Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Saxomat gearkasse i en 63er?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har en saxomat gearkasse som jeg gerne vil have i min 63er. Derer ingen aksler med saxoen, så de skal selvfølgelig skiftes over. Er der andet der kan give problemer? Er der i øvrigt en der har forstand på sådan en saxomat tingest? Jeg har nemlig min liggende med selve gearkassen samt 2 kasser af diverse pumper og løsdele. Jeg mangler en brugsforvirring til hvordan den skal samles.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
saxomat, det er da til irs. din 63 er den ikke med pendul aksler?
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du skal have IRS bagtøj på.

Hvorfor vil du skifte..? Det er altså en noget død sild at køre i, sådan en saxomat..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hurtige Haardberg!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
HEHE
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Se så er det nemlig det bliver sjovt. For jeg er IKKE sikker på at min er til irs. Jeg tror faktisk det er den helt gamle automatgearkasse - den de i udlandet kalder saxomat og ikke autostick.:)

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
der hvor akslerne skal sidde, med mindre de sidder på nu, er der der 2 plader med hullerne til at spænde akslerne på eller er der bare hul ind i gearkassen. hvis der er plader så er det en irs
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det tror jeg faktisk ikke der sidder på den, men jeg checker lige (og tager nogle billeder) imorgen.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
god ide :-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har godtnok aldrig hørt om saxomat til pendulaksler...
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Haardberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
nej vel
(permalink) morten hammer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
saxomat gear kom til i 1960 og dengang var der kun pendulaksler, det var mere en form for automatisk kobling end det var automatgear. du skal stadig skifte gear.
Diagram: http://www.volks.org/vwar/tecnical/saxomat/delenr.php
http://users.cybercity.dk/~ida2958/page8.html
-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det var satans..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Se det vidste jeg godt. Det er nemlig de gamle de kalder saxomat i udlandet. De nyere hedder autostick.

Jeg har selvfølgelig glemt mig kabel så jeg ikke kan overføre billederne til computeren. Men selve gearkassen er en BA gearkasse.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du har været ude og tage billeder, så kan du vel også huske om det er en IRS kasse eller ej..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er netop det jeg ikke er 100 på. Jeg kan nemlig ikke finde den plade som Haardberg snakker om. Jeg er bestemt ikke expert i gearkasser, så jeg kan sagtens tage fejl.:) Jeg regner med at der kommer billeder mandag
-------------------------------------------
Michael
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er meget nemt at se forskel.
Hvis der bare er huller ind i siden hvor akslerne skal sidde - så er det pendulaksler.
Hvis der er flanger med 6 bolthuller i hver side - så er det IRS.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ved nærmere eftertanke kan jeg godt huske der var nogen ældre modeller med saxomat. Men de er sjældne. de fleste er vist fra 08/68 og frem. Og der er de lavet om til IRS, nok mest fordi de henvendte sig til det amerikanske marked.
Men med EN DEL nulren kan et saxomatsystem faktisk komme til at køre rigtig godt... Jeg vil dog sige at en aut gearkasse krærver moment, og masser af det.
En af de bedste, - og billigste løsninger jeg har været med til at lave er, at man bygger en frisk std 1600 motor, kørt ned i tolerancer og med 8-1 CR. Men man bruger 1303erens indsugningsmanifold og karburator (Som så skal omdyses) (Evt. laver toppen af manifolden om så 1600 karburatoren kan bruges. Det giver noget bedre effekt over 4K omdr.)
På den måde får man mere moment i bunden af omdr. samt en mere flad momentkurve.
Så blir selv saxomat monterede biler ganske friske og behagelige at køre med, selv i nutidens trafik.
Sidegevinsten er, at motoren jo osse producerer mere vacum. Dvs. at saxomaten faktisk fungerer bedre i skift etc.
Mener osse Dennis har lavet dette "trick" nogle gange.
Jeg lavede for mange år siden en 1776 med 2 34 mm PDSIT karburatorer fra en 411, men på Puma type 3 manifolde (eller hvad man nu kalder dem) til en saxomat bil. Vores største problem var at få koblingen til at holde momentet. Vi troede at når vi brugte en 180 mm Cushion grip lamell, så skulle det nok gå. Men det var ikke nok. Så vi måtte have Esbjerg bremse og kobling til at sætte kraftigere fjedre i saxo koblingen. Efter det gik det rigtig godt.
T.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) jakob356 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Michael, har du set denne side:
http://buggy.leonard.dk/
Der er også noget om at sætte en halvautomat over i en anden bil.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg leder efter en automatgear til en vw 1,6 boxer motor med løs aksler.

Da jeg er i den situation jeg kun kan bruge automatgear, i kan henvende jer på

telefon .nummer 97465760

Reply

You must log in to post.