Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  billeder af koblinger

Tags:
No tags yet.

(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jahej

.. ja jeg sidder så her og halvkeder mig i det vindblæste og isglaserede Frederikshavn, og så kom jeg til at tænke på, at det kunne være... fedt at se en masse billeder af koblinger på luftkølede boxer motore i et og samme indlæg og se om det ikke kunne gi' grundlag for nogle aha oplevelser eller større forståelse i en eller anden sammenhæng for mig selv og alle andre der er interesseret... (for ex. om der findes flere end 4 slags gennem udviklingen)

men det jeg så egentlig selv kunne tænke mig at få ud af alt det her, er at se hvordan en af de gamle koblinge ser ud - jeg har i mange år hørt om en koblingstype med kulfiber et - eller andet som bliver slidt ved at man har trådt koblingspedalen i bund - det står bla. i instruktionsbogen til min '63'er at man ikke skal holde i gear og ha' koblingen trådt i bund når man holder og venter ved et trafikfyr... eller sådan noget lignende :lol:

og så kunne det være fedt og se hvordan sådan en kennedy stage 1 eller 2 eller 3 ser ud.

dem der allerede ved alt om koblinger må hjertensgerne skrive et eller andet


jeg har selv billeder af tre forskellige:

en lamel-kobling der sidder i en '74er 1303
en finger-kobling u. ring på trykfoden (hvis det hedder en trykfod) i en '73er 1303
og en fingerkoblig m. ring på trykfoden som sidder i en 1200er '63er - men er den original ?


lamelkoblingen
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
en finger-kobling u. ring på trykfoden (hvis det hedder en trykfod) i en '73er 1303
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og en fingerkoblig m. ring på trykfoden som sidder i en 1200er '63er - men er den original ?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Billederne er skam gode nok. Det du kalder trykfoden er udrykkerlejet eller tryklejet.
Det var på de endnu ældre modeller en kulskive.
Den blev selvfølgelig hurtigere slidt end et leje.
Men holdt faktisk mange tusinde km. Især måske fordi bilejere tidligere var mere bevidste om at passe på mekanikken.
Kulskiven kan ved rep. uden problemer ombyttes til trykleje.
63´er koblingen er den originale 180mm type med 6 trykfjedre. Findes også i 200mm. med 9 fjedre. Så er den vist egentligt en type2 kobling fordi den er lidt hård at træde i en type1.
Den første er en solfjederkobling, som også findes i 200mm med og uden ring. Til type 1-4
Ikke så hård at træde ud og holde i bund.
Solfjederkoblingen findes også i 210-215 og 228 mm. Til type 2 og 4. Hvis man skal indbygge type4 motor kan man godt bruge trykpladen/trykfoden fra type4 men skal bruge koblingnavet (den med belægningen) fra en type2 med type4 motor.
På eftermarkedet også med ring til indbygning af type4 motor i type 1 op til 8/70
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, og den øverste 180 mm solfjeder trykplade har garanteret et 211 nr. De blev egentlig brugt i de første busser og enkelte 356ére. (Og så passer de garanteret i noget andet osse.) De blev osse anbefalet i tidligere tider, hvis man skulle have feks et Riechert tunsæt på sin 1300 motor.
Den slags trykplader brugte/bruger jeg ofte på tunede 12/1300 motorer. Eller hvis man bygger en 1300 om til en mere eller mindre std 1600. De holder snildt 65 -70 hk sammen med en god lamel.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.