Større motor i t1'er... Hvad kræves mere...?
Jeg går og overvejer at få lagt en større motor i min 1200 t1'er fra 70. Men hvad kræves af opgraderinger af styrtøj, bremser med mere for at få en sådan synet? Motoren jeg kigger lidt på er en 1914cc eller større (nogen der ved hvor mange heste sådan en har/kan få?).
Hilsen Michael
En 1914 har 75-150HK alt efter tuningsgrad.
Skiver foran, 19mm hjulcyl. bag og fire koni med 5,5" fælge, så kan den godkendes.
Hvis den ellers kører som en VW bør.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad kræves af en sådan moter, hvis den skal over 100HK? Er der andre end 1914'eren der kan anbefales? Ikke alt for dyr...! Jeg kræver ikke en voldsom topfart, men acc. skal f*ndme gå tjept.
Ikke for at male fanden på vægen, men kan det virkeligt passe, at der ikke skal laves andet end bremser for at få en t1'er med 100+ HK synet...?????
Jo resten af bilen skal også være i orden.
Ja 2005cc kan nok anbefales. Men hvis du er bange for hvad det koster har du valgt forkert bil.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad specielt er der ved 2005cc siden den kan anbefales. Hva' med eks. 2110cc baseret på ny alublok? kan det gå?.
mvh Thomas
Næ det kan du da have ret i. Det kan bare godt være lidt mere problematisk at få plads til den ekstra slaglængde. Men det kommer også an på hvilke plejlstænger og sølediameter man vælger. Det er jo billigt i dag.
Jeg ville nok vælge en ny std. blok. Jeg tror ikke man bare lige kan støbe en blok i et andet materiale end man har gjort fra werket. De rasler. Jeg tror ikke de udvider sig på samme måde som en af magnesium.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg ville ellers have troet at f.eks en alublok fra Autolinea var at foretrække, da den jo efter sigende skulle have samme gode egenskaber som en T4 motor, nemlig at den ikke revner m.m
Frank. Det er ikke fordi jeg er bange for prisen;) 10-15k var hvad jeg havde i tankerne. Har bare ikke 25k til en eller anden monster motor.
Ja, selvfølgelig skal resten af bilen også være ok. Det jeg mente var bare, hvis man har en standart og synet t1'er og sætter en større motor i er det så kun bremser man behøver opgradere?
10-15K hjælper dig ikke ret langt i den sammenhæng (Medmindre du allerede har en hel del brugbart på hylden). Hvis det er budgettet, så byg en solid 1600 cc. der virker.
Alu blokken fra Auto Linea er WAAY overkill til sådan en. Og der er endvidere end del fin nuller med den. Så vælg en ny std blok eller en renoveret (hvis du ellers kan finde en. (Den alublok har IKKE de samme egenskaber som T4 blokken, soelvom det bliver nævnt her og der. - Race blokken nærmer sig.)
I tillæg til Franks kommentar, vil jeg lige nævne et sæt foraksel afstivninger til 410 kr. De hjælper gevaldigt til med retnings stabiliteten, især under nedbremsninger.
T
Jeg har set en 1914cc til 14k ved bugservice... kan det anbefales?
Det kan vi jo ikke vide. Men når du køber noget hos en butik har du 6mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret. Det er jo mere end nogen af os andre nogensinde har fået på de motorer vi har bygget.
Nu siger du "monstermotor"
Det koster jo ca. det samme at bygge en 2110 på 125HK som at lave en 2110 på 170HK.
Det er faktisk "kun" valg af knast og kompressionsforhold samt hvor meget du gør ud af dine topstykker, der er forskellen. De andre dele skal du jo købe alligevel.
Og ja Torben. De afstivninger er det ikke et krav i Tyskland ?
Har du evt. noget dokumentation ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.