How to: GLASFIBER
Niels Erik, jeg har jo brugt en birke finérplade og flamingo i siderne, vil jeg stadig kunne brække hardtoppen fri, det er vel ret stærkt ikke???
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm]
[/
Hvis du starter med flamingoen, så kan du komme til træ pladen bagefter,Tapen hjælper dig.
Lad fiberen hærde helt igennem før du forsøger-dvs 24 timer ved ca 20 grader,Hvis det er koldere end ca 15 grader,så hærder det ikke ordentligt.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
heller ikke over mere tid??? for så har jeg et problem!!!!
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm]
[/
Så må du finde en varme kilde, eller tage det med hen til et sted hvor der er lidt varme.
Hærdningen sker kemisk,og den proces stopper ved lave temperaturer.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Vil lige sige at jeg har lavet alt mit fiber arbejde i min garage, med en brændeove som opvarmning, og om natten bliver der koldt i garagen, ned til 8-10 grader, og jeg har ikke haft nogle problemre med min glasfiber(håber jeg), den hærder fint, tager blot lidt længere tid.
MVH Jakob
Fint det er samme koncept jeg er ude i!!!
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm]
[/
Så er der også varme, når i laver arbejdet-Varmen forsvinder jo ikke på et øjeblik når du går hjem. Og varmen kommer igen når i starter.
Der foregår bare ingen hærdning når emnet er koldere end 12-15 grader-Hvis i støber tykke lag, så laver poliesteren selv varme-Faktisk kan en fyldt 1 l bøtte under uheldige omstændigheder selvantænde (selfølgelig kun hvis der er tilsat hærder)
Så når du støber i rumtemperatur (ca 20 grader) og laver et 3-5 mm tykt lag-så bliver arbejdet varmt pga hærdningen-Og så er det fint nok.
Men hvis der er så koldt-eller fiberen er så tynd at den ikke kan starte den varme proces-Så er det ikke hærdet næste morgen.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hej Niels Erik Bare sige at det er et fedt indlæg for sku helt lyst til at lave fiber arbejte... skal ha lave nogle breder skærme på buggy .. (tak for det ) vh. claus
Tak for det-Bare gå igang. Det lugter og sviner, men det er ikke så svært når man først får det lært!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det vil sige at man kun har et problem hvis glasfibren ikke er hærdet til næste dag?
Til Blamand, så er det denne tråd der har fået mig igang med glasfiber
MVH Jakob
If you did not get a good answer I can help in english though of course. I did paint and body work for 18 years and have a lot of experience with fibreglass done the right way and seen the wrong way many times.. just thought i might be able to help..
john
-------------------------------------------
always needing split window and oval window beetle parts for my cars 1947 50 rag 51 rag 56 ragtop
Jeg har jævnlig støbt i glasfiber de seneste 10 forgangne år.
Jeg forstår ikke Niels Eriks argument for at hærderen ikke vil fungere
Under 15 grader?
Så længe rummet tilføres ilt, vil det hærde.
Har du været væk fra projektet nogle dage, er det en god idé at pensle lidt med
Acetone.
Ikke overdrevet, men blot en pensel der er dyppet, og gledet af på kanten af beholderene
Et par gange.
Når du arbejder med glasfiber, er acetone din ven.
Jeg har stor respekt for Niels Erik, og hans kunnen med fiber, men
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm]
[/
Skal love for at debatten er kommet igang... FEDT... jeg tror jeg støber en rumfærge næste gang *G*
-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm]
[/
Det med uld rullerne: Jeg køber 10 stk ad gangen-Så koster de omkring 10 kr stykket.
Hådtaget bliver selvfølgelig rengjort-Men selve rullen-Nej. Jeg vil ikke have en spand med accetone stående. Jeg har aldrig brugt accetone, syntes at det er for dyrt, og så er det gevaldigt brændfarligt. Jeg har altid brugt fortynder-Det er knap så stærkt, og billigere, og det er nok derfor at jeg mener at det er for besværligt at rense ruller til 10 kr stykket.
Det er ikke nok at tilføre ilt, for at få noget til at hærde!
Bare spørg Reneklat herinde fra. Han har lige kasseret nogle lygte huse som han havde støbt, ude i en ikke opvarmet garage-Tyndt fiber og kulde= det vil bare ikke hærde.
Men hele denne tråd bygger på mine egne erfaringer.
Og allerede i indledningen opfordrede jeg andre til at komme med svar-Jeg kan kun fortælle om de ting jeg har prøvet, og hvilke erfaringer jeg har gjort-Der kan, som det ses saktens være nogle som har andre erfaringer-Og dem skal i da naturligvis komme med.
Og til Jacob M-Hvis det er hærdet næste dag-så er det i orden.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Niels Erik:
Når du støber sandwish/lagvis over flere dage er det faktisk en fordel ikke at have for meget varme.
Ligger man f.eks. en ny bund i et bådrenoveringsprojkt, må sidst lagte lag max. tørre op til 80% før næste lag påføres.
Det har du sikkert ret i-Men jeg har aldrig støbt over flere dage-Jeg støber igennem, indtil jeg er færtig.
Og som sagt-Jeg er ikke proff glasfiber smed- jeg vidergiver kun mine egne erfaringer.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Og det er du jo rigtig god til!
Har godt set din fine buggy.
Tak-Bare hold øje med tråden-Og ret mig hvis/når jeg skriver noget som ikke dur.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
BuggyBoy skrev:
LIM: For at få glasfiberen til at blive til noget, skal det vædes med lim. Der er 2 slags som vi kan bruge_ Polyester og epoxy.
Epoxy: bruges næsten aldrig til biler Det er dyrt (ca. 150 pr l)- Men det lugter næsten ikke. Det må ikke bruges oven på polyester- det hæfter dårligt, derimod kan det bruges oven på alt andet.
Polyester bruges næsten altid til biler, det er billigt (ca. 20-30 kr. pr l) men det stinker, og det kan ødelægge lak samt smelte flamingo og visse typer plastic.
Det hæfter ikke på epoxy!
Indrømmet, det har ikke noget med VW at gøre, men jeg er ved at reparere et sidedæksel til min gamle motorcykel, som har en revne. Jeg har indkøbt polyester og glasfibermåtte, og repareret efter alle anvisninger. Det hærder fint og alt ser godt ud, indtil jeg prøver at brække lidt i det, så løsner glasfiberen sig fra emnet.
Spørgsmål: Er det så fordi sidedækslet er lavet i epoxy, altså et materiele som polyester ikke hæfter på, eller kan jeg have gjort noget andet forkert ?
-Tonny
Nej det er fordi at dit sidedæksel er lavet af plastik! Sikkert en art polypropylen (og sikket stavet forkert) Det kan polyester ikke binde på.
Tag istedet dit dæksel, og spartel revnen og mal det pænt. Sæt det derefter fast på en lakeret plade-Eller en stump acrylplast. Smør det ind i slip middel og støb 5-8 lag fiber hen over, og vupti, så har du en støbeform, og kan støbe et nyt dæksel, helt i glasfiber.
Det gjorde jeg selv for en del år siden, med en ældre motorcykel hvor det ene dæksel var ødelagt.
Alternativt kan du rense dit dæksel grundigt rent indvendigt, og prøve at lime det med epoxy-men der er ingen garanti for at det vil holde, men epoxy kan lime flere materialer end polyester kan.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Mange tak, jeg vil i første omgang prøve med noget epoxy.
At støbe et nyt må komme i anden række, det er ikke bare at støbe en skal, der er tapper og diverse indvendig, som så også skal fabrikeres.
-mvh. Tonny
Her er en kreativ ombygning af en dansk buggy - nice :-)
Den er godt nok syret...
Jeg har lige tegnet en lign. bare med tag, men droppede tanken, da jeg læste herinde at kun godkendte karosser kan synes.