Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Adskille org. strømfordeler

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er det muligt at adskille en org. strømfordeler fra en 1300 ab-motor ( dem med både vacum centrifugal avancering)
Der er 3 punkter der ligesom er klemt ind over den plade der holder platiner mm.
Kan det skilles ad - jeg har en hvor jeg tror at den mekaniske avancering "hænger" - måske rustet :oops:


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 18 years siden | | | |
hvis du skruer alle skruerne på siden af huset ud kan du løste hele "platinpladen" op

du kan mærke om avanceringsmekanismen fungerer hvis den øverste del af axlen (evt. med rotor monteret) kan drejes lidt i forhold til den nederste del af axlen. -Den skal svuppe tilbage igen uden problmer.

se evt. her:
http://www.glenn-ring.com/010/
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja det ser jo meget "nemt" ud på en 010 Bosch.
Men for mig ser det ikke særligt nemt ud på en original med vacumdåse.
Jeg har skruet alt udvendigt af - men det er som om hele lortet er trykket sammen over den faste plade med 3 tryk-punkter ude i kanten af selve "huset".
Er det lavet til at kunne adskilles ?


John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du burde kunne komme ind fra siden fra hullet hvor dåsen sidder. Der skal nok taget noget ved med en skruetrækker.
Hvis du bøjer pladen lidt må du rette den bagefter.
Husk at smøre ned i midten af akslen med WD40 og tynd olie bagefter så det også kører let
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så fik jeg det fra hinanden - gjorde som Frank skriver - brugte en skruetræker ind gennem hullet til vacumdåsen. Den sad godt fast men efter lidt lirken og nogle hårde tryk (ville jo ikke vride det hele i stykker) kom den med et svup. Derefter kunne aksel med avancerings mekanisme løftes op.

Men gud hvor er der meget snask der nede under!!!!!
Det hele er nu gjort rent i petrolium og blir sku som nyt :lol:

Den smule den faste plade blev skæv var nemt at rette bagefter.

Til Frank:
Når du snakker om at bygge en fordeler om til et eller andet - så er det de to fjedre der sidder dernede under du skifter ik ?
Det må da være et tidskrævende arbejde - skifte fjedre - samle - prøve - for meget/for lidt - om igen.
Eller kan man købe fjedre efter "mål"
PS: det er ikke fordi det er det jeg er ved men kom bare til at tænke på det.

Tak for svarene
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Jensen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
På den fordeler, jeg lige har haft adskilt, var der udskæringer i den faste plade. Pladen kan så drejes så udskæringerne passer med de 3 tryk-punkter. På den måde undgår man at bøje pladen.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der er jo to fjedre. Den tynde virker over hele området og den med det lange øje, træder jo først til senere.
Jeg har så taget en ekstra tynd fra en anden fordeler og sat i i stedet for den kraftige.
Så vælger jeg at sige at den ene fjeder skal virke ved lave omdr. og sørge for at den falder ned i tomgang. Der kan man mærke armen med en farveklat.
På nogen fordelere er der en nylonprop ind i siden, der er beregnet til at man kan kommer til at bøje denne arm udefra. Hvis ikke kan man bore et hul.
Nu kan man så prøvekøre og tage fordeleren op og stramme eller slække fjedrene ind gennem hullet.
Når du lige har set det et par gange er det nemt.
Den ene fjeder skal altså faktisk kun holde mekanismen inde i tomgang og lige over tomgang. Den anden strammer du så den styrer hvor hurtigt den giver fuld avancering.
Men hvis du kører med vaccuum og org. karburator skal du ikke pille. Det andet er et kompromis hvis man tuner. Det bedste til dagligt brug er det originale.
Dertil skal så siges at VW foreskriver at man justerer mekanismen på 1302 hvis den dykker i bunden. Men pas på at den falder rigtigt ned i tomgang og ikke får tændingsbanken.
Avanceringen skal begynde lige straks du giver en lille smule gas. Se det med et stroboskop.
Hvis din motor er tunet og skal køre 1100 omdr. i tomgang, kan man jo ikke bruge en fordeler der starter ved 1000. Så kan du ikke få den til at falde ned i tomgang. Bare som eksempel
Så må man justere så fordeleren starter ved 1125-50
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote:97ff782809="Frank_Andersen"]Hvis din motor er tunet og skal køre 1100 omdr. i tomgang, kan man jo ikke bruge en fordeler der starter ved 1000. Så kan du ikke få den til at falde ned i tomgang. Bare som eksempel
Så må man justere så fordeleren starter ved 1125-50[/quote:97ff782809]

Hæ... ja der har jeg været..... Det tog sgu lang tid før jeg endelig fandt ud af at det var fordeleren der drillede mig i tomgangsområdet!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.