Udstødning
Hvad skal jeg vælge til min 1600 bobbel???
CSP super competition
eller
Ahnendorp Street sport??
-------------------------------------------
1303 big & ?????????????
vw1303@paradis.dk - 20484650 - Sønderjylland
Tønder veteran klub
Ingen af delene.
Spøg til side, effekttabet er det samme, det er bare et spørgsmål om hvad du bedst kan lide at se på..
Den bedste udstødning til en standardmotor er den der sad på fra fabrikken, men ellers et alm 1 3/8" tarmslyng med noget potteværk.
??? Jeg mener da hele tiden man får at vide at en std. potte ikke er den bedste løsning, fordi den ikke er afstemt så fint?
Den er afstemt fint til en standardmotor..
Det er rigtigt at rørene ikke er lige lange som de er på et tarmslyng, men det er ikke noget du mærker.
Dem der bliver nævnt i første indlæg er overkill.
Det er af samme grund at alle Brianerne i golferne og corollaerne larmer mere end de kører - selvom de tror den 3 tommer udstødning de har på MINDST giver 25 heste ekstra.. :|
Anders har ret, for såvidt. Det gælder om at styre fri af de dårlige emner på markedet.
Hvis vi ser bort fra de der larme udstødninger, så er der grundlæggende kun 2 std type udstødninger der virkilig dur. Det er, som ofte før nævnt, Leistritz og Ernst. Period ! vores "egne" JP potter dæmper OK og passer sådan set osse OK på motoren, men de har den forkerte modstand, og karburatorforvarmefunktionen (det var et langt ord) er ikke lavet korrekt. Derfor bliver topstykkerne for varme ved motorvejskørsel eller anden længerevarende høj belastning.
Men der hvor de fleste kommer i problemer er, at ligemeget om det er en JP brølpotte eller et 1 3/8" sgl. quiet system, SKAL ! karburatoren dyses om !!! Ellers kommer motoren bare til at køre dårligere end før.
I gamle dage var der faktisk en bulletin med en 4-1 udst. hvor dette var nævnt. Men det er vist sparet væk idag.
Så kort sagt, medmindre du vil have looket, lyden, eller kører meget WOT på motorvej i lang tid af gangen, så vælg en af de gode std potter, evt. sammen med et sæt "sports" enderør fra CSP eller TDE. Så er du godt kørende. Med disse udstødninger trækker jeg snildt 64-65 hk ud af en 1600 std+ motor.
Og on a side note, så er jeg meget tæt på at skulle til at teste "vores" nye std look rustfri sportsudstødning, som ikke larmer mere end en std potte, men kan understøtte op til ca. 90 hk. Vi får se. Om 2-3 mdr er jeg meget klogere.
T.
Motoren er en 1600 med et sæt dob. weber 40 idf
Jeg ønsker ikke at have en af disse potter som hænger ud til siden og derfor faldt jeg over disse to udstødninger.
Duer de bare ikke????
-------------------------------------------
1303 big & ?????????????
vw1303@paradis.dk - 20484650 - Sønderjylland
Tønder veteran klub
[quote:c32866010c="vw1303"]Motoren er en 1600 med et sæt dob. weber 40 idf
[/quote:c32866010c]
Nå, det var jo en lidt anden sag.
- Jo det er da for såvidt fine udstødninger, bla. fordi de ikke hænger og dingler bagude.
Ahnendorphs har den bedste pasform, CSP´s er den billigste.
Men igen, forvent ikke bedre bundtræk med den. Den er lige en tand for stor til en 1600 langsomtgående motor.
Hvis du har HD ventilfjedre i, så kan du med fordel sætte 1,25 vippearme på indsugningen alene. det hjælper gevaldigt på momentet, så bilen blir harmonisk, osse med en lidt for stor uds.
T.
Nu vi er igang med udstødning, hvad er så holdningen til en monza udstødning, hvis den skal sidde på en 1835 med ca 120 hk ??
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
[img:0077757980]http://207.58.142.82/vw/classifieds/pix/thumbnails/661927.jpg[/img:0077757980]
hvis det er den her , så larmer den da som en åndsvag, der er alt for lidt modstand i -mht udstødninger , så får man hvad man betaler for, og en monza er sgu FOR billig..
den går under udtrykket [b:0077757980][i:0077757980]BRALDERPOT[/i:0077757980][/b:0077757980]
du taber effekt i forhold til en af dem Farmer foreslår - og en hel del enda..
de gode udstødninger koster vel fra 3000 og op efter - og det er der en grund til.....
jeg har smidt et par stykker ud af dem igennem tiderne..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Var nu heller ikke så meget prisen, men mere udseendet jeg gik efter. Findes der nogen der ligner denne bare i en bedre kvalitet ?
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Hvis det skal virke på en tunet motor skal man have bananmanifold, på en VW kaldet tarmslyng.
Så kan du jo bare svejse et par Brian afgangsrør på til sidst.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
På en 1835er ville føromtalte BAS eller CSP systemer jo være et ganske udmærket valg.
T.
Hmm Hvordan er den Udstødning Bugservice kalder: Tarmslyng med Turbo 2" til en 1600cc med Dobbelt solex karburatorer?
Farmer: Du nævner noget med vibbearme og fjedre? Noget der giver noget? Og hvad er det præcist?
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief!
Hummel206@hotmail.com
[quote:81912635eb="Hummel"]
Farmer: Du nævner noget med vibbearme og fjedre? Noget der giver noget? Og hvad er det præcist?[/quote:81912635eb]
Hummel - jeg vil anbefale dig at du prøver at søge på [size=18:81912635eb]tunning[/size:81912635eb] i forummet, også bruger 2 - 3 dage på at læse det igennem, jeg ser på dine indlæg at du interreserer dig meget for emnet, og det vil gøre dig meget klog på emnet...
vibber / vipper som det hedder er vippetøjet det sidder på topstykket - og som styrer ventilerne..
det er lidy unødvendigt at vi besvarer ale dine mange spørsmål - når de fleste allerede er besvaret ret mange gange..
det er interresant læsning - og vær at bruge tid på:
skriv [i:81912635eb]tunning[/i:81912635eb] i øverste linie...der hvor der står [i:81912635eb]nøgleord[/i:81912635eb]
[web:81912635eb]http://vwnettet.dk/modules.php?name=Forums&file=search[/web:81912635eb]
hvis du ikke ved hvad vippearme og ventilfjedre er , er der masser af læse stof ,du vil kunne blive meget klogerer af, ved at læse dig lidt frem.
jeg vil dog anbefale at man lærer at justere og vedligeholde en alm org motor , inden man går igang med at tune , selvom det virker lidt kedeligt.
men det er nødvendigt..
at køre tunet kræver konstant justering og forbedring , så man skal vide en hel del om det på de gamle vw boxermotorer, lader man det bare køre som i moderne biler , skal man ikke gøre sig forhåbninger om at det holder ret længe eller virker ret godt..
men gider man at læse og prøve sig frem kan det være sjovt at lege med, men det tager nok 3-5 år før man er dygtig nok til at lave noget der er rigtig godt - men så er det også sjovt...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg ville nu prøve med TUUNING eller TUNING
Hvis du skriver TUNNING finder du nok bare Bornholmers indlæg her i tråden.
Frank Andersen, sprogspasser
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
årh for fanden da også :oops:
det burde ellers være nemmere at lære at stave end som at bygge en motor :?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)