , hvis han var lidt forsigtig, så det er nok sandsynligvis løsningen, det billige grunder er ikke optimalt de det jo suger fugt, men det er trods alt bedre end slet ingen ting, så må jeg jo pakke den ind , når den skal transporteres , (dog ikke lige i vita wrap , som hr leth foreslår)...
han nævnte da også waschprimeren - hvis den skulle stå i længere tid
det gælder jo egentlig kun midt på dørene , den ene lange side, og lige omkring luftindtagene , taget burde kunne holde da der jo et kommet hul i midten til den tid, men jeg har set busser blive totalt ødelagt af for voldsom sandblæsning, og det ville jo ikke være så godt...
og elneef mht til finish på den færdige lak , snakkede maleren og om , at epoxygrunderen og metaliseringen i visse tilfælde er alt for grov, og er den det har du selvfølgelig ret i at det samlede lag bliver lidt for tykt til at man kan få en fin finish, men den her sandblæser, har godt grej , han laver begge dele meget tyndt , så det har mindre indflydelse, men du har ret i at i visse tilfælde er det et problem ...
Han sagde også , at han havde gode erfaringer med epoxygrunderen, feks fra den tid hvor de brugte sprøjtespartel , og hvor bilerne i visse tilfælde fik fugtknopper, dengang kunne det afhjælpe det lidt, men han bruger ikke sprøjtespartel mere, så det er jo ikke et problem længere.
tak for jeres råd vwenner
nu vil jeg gå ud og slibe den ned - det tager nok en uges tid :?
med vinkelsliber og 3M skiver , så hele min jul snurrer mine fingre nok :|
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja Ib, du er ikke alene med den opgave. Min er næsten helt adskildt, og jeg skal som sagt også igang med samme opgave.
Men hverken min gamle coupe, eller den jeg har nu bliver metaliseret.
For når karossen er blevet sandblæst i bund, fået noget godt grundmaling og lak, og bilen endvidere ikke bliver vinterkørt, mener jeg at metalisering er helt overflødig.
- hvem er os tror du der først kommer "på gaden"...?
Mvh.
Henrik H.
det gør du nok - jeg skal heller ikke ha den metaliseret over det hele, men der er nogle få steder på bilen , hvor der er lidt rust ar i metallet , feks tagrenderne og i bunden af forrude rammen , men det er for godt til at skifte, selvom den bliver sandblæst godt og grundigt , tror jeg alligevel det er godt at lige gi den et svirp metalisering lige nøjagtig de steder..
der er også de klassiske pladesamlinger som ruster på alle T2ere , de skal også ha
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)