Nogen tip til udskiftning af "drag link" mm..?
Hej!
Erfaringen siger mig at jeg lige skal spørge først, da jeg ikke ved ret meget om det...
Jeg skal have udskiftet draglink og nok også styrekugler. Jeg har ALDRIG prøvet det før, og vil derfor lige høre om der er noget særligt jeg skal tage hensyn til. Egentlig virker det jo meget lige til. Tage det gamle af og sætte det nye på, men er det det...?
Hvis der evt. var nogen med erfarning der savner at lave noget, ville jeg da ikke sige nej tak til en hjælpene hånd i garagen...
Forresten så tror jeg KB Bent har solgt mig nogle forkerte styrekugler. Burde der ikke være to med mere "knæk" (de inderste) og to der er 90 grader. Hmm, forstod man det...?
Mvh. Kåre
Det er simpelt nok, bare sørg for at have en styrekugleaftrækker klar. Hvis ikke du har en så kan man få en rimelig god en i Harald skrald - den koster ingen penge, og jeg har i min tid kun knækket en enkelt..
Det gode ved den er at den er ret lille, så den kan komme til alle steder.
Men som du selv siger - af med det gamle og på med det nye. Hiv splitterne ud (hvis de er der) af møtrikkerne og sæt nye i når du er færdig.
Hvis nogen af kuglerne drejer med rundt når du har fået løsnet møtrikkerne - eller når du skal spænde dem, så klem dem ned i konussen med en stor tang..
Og lad være med at overspænde de nye kugler. Spænd til de ligger an og så videre til splitten kan ramme et hul.
Husk sporing - du kan være heldig at lave det så sporingen passer bagefter, hvis du tæller de omgange du skruer de gamle kugler af - og skruer de nye på tilsvarende.
Sæt iværk..
hey kåre.
hvornår går du igang med opratioen??
har ikke forstand på det overhovedet men vil gerne se over din skulder.
Morten
-------------------------------------------
1977 Bay Bus
Tak for svaret Anders!
Morten: Jeg skal kigge lidt på det i morgen. Ikke fordi du ikke må komme og kigge, men jeg ved ikke hvor meget jeg når. Jeg har også nogen andre småting jeg skal ordne, så det ville nok ikke være så interessant for dig...
Og som sagt, så ved jeg ikke om det er de rigtige styrerkugler jeg har fået med fra KB Bent...
Mvh. Kåre
Nu fatter jeg ikke ret meget...
De styrerkugler som jeg købte (og jeg stadigvæk ikke tror er de rigtige) er i hvert fald HELT forkerte! Den ene styrestang kan styrerkuglerne jo ikke tages af..! Det fortalte Bent mig ellers at det var kun de heeelt gamle busser der kørte med sådan nogle.
Nu har jeg så kigget i Hayens 68-79, og det ligner da mere mit system. Så tænker jeg jo at så har min bus vel styretøj fra en Bay-window, men jeg kan da se at man også kan få en "Tie Rod complete right not adjustable Bus -67".
Hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal have? Nogen der kan hjælpe???
Mvh. Kåre
Splitbusser er ikke justerbare på den korte stang, og du skal selvfølgelig have de rigtige stumper på, så hvis du har fået løse kugler så er de nok fra en Baywindow. Og der er konussen vist også støre på kuglerne, så de vil ikke umiddelbart kunne passe til dine spindler..
Men jeg er ikke sikker på jeg forstår det rigtigt - har du faste eller løse kugler på nu?
Det kan godt være du har baywindow styretøj på, og spindlerne er boret op i konusserne.
"draglink" 211 414 701 D
kugle for do
211 415 727 D
højre styrstang
211 415 802 D
venstre styrstang
211 415 801 D
inder kugle for do
131 415 811 tidlig bus
211 415 812 sen bus
yderkugle for do
131 415 812
____________________________
er din bus en sen model er det de samme numre bare uden D...
så skal det passe , ellers er det noget baystyrtøj du ha - det har jeg ikke numre på
es ist einer schöne sache mit einer ersatzteilekatalog :lol:
og husk en styrekugle aftrækker - det er det næstbedste værktøj jeg nogensinde har købt..
En sporing er dumt at spare væk, den kan gøre en kæmpe forskel i kørekomforten - i sær på en splitbus...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Tak for svarene!
Når man kan rykke i styrerstangen, så styrerkuglen rykker sig op og ned, så er det tid til at udskifte ik'?? Må den egentlig godt kunne drejes til siderne?
Mvh. Kåre
kuglerne skal føles faste når man rykker i dem, at der skal lidt kræfter til gør ikke noget - bare de ikke er løse på nogen som helst måde..
og det er styrekugler vi snakker om :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg synes ikke det er helt klart hvad Haynes skriver om momenterne på disse møtrikker. Eller også er det bare fordi jeg ikke er så stærk i fagudtrykkene... Kan nogen hjælpe så jeg er sikker på jeg får dem spændt rigtigt?
[img:c3cc88d1f6]http://img146.imagevenue.com/loc89/th_6e2ae_st.tojjpg.jpg[/img:c3cc88d1f6]
Forresten så er de nye styrekugler ikke med split igennem ligesom dem der sidder på. Derimod er der låsemøtrikker. Det er lige så godt ik...?
Mvh. Kåre
bare spænd dem hårdt , det er ikke nødvendigt med moment - låsemøtrikker er helt okay..
med hårdt mener jeg ikke alt det du kan , men hårdt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hmm, det er jeg ikke så glad for at gøre....
Jeg har det jo ikke lige i hånden, som dem der har prøvet det mange gange før. Jeg er bange for at overspænde de nye kugler som vwanders også siger jeg skal passe på!
Mvh. Kåre
PS. Er det forresten ligemeget hvordan styrestængerne vender...? Og skal styrekuglerne slet ikke have noget fedt el.lign?
Så spænd dem 20 Nm, og ja det er ligemeget hvilken kugle der sidder inderst og yderst. De er smurt fra fabrik..
styrstængerne skal vende som de gør på billedet du har sat på..
kuglerne er smurt hvis de er nye, du kan da gi dem lidt olie på gevindet når du har samlet det , så det ikke ruster med det samme...
har du ikke føling med at spænde noget ?? det kan da ikke passe kåre ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg plejer at sprøjte møtrikkerne og justergevindene over med tynd Tectyl. Det holder rusten væk..
I Haynes er det vel disse jeg skal gå efter så:
Tie rod to steering knuckle... 22 (Ibs/ft)
Drag link to drop arm/swing lever... 22 (Ibs/ft)
og dem jeg kalder 2, 6 og 7 skal vel så have omkring 14 (Ibs/ft)
---
Og nej Ib jeg tror ikke jeg har føling med det helt endnu. Det eneste jeg har nogenlunde på plads er at "spænde hjelmen", og det kan endda være svært til tider, hehe!
Nej, men lige præcist mht. styrtøj vil jeg gerne være helt sikker på hvad jeg laver. Det er ikke det smarteste at tabe midt på vejen...
Tak for hjælpen!
Mvh. Kåre
[quote:28c80624c5="Bornholmer"]styrstængerne skal vende som de gør på billedet du har sat på..
[/quote:28c80624c5]
Det var ikke det jeg mente, men derimod som Anders svarede på om styrestængerne er ens i begge ender.
i øvrigt (når jeg lige tænker mig om) så sidder de omvendt på billedet end de gør på min bus. Altså på min bus sidder den med de faste kugler til højre!?
Mvh. Kåre
Kåre hvorfor ringer du ikke bare..... Jeg skulle da nok være kommet forbi og hjulpet dig med det der!!!!
Håber det lykkedes alligevel, næste gang ringer du bare jeg skal jo se din brors garage på et tidspunkt ;)
VH
Mads
-------------------------------------------
OARR- Odense Aircooled Roadrunners
e - mails : mads@stigaard
Mobil : 40327555
[quote:99ede0fe03="mSTIGAARD"]Kåre hvorfor ringer du ikke bare..... Jeg skulle da nok være kommet forbi og hjulpet dig med det der!!!!
Håber det lykkedes alligevel, næste gang ringer du bare jeg skal jo se din brors garage på et tidspunkt ;)
VH
Mads[/quote:99ede0fe03]
Tja, jeg ringer da også en gang i mellem... Men det er jo ikke den store kunst jeg har gang i lige nu. Ville bare lige være helt sikker på jeg havde de rigtige tal!
Men du skal være velkommen til at komme forbi og se garagen en dag, og en hjælpende hånd kan jo altid bruges! Jeg skal måske lidt derop i morgen søndag. Jeg sender lige en sms hvis det er, så kan du jo kigge forbi hvis det er...!
Mvh. Kåre