Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  OT: Motor støj/bankelyd (ikke luftkølet)

Tags:
No tags yet.

(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hola..

Ja som overskiften siger, så drejer mit tekniske spørgsmål ikke om en luftkølet motor, men derimod en ganske alm. moderne 4 cyl vandkølet motor.. Så jeg håber I kan bære over med mig.

Problemet består i at når man starter bilen, så tikker ventilerne ganske højlydt, og det er måske nok i orden da bilen har kørt 291 tkm, derimod synes jeg ikke det er i orden at bilen så også er begyndt at tikke/banke når man accelerere (altså når motoren er under belastning) det er udpræget mellem ca 2000 og 3000 omd. lyden er der hvorefter den forsvinder.

Bilen trækker fint og det virker som om alle hestene er tilstede.

Der skulle være en lille utæthed ved manifolden (ikke meget!), kan det virkelig resultere i en sådan "mekanisk" støj?

Mine andre ideer går på at det ellers kunne være et slidt leje (men ville lyden så ikke være der hele tiden?), tændingsbanken tror jeg ikke rigtig på eftersom motoren har bankeføler, og der ikke har været pillet ved noget.

Tandremmen sammen med remstrammer og medløberhjul er blevet skiftet på et autoriseret værksted for nylig (er der noget der der skulle kunne resultere i en tikken fra motoren?)

Nå.. Men jeg håber I har nogle guldkorn, så jeg har lidt og holde i når den ryger på værksted.. ;-(

På forhånd tak!
(permalink) vw_madsen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og så skal vi gætte hvilken motor dette er mærke kubik etc.
-------------------------------------------
ud og se i gammel vw
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
enten en opel eller en ford - sikkert 1,6 - og det er sikkert en defekt knast
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvilken forskel gør det om hvorvidt det er det ene eller andet mærke? Jeg tror ikke det er en decideret mærke specifik fejl der her er tale om. Nærmere en slags generel støj der ville kunne forekomme på alle slags motore.

Motoren er en 16v 1998 kubikcentimers dohc motor af mærket opel (x20xev)..
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis den har hydrauliske ventilløftere, er det næsten med garanti dem det er galt med 8O
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Utæt manifold kan godt nogengange lyde som mekanisk støj, men det skulle så være over et noget bredere omdrejningsfelt synes jeg..

Jeg tror også på en hydraulisk løfter der er utæt.

Ellers kan en defekt tandremsstrammer godt lave lyde, og da mange store mærkeværksteder desværre ikke er til at stole på så kan du godt risikere at den ikke er skiftet.. Sad but true!

Jeg ved ikke hvor meget du selv kan lave, men tjek lige at det ikke er noget banalt som et plasticskjold eller varmeskjold der går i selvsving ved de omdrejninger du skriver.. :!:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Volle Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg synes det lyder lidt som et plejlstangsleje, min gamle Saab havde samme symptomer, og der var det lejet det var i udu.... men, den skal nok høre "live"

Mit bedste bud indtil videre... :wink:
(permalink) dRjENSEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak for jeres kommentare!

Lyden kommer fra den side hvor manifolden sidder, og ca midt på motoren (det er en langsliggende motor). Og lyder som sagt ligesom ventiler der snakker lidt højlydt på en kold motor.

Men der er ingen vej uden om, den må køres på værksted da det ville være tåbeligt at køre den i smadder eftersom den går rigtig godt og ikke viser andre slidtage tegn.

Igen tak for kommentarene..

---

Forresten så kommer jeg lige i tanke om en ting.. Jeg rensede motoren med det produkt der hedder Abcon OSL, kan det tænkes at det har løst noget "slagger" som så har sat sig på/i ventilløfterne!? (der er noget med at skidt og kanel kan sætte sig på stemplet der sidder i løfterne og forårsage støj) Eller lyder det som en and!?

Hvis det skulle være årsagen, er det i så fald farligt for motoren!?
(permalink) vw_madsen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
1 lyder som defekt remstrammer 2 udstødningsstøj,på de modeller kan det være mannifolds parkningen grundet at støtte tapperne simpelthen springer/knækker typisk over under termostat huset(den side m remmende)2 revnet manifold 3 forrør utæt under varme skjoldene af med dem(skjoldet er meget langt og kan forsigtig lirkes af) svejs på med skjoldet igen skift evt flex røret med samme univer sal fås hos bosai,så spare du en kat, mvh mads
-------------------------------------------
ud og se i gammel vw
(permalink) REN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
beskrivelsen minder grangiveligt om da mit plejlleje gik på golfen, og det kan så ikke anbefales at antage at det er lidt tændingsbanken og tænke "Det justere vi en af dagene" :-(

Ellers ved jeg at Opel knaster godt kan knække, hvilket også giver en bankelyd (kadetter ihvertfald)

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com

Reply

You must log in to post.